InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Snel afvallen, het kwarkdieet

Snel afvallen, het kwarkdieet

Snel afvallen, het kwarkdieet Voor wie snel gewicht wil verliezen is het kwarkdieet ideaal. De eiwitten uit kwark zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel. Hierdoor is het mogelijk om zonder hongergevoel in een week tot 4 kilo te verliezen. Tijdens het kwarkdieet kun je eenvoudig het dieetschema volgen. Hierdoor is duidelijk wat wel en niet gegeten mag worden tijdens het dieet. Volg het dieet echter niet langer dan één week, omdat anders het lichaam te weinig voedingsstoffen krijgt.

Wat is kwark

Kwark is zoals de Fransen het noemen een heel verse vorm van kaas.

Bereiding

Bij de bereiding van kwark wordt melk aangezuurd met melkzuurbacteriën. Ook kan er stremsel aan toegevoegd worden, maar dit hoeft niet. En na 24 uur verzuren op kamertemperatuur wordt de melk verwarmd naar 35 graden voor ongeveer 30 tot 45 minuten. De melk wordt nu dik, dit wordt de wrongel genoemd. De wrongel wordt gesneden en in een kwarkzak uitgelekt. Ongeveer twee derde van de hoeveelheid lekt weg, dit is de wei. Wat in de kwarkzak overblijft is de kwark. Kwark kan worden gemaakt van koemelk, maar ook van geitenmelk of schapenmelk.

Het Kwarkdieet

Het kwarkdieet is een streng dieet waarbij maximaal 600 calorieën per dag gegeten worden. Hierdoor valt het kwarkdieet onder de crashdiëten. Bij een crashdieet neem je een bepaalde periode heel weinig calorieën je in één week meerdere kilo’s kan afvallen. Doordat het kwarkdieet te weinig voedingsstoffen levert voor je lichaam, mag het dieet maar maximaal een week gevolgd worden. Na deze week moet er een week gerust worden. Indien je nog niet het gewenste resultaat hebt bereikt kun je eventueel na de rust week het kwarkdieet herhalen. Het is dan wel belangrijk dat tijdens de rust week gezond en gevarieerd wordt gegeten, waarbij de energie inname niet groter is dan het verbruik zodat je niet weer aankomt.

Gewichtsverlies

Bij het kwarkdieet verlies je gemiddeld 3 tot 4 kilo in een week. Theoretisch gezien zou dit voor een gemiddelde vrouw bijna 1,5 kilo vet zijn en 1,5 tot 2,5 kilo vocht. Het is dan ook normaal als je na het dieet weer 1,5 tot 2,5 kilo aankomt, omdat het vochtbalans in het lichaam hersteld wordt. Doordat het kwarkdieet veel eiwitten bevat, zal er minder snel sprake zijn van spierafbraak dan bij een vergelijkbaar crashdieet. Dit is gunstig, want hierdoor zal je minder snel last krijgen van het jojo effect.

Dieetschema

Zoals de naam als zegt, tijdens het kwarkdieet eet je voornamelijk kwark. Dit moet dan magere kwark zijn, om het aantal calorieën te minimaliseren. Elke dag mag er 400 gram kwark gegeten worden. Naast de magere kwark mag je elke dag nog één bijgerecht en één extraatje nemen.

Bijgerechten

Als bijgerecht heb je de keuze uit:
4 kleine appels, 2 grote sinaasappels, 2 middelgrote bananen, 2 grote grapefruits, 250 gram druiven, 400 gram pruimen, 600 gram verse ananas, 75 gram gemengd gedroogd fruit, 4 eetlepels fruit uit blik of 50 gram cornflakes.

Extra's

Als extraatje heb je de keuze uit:
½ bosje radijsjes, 1 kleine rammenas, ½ kleine paprika, 2 eetlepels pompoendobbelsteentjes, 3 olijven, 2 kleine augurkjes, 2 tomaten.

Het best kun je de eetmomenten verdelen in 6 kleine porties per dag. Daarnaast is het belangrijk om goed te drinken. Drink bij voorkeur alleen water, thee en koffie zonder melk of suiker.

Dagschema

Een dagschema ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

  • Ontbijt 125 gram magere kwark met een kop koffie of thee zonder melk en suiker.
  • Tussendoor 2 kleine appels met een kop koffie of thee zonder melk en suiker.
  • Lunch 125 gram magere kwark en een klein appeltje met een groot glas water.
  • Tussendoor 1 tomaat met een met een groot glas water.
  • Dinner 150 gram magere kwark en een tomaat met een groot glas water.
  • Tussendoor 1 kleine appel

Bij het dieet mag geen vlees of vis gegeten worden. Ook brood, pasta en rijst zijn niet toegestaan. Om het beste resultaat te behalen moet men zich echt aan het schema houden.

De voordelen van het kwarkdieet

Het grootste voordeel is dat je in korte tijd veel af kan vallen. Het is dan ook heel geschikt voor als je snel voor een vakantie of een bruiloft een paar kilo kwijt wil. Omdat het dieet maar een week duurt is het makkelijk vol te houden. Het dieet is daarbij ook simpel en makkelijk te volgen.

Kwark is makkelijker te verteren dan gewone melkproducten. Daarbij heeft kwark ook gezondheidsvoordelen, het bevat veel calcium en eiwitten. Calcium is goed voor sterke botten. Doordat het kwark veel eiwitten bevat, zal er minder snel sprake zijn van spierafbraak dan bij een vergelijkbaar crashdieet. Dit is gunstig, want hierdoor zal je minder snel last krijgen van het jojo effect.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/34492-zelf-kwark-maken.html, bezocht op 7-10-2014
  • http://www.dieetwijzer.com/kwarkdieet.html, bezocht op 7-10-2014

Reageer op het artikel "Snel afvallen, het kwarkdieet"

Reacties

E., 08-06-2017 18:19 #7
Als ik dit dieet volg en ik ben bijvoorbeeld bij dag 3 en ik eet die dag weer normaal, is het dan allemaal voor niets geweest of kan het in principe niet heel veel kwaad?

E., 31-05-2017 20:03 #6
Als ik dit dieet volg en ik ben bijvoorbeeld bij dag 3 en ik eet die dag weer normaal, is het dan allemaal voor niets geweest of kan het in principe niet heel veel kwaad? Reactie infoteur, 01-06-2017
Het beste kun je dit dieet een week aaneengesloten volgen. Als er toch een dag tussen zit dat je meer gegeten hebt zal niet alles voor niks geweest zijn, maar aan het eind van de week ben je waarschijnlijk wel wat minder afgevallen.

Dreamz, 06-02-2016 00:12 #5
Wat lees ik nu? Geen avondeten alleen kwark met een tomaat :X
succes voor diegene die het doen! brrr

Kwarketert, 18-08-2015 22:54 #4
Biogarde is prima met de 0.1 gram vet en de 8.5 gram eiwit en 3 gram koolhydraten

Jeffrey, 24-02-2015 16:01 #3
Bedankt voor de reactie!

Nou had ik nog een vraag, die extraatjes mag je gewoon willekeurig op de dag een keer eten?
En die bijgerechten moet je dus zoals er staat na de kwark eten 125gr. kwark + bijv. 2 grote grapefruits?

Mvg Jeffrey Reactie infoteur, 26-02-2015
Beste Jeffrey,

De extraatjes mag je inderdaad willekeurig op een dag eten. Probeer het wel over de dag te verdelen, zodat je uitkomt op zes kleine eetmomenten. De bijgerechten kun je voor of na de kwark eten, maar je mag het ook door de kwark heen mengen. Ook kan een bijgerecht als tussendoortje worden gegeten.

Mrst (infoteur), 13-02-2015 17:50 #2
Beste Jeffrey,
Het beste is om een magere kwark zonder toevoegingen te gebruiken. Optimel kwark bevat fruit, zoetstoffen en bevat minder eiwitten, waardoor het minder geschikt is voor dit dieet. Vind je de naturel kwark echt niet lekker, dan kan je eventueel deze kwark 1 op 1 mixen met de magere fruitkwark zonder toegevoegde suiker zoals Optimel kwark.

Succes!

Jeffrey, 09-02-2015 18:01 #1
Hallo ik had een vraag, welke kwark is hiervoor het beste geschikt?
Kan dat bijvoorbeeld gewoon die 0% vet kwark zijn van Optimel, of is een anderen juist weer beter?

Mvg, Jeffrey

Infoteur: Mrst
Laatste update: 25-04-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!