InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Weerstandverhogende voeding

Weerstandverhogende voeding

Weerstandverhogende voeding Voeding rijk aan anti-oxidanten is essentieel voor uw immuniteit. Om de lichaamscellen gezond en in balans te houden, is het van belang om het juiste voedsel te eten. Groente en ook het meeste fruit is rijk is aan anti-oxidanten.

Essentiele vitamines voor ons immuunsysteem

  • Vitamine C is uiteraard onmisbaar voor het goed functioneren van het menselijk immuunsysteem.
  • Vitamine A is sterk antiviraal, en van belang voor het functioneren van de thymusklier. Het komt voor in lever, zuivelproducten, vette vis, levertraan en in plantaardig voedsel in de vorm van bètacaroteen, dat het lichaam vervolgens omzet in vitamine A.
  • De B-vitaminen zijn belangrijk voor de fagocytactiviteit.(witte bloedcellen)
  • Vitamine E is een krachtig antioxidant die de productie van antilichamen stimuleert.

Mineralen belangrijk voor een optimale afweer

Bepaalde mineralen zijn ook belangrijk. Calcium helpt de fagocyten bij het uitvoeren van hun opruimende taken, terwijl selenium nodig is voor de productie van antilichamen. IJzer verhoogt de weerstand, en vele immuniteitsprocessen, waaronder de rijping van T-cellen, zijn in hoge mate afhankelijk van zink. De meeste mineralen komen voor in zaden, noten en groene bladgroenten.

Eiwitten spelen ook een sleutelrol in ons immuunsysteem

Eiwit is essentieel voor een goede weerstand, omdat het benodigd is voor het produceren van alle cellen, waaronder de antilichamen en enzymen van het immuunsysteem. Eiwitten bestaan uit aminozuren, die een sleutelrol spelen in het goed functioneren van het immuunsysteem. Veel mensen hebben een eiwittekort. Het is belangrijk om volop eiwitrijk voedsel te eten, zoals bonen, peulvruchten, vlees en vis.

Vezels, onmisbaar voor de spijsvertering

Een andere belangrijke voedingsstof zijn vezels, die voorkomen in volkorengranen, fruit en groenten. Vezels zijn essentieel voor een gezond spijsverteringsstelsel - ze houden de darm schoon, voorkomen de ophoping van giftige stoffen en helpen de te snelle groei van 'slechte' bacteriën te voorkomen. Gezonde meervoudig onverzadigde vetten zijn ook belangrijk, omdat ze rijk zijn aan omega-3- en -6-vetzuren, die ontstekingen remmen en de weerstand verhogen; eet dus volop noten, zaden en vette vis.

Voedingsmiddelen die extra weerstandsverhogend werken

Naast de welbekende voedingsstoffen, bezitten sommige soorten voedsel bijzondere weerstandverhogende eigenschappen. Groene bladgroenten, onder andere broccoli en kool, bevatten fytochemicaliën die glucosinolaten worden genoemd, en die een sterke anti carcinogene werking hebben. Watermeloen, rode grapefruit en tomaten zijn rijk aan lycopene, eveneens een kankerbestrijdende kampioen, terwijl bessen zoals aardbeien en frambozen ontstekingsremmende anthocyaninen bevatten, evenals ellaginezuur, wat de vorming van kankercellen kan helpen onderdrukken.

Andere manieren om uw weerstand te verhogen

Naast het eten van gezonde kost zijn er een aantal andere dingen dat u kunt doen om uw weerstand te verhogen. U kunt bijvoorbeeld meer bewegen, wat de stroom van lymfevloeistof die immuniteitscellen bevat, door het lichaam bevordert. Lichaamsbeweging stimuleert ook de bloedsomloop, waardoor de zuurstofvoorziening van de organen in het lichaam verbetert. Als u gewoon actief bent en elke dag een half uur stevig wandelt, is dat al voldoende.

Het belang van een positieve levenshouding en een goed sociaal netwerk mag niet onderschat worden - uit talrijke onderzoeken is gebleken dat lachen, optimistisch zijn en lol maken met vrienden het immuunsysteem kan oppeppen. Het is ook belangrijk ruimschoots voldoende slaap te krijgen, en daglicht is essentieel om zowel stemming als weerstand te stimuleren. Yoga en meditatie kunnen stressverlagend werken.

Vijanden van het immuunsysteem

  • Gebrek aan vitaminen en mineralen
  • Suiker
  • Stress
  • Roken
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Gebrek aan slaap
Gerelateerde artikelen
Weerstand; overzicht van de afweersystemenWeerstand kunnen bieden tegen pathogenen (ziekteverwekkers) is een belangrijke functie van het lichaam. Zonder de afweer…
Een gezond voedingspatroonEen gezond voedingspatroonHet is belangrijk om een goed uitgebalanceerd voedingspatroon te hebben. Dit betekend dat je niet elke dag hetzelfde moe…
Eet gezond met visEet gezond met visVis, schaal- en schelpdieren zijn gezond. Ze leveren eiwitten van hoge kwaliteit, goede vetten, vitamines en mineralen d…
Bestanddelen melkMelk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals…
Voedingsmiddelen die gewichtsverlies stimulerenVoedingsmiddelen die gewichtsverlies stimulerenIedereen die af wil vallen zal gezond moeten eten en gaan bewegen. Toch is er een mogelijkheid om extra gewichtsverlies…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Weerstandverhogende voeding"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!