InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?

Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?

Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst? In het algemeen bezitten ongeveer alle fruitsoorten wel positieve eigenschappen voor je lichaam. De meeste fruitsoorten bevatten veel vitaminen en mineralen, waardoor ze je wapenen tegen ziekten. Bovendien bevorderen de meeste vruchten de spijsvertering en hebben ze een positief effect op de bloeddruk. Meestal geeft het eten van een stuk fruit je ook een verzadigd gevoel, zodat je je niet hoeft te laten verleiden door ongezonde tussendoortjes. In welk fruit zitten de meeste vitaminen en energie en welk fruit is het gezondst? Is een kiwi gezonder dan een appel?

Appel: het gezondst?

De appel is zowat het meest gezonde fruit en die kwaliteit heeft hij vooral te danken aan zijn veelzijdigheid: de appel bezit kwaliteiten van erg verschillende aard. Ten eerste zit de appel boordevol vitamines B en C en bevat hij veel anti-oxidanten, wat een goed wapen is om je tegen ziektes te beschermen. Denk eraan dat in de schil van de appel veel meer vitamines zitten dan in het vruchtvlees van de appel zelf. Bovendien zitten in appels vezels die de darmtransit stimuleren. De appel bevat 50 kcal (kilocalorieën) per 100 gram (1 kilocalorie of kcal is gelijk aan 1000 calorieën). In het dagelijks leven is de appel ook zowat het meest gegeten fruit.

Kiwi: veel energie

De kiwi is eigenlijk afkomstig van China, maar de meeste mensen kennen dit fruit als een vrucht uit het verre Nieuw-Zeeland. Daar is de kiwi intussen één van de belangrijkste exportproducten geworden. De kiwi dankt zijn naam trouwens aan de vogel die in Nieuw-Zeeland een soort van nationaal symbool is geworden. Een van de kwaliteiten van de kiwi is dat hij de spijsvertering bevordert en je een boost met energie geeft. De kiwi is zo gezond dat hij meer vitamine C bevat dan nodig is voor onze dagelijkse behoefte. De kiwi bevat 40 kcal per 100 g.

Rode bes of veenbes

De veenbes heeft een remmende werking tegen maagzweren en blaasontstekingen. Deze vrucht heeft ook een enorm hoog gehalte aan anti-oxidanten. Vermits de vrucht een beetje zuur smaakt, wordt aan het bessensap meestal suiker toegevoegd. De veenbes staat ook bekend onder haar Engelse naam "cranberry", het bessensap onder de naam "cranberry juice". De veenbes bevat 18 kcal per 100 g.

Banaan: licht verteerbaar fruit

De banaan is een vrucht met tal van voordelen: ze is onder meer rijk aan kalium, selenium, magnesium en ijzer. Bovendien bevat de banaan de vitamines B6 en B12, die een remmende werking zouden hebben tegen ontwenningsverschijnselen bij stoppende rokers. De kalium zorgt voor een bloeddrukregulerende werking, terwijl het hoge suikergehalte je snel energie kan bezorgen. Deze laatste kwaliteit maakt dat de banaan veel gegeten wordt door sporters, ook al omdat ze licht verteerbaar is. Let er ook op dat je een banaan eet die een volle gele kleur heeft en rijp is. Een onrijpe banaan werkt immers verstoppend en kan leiden tot constipatie. De banaan bevat 88 kcal per 100 g.

Abrikoos

De abrikoos is een steenvrucht die goed kan gedijen in gebieden waar veel zon voorkomt, zoals bijvoorbeeld Turkije. Dat land is trouwens gespecialiseerd in de export van de gedroogde abrikoos. De abrikoos bezit een hoog gehalte aan betacaroteen, wat goed is voor de huid en voor de ogen. Voorts zit de abrikoos boordevol vitaminen. Denk eraan dat de gedroogde abrikoos vier keer meer calorieën bevat dan de verse abrikoos. De verse abrikoos bevat 20 kcal per 100 g.

Bosbes

Een grote troef van de blauwe bosbes is gelegen in de stof die haar haar blauwe kleur meegeeft. De stof anthocyanine is de stof die de bosbes blauw maakt, maar ook een remmende werking heeft op ontstekingen. Bovendien is deze stof bloeddrukverlagend. Voorts heeft de bosbes een positief effect op de urinewegen en de spijsvertering. Tenslotte heeft de bosbes een afwerende werking tegen hart-en vaatziekten, nierstenen en diarree. De bosbes bevat 67 kcal per 100 g.

Ananas

De ananas is afkomstig van het Caraïbisch gebied en werd door de ontdekkingsreizigers mee naar Europa overgebracht. De ananas bevat een schat aan vitamines C en E en heeft een positieve werking op de spijsvertering. Ook mineralen komen uitgebreid voor in de ananas: kalium, magnesium, ijzer, fosfor, en zink zijn er maar enkele van. De ananas is zoet en geeft je meteen weer energie als je vermoeid bent. Ananas bevat 50 kcal per 100 g.

Sinaasappel

De sinaasappel heeft als belangrijkste troef de grote hoeveelheid aan vitamine C. Bovendien bezit deze oranje vrucht talrijke anti-lichamen, waardoor je gewapend bent tegen eventuele ziektes. Voorts bevordert de sinaasappel de spijsvertering en en kan ze effectief zijn tegen constipatie. De sinaasappel bevat 45 kcal per 100 g.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brood en broodvervangers: wat is het gezondst?Bijna iedereen in Nederland eet dagelijks brood. In de supermarkt en bij de bakker kunnen we kiezen uit oneindig veel so…
Te veel fruit eten is ook mogelijkTe veel fruit eten is ook mogelijkFruit is gezond, dat weet iedereen. Maar te veel fruit is niet goed voor je. Fruit bevat natuurlijk veel vitamines en ve…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Wat is sperma en waar bestaat het uit?Sperma bestaat uit vocht uit de zaadblaasjes en de prostaat. Wat kun je doen als je de smaak van je sperma wilt verbeter…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Fruit (geraadpleegd op 31/05/2016).

Reageer op het artikel "Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?"

Reacties

Eline, 24-07-2013 22:57 #3
Doe je dit expres? Mij lijkt het best duidelijk dat de adh rond de 2000 kcal= 2000 kilocalorieen ligt. Denk eerst na alvorens alles zo te bekritiseren.

J., 12-03-2013 23:29 #2
Dus in 100 gram appel zitten 50.000 calorieën? Hallo? Uw dagelijkse hoeveelheid is maar 2000-3000 calorieën, dus 1 appel daar doe je weken mee ofwat?

Stefan, 20-02-2013 15:16 #1
Je vergeet er één, de Kiwibes! Boordevol Vitamine C (zeker tov kiwi). Afhankelijk van het ras varieert dit tussen tot 40 165 mg/100 g. Hun vitamine C gehalte is gemiddeld tweemaal zo groot als dat in citroen en 50 keer dat van appel. De kiwibes bevat ongeveer 300 ppm totaal polyfenolen. Dit is 1, 4 keer meer dan de hoeveelheid in een kiwi en 8, 8 keer meer dan in een appel.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstips
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!