InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is een balansdag?

Wat is een balansdag?

Wat is een balansdag? De term balansdag komt steeds vaker voor. Voor veel mensen is het nog een onbekende term, wat is een balansdag precies?

Waar komt het woord balansdag vandaan?

Het woord balansdag is door het Voedingscentrum gelanceerd. Inmiddels is de term zo ingeburgerd dat deze zelfs in de Dikke van Dale is opgenomen en dat het een algemeen gebruikt woord is geworden.

Wat is een balansdag precies?

Een balansdag is een dag waarop je extra goed let op wat je eet en drinkt. Je eet gezonde maaltijden en laat alle ongezonde dingen achterwege. Dit houdt in dat je geen koek, snoep, chips, nootjes, toetjes etc. eet. Ook drink je geen bier of andere alcoholhoudende dranken. Naast het letten op je voeding, zorg je er ook voor dat je die dag extra beweging neemt.

Wanneer hou je een balansdag?

Een balansdag hou je ieder keer nadat je een dag meer hebt gegeten of calorierijker voedsel hebt gegeten dan dat je normaal gewend bent. Of wanneer je een avondje veel biertjes op hebt. Bijvoorbeeld na een feestje of na een borrel op het werk. Een balansdag zorgt ervoor dat je alle extra calorieën die je binnen hebt gekregen tijdens je uitspatting, snel weer worden verbrand. Zo voorkom je dat de zwaarder wordt. Een dag ongezond eten wordt zo gecompenseerd door een dag matig eten.

Wat zijn de voor- en nadelen van een balansdag?

Een balansdag houden heeft het voordeel dat je je gewicht in balans houdt. Na een flinke uitspatting breng je je lichaam weer in balans door meteen de dag erna je extra calorieën weer te verbranden. Dit maakt het ook belangrijk de balansdag meteen na een dag dat je veel gegeten hebt, te houden. Wanneer je langer zou wachten, dan vergeet je ook gauw dat je nog een dagje wat minder moet doen, en ben je zo toe aan je volgende uitspatting. Een ander voordeel is dat de balansdag maar één dag duurt, dit maakt het voor mensen gemakkelijker, dan een langere periode aan de lijn te moeten doen.
Dit is meteen een nadeel van de balansdag: je moet wél voldoende gediciplineerd zijn om je te houden aan de balansdag. Het kan zijn dat je die dag toevallig weer een borrel hebt of dat er juist op taart getrakteerd wordt op die dag. Dan is het voor mensen al gauw makkelijk om te zeggen: ik doe die balansdag morgen wel. Uiteindelijk komt er niets van en blijven de kilo's langzaam bijkomen.

Waar kan ik meer informatie vinden over de balansdag?

Op de website van het Voedingscentrum kun je meer informatie vinden over de balansdag. Ook staan hier tips over het houden van een balansdag en kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief met tips en herinneringen dat je een balansdag moet houden. Het Voedingscentrum adviseert om iedere week een balansdag te houden. Zo blijf je op gewicht en verbrand je de extra calorieën die je lichaam te verwerken heeft gekregen. Uiteraard is het niet te bedoeling op alle andere dagen extra veel te gaan eten, op de overige dagen eet je gewoon gezond volgens de schijf van vijf. Ook hierover kun je informatie vinden bij het Voedingscentrum.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Voeidngscentrum

Reageer op het artikel "Wat is een balansdag?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 17-02-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!