InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn ontgiftingsdiëten betrouwbaar?

Zijn ontgiftingsdiëten betrouwbaar?

Zijn ontgiftingsdiëten betrouwbaar? Wat leert de moderne wetenschap ons over onze basisbehoefte: eten? Discovery Health Channel en de BBC in samenwerking met de beroemde hartchirurg dr. Mehmet Oz maakten een reeks programma' waarin experts van over de hele wereld 40 baanbrekende experimenten met 500 vrijwilligers uitvoerden met de bedoeling te achterhalen welke invloed voeding op onze gezondheid heeft en of veranderingen in ons eetpatroon veroudering kunnen uitstellen. Een eerste experiment betrof het belang van ontgiften.

Het ontgiftingsdieet

Met een ontgiftingsdieet ontdoen we ons van de giftige stoffen die ons lichaam heeft opgeslagen en die de veroudering versnellen. Volgens voorstanders van dit dieet is het mogelijk om met dit dieet de uitscheiding via nieren en lever te stimuleren. Het wordt dan ook vaak geadviseerd om af te vallen. Om de geloofwaardigheid hiervan na te gaan werd een test ontwikkeld met 10 vrouwelijke vrijwilligers die van lol houden en van alle geneugten van het leven willen profiteren. Gedurende zes weken mochten ze hun lichaam naar hartenlust ‘vervuilen’ met drank en ongezond, vet eten. Vervolgens werden ze afgezonderd in een landhuis waar ze in twee groepen werden verdeeld: één groep zou een ontgiftingsdieet volgen, de andere groep normaal eten. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat een ontgiftingsdieet wetenschappelijk werd onderzocht.

Eerste fase

Het ontgiftingsdieet dat de dames uit groep één (de ‘witte’ groep) voorgeschoteld kregen, werd samengesteld door een aantal voedseldeskundigen die alle bestaande diëten hadden nagevlooid en de gemeenschappelijke elementen hadden uitgekozen. Het dieet steunde vooral op het zoveel mogelijk drinken van groente- en vruchtensappen en water in een eerste fase, gezond en vers voedsel in een tweede fase. Niet toegestaan waren alcohol of cafeïne, toegevoegde suikers, zuivel of rood vlees. De eerste dag kreeg de witte groep drie keer enkel sap en water te drinken. Het sap was eigenlijk eerder een dikke smurrie aangezien het werd samengesteld uit diverse groenten waaronder prei, wortelen, knoflook en uien. Hierdoor zouden nieren en lever beter in staat zijn om gif uit de bloedstroom weg te spoelen. Intussen mochten de dames uit de tweede groep (de ‘rode’ groep) alles eten maar met mate. Dus deden ze zich te goed aan pasta, rood vlees, curry, wijn, koffie, chocolade en chips.

Tweede fase

De volgende dagen mochten de witte proefkonijnen ook vastere voeding nuttigen. Die bestond dan vooral uit vers fruit en verse groenten. Maakten onder andere deel uit van het dieet: kikkererwten, zeewiersla, witte vis en thee van paardenbloemblaadjes. Dit alles zou helpen bij het verbeteren van de nier- en leverfuncties zodat giftige stoffen makkelijker weggespoeld werden. De dames zouden meer energie krijgen en zich veel gezonder voelen. Tijdens het experiment bleken sommige dames inderdaad deze positieve effecten te ondervinden, andere daarentegen spraken over neerslachtigheid en een slecht humeur.

Resultaat

Na één week diëten werd een evaluatie gemaakt en het ontgiftingsproces tussen beide groepen vergeleken. Er werd nagegaan of het ontgiftingsdieet al dan niet een positieve invloed gehad had op de evacuatie van de gifstoffen.De conclusie was verrassend: het dieet bleek geen enkele invloed gehad te hebben op nieren noch lever. Er werd helemaal geen verschil geconstateerd tussen de ‘witte’ groep en de ‘rode’ groep wat vooral bij de ‘witte’ dames met ongeloof werd onthaald.

Hieruit kon worden afgeleid dat het lichaam zelf in staat blijkt om op natuurlijke wijze gifstoffen af te voeren. Sommige gifstoffen worden vrijwel direct afgevoerd, andere binnen de 48 uur. Lever en nieren rusten nooit. Doorspoelen met sapjes en water versnelt in geen enkele mate het ontgiftingsproces zodat de mooie theorieën van zogenaamde ‘deskundigen’ met één wetenschappelijke ruk van tafel werden geveegd.
© 2010 - 2019 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zijn ontgiftingsdiëten betrouwbaar?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 31-05-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!