InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is ijs?

Hoe gezond is ijs?

Hoe gezond is ijs? De temperatuur stijgt, en wat is er op een zomerse dag nu lekkerder dan een ijsje eten op een terras of gewoon in de achtertuin? Ijs wordt vaak gezien als calorie –en suikerbom, maar in hoeverre is dit waar?

IJs is gezond!

Gezond is misschien wat overdreven, maar ijs is zeker niet ongezond. Het klopt dat er veel suikers inzitten, maar daarnaast is de basis van ijs, eieren en melk. Melk en eieren leveren belangrijke bouwstoffen, zoals eiwitten en aminozuren. In ijs met fruitsmaak zit vaak vitamine C. Deze vitamine vindt je in fruit, groenten en aardappelen en is goed voor de weerstand.

Chocoladeijs

Zelfs chocoladeijs bevat gezonde ingrediënten. Het bevat anti-oxidanten die celveroudering tegengaan en ervoor zorgen dat je lichaam herstelt na schade.

IJs maakt gelukkig

Uit een onderzoek van Unilever en de Universiteit Amsterdam is gebleken dat het eten van ijs de “pleziercentra” in de hersenen activeert.

IJs vermindert de neveneffecten van chemotherapie

Raar, maar waar. Wetenschappers creëren met ijsfabrikant Fonterra een medisch dessert dat de neveneffecten van chemotherapie vermindert, zoals diarree, bloedarmoede en gebrek aan eetlust.

Calorierijke ijssoorten

IJs mag dan gezonder zijn dan verwacht, toch passen bepaalde ijssoorten niet goed in een dieet. Voorbeelden zijn de Magnum, met 260 calorieën, de cornetto die ongeveer 200 kcal telt en softijs, met 150 kcal per ijsje. Toch is dit nog altijd minder dan een roze koek of een zakje M&M-pinda's.

Chocolade – koffie – en stroopwafelroomijs zijn smaken die je beter in beperkte hoeveelheden kunt nemen (of liever helemaal niet) als je let op je lijn.

IJs met weinig calorieën

Gelukkig zijn er ijssoorten die weinig calorieën bevatten. Voorbeelden zijn de raket (45 kcal), het splitijsje (65 kcal), het perenijsje (50 kcal) en de Solero (99 kcal). Een bolletje yoghurtijs kan heerlijk verfrissend zijn en kan ook niet veel kwaad.

Wil je toch genieten van roomijs, kies dan een lightvariant. Sorbetijs is ook caloriearmer dan bijvoorbeeld roomijs. Als je een vrijwel calorieloos ijsje wilt, kun je ook zelf waterijs maken. Gebruik dan cola light in plaats van limonade en je hebt een heerlijk waterijsje dat geen kcal bevat.
Gerelateerde artikelen
Het Dr. Frank Eiwit DieetHet Dr. Frank Eiwit DieetFrank van Berkum is deskundige op het gebied van overgewicht, voeding en diëten. Met zijn onderzoek naar het bestrijden…
Eet vet, verlies gewicht! Een optimaal dieetEet vet, verlies gewicht! Een optimaal dieetHebt u een 'vetvrij' dieet geprobeerd en heeft het niet echt gewerkt zoals u het verwachtte? U dacht dat u ponden met ve…
Nog snel even afvallen met het dieet van 1 dagNog snel even afvallen met het dieet van 1 dagJe wilt in een tijdsbestek van één dag gauw nog even zoveel mogelijk afslanken. Bijvoorbeeld voor een feestje waar je di…
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is ijs?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-06-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!