InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alles over een gezond gewicht en de BMI

Alles over een gezond gewicht en de BMI

Alles over een gezond gewicht en de BMI Een goed en gezond gewicht is belangrijk voor uw gezondheid. Niets is namelijk waardevoller dan dat. Veel mensen hebben last van overgewicht en ook ondergewicht is een onderwerp wat voorkomt. Maar hoe krijgt u nu een goed en gezond gewicht? In combinatie met de BMI meter kunt u zelf kijken hoe gezond uw gewicht is en leest u in dit artikel wat u het beste kan doen om aan een goed gewicht te komen of te behouden.

De Body Mass Index (BMI)

Body Mass Index, ook wel afgekort BMI is een simpele formule. Deze formule is ooit een keer in het leven geroepen door de Wereldgezondsheidsorganisatie, ook wel WHO genoemd. Het is een formule die bekijkt of je gezond gewicht hebt op basis van een berekening een viertal factoren, te weten:
  1. Je leeftijd
  2. Je gewicht
  3. Je lichaamslengte
  4. Je geslacht

Op basis van het invullen van deze vier factoren wordt er een berekening gemaakt hoe je ervoor staat met je gezondheid op basis van dus deze vier factoren. Op verschillende websites kunt je zo'n BMI laten uitvoeren. Wanneer u in Google berekenen BMI invult krijgt u diverse sites tot beschikking.

Wanneer je zo'n BMI test heeft gedaan ziet u meteen of u een gezond gewicht heeft of niet. Of dat je actie moet ondernemen om tot een beter en goed gewicht te komen. De resultaten van een BMI worden altijd in cijfers weergegeven. Wanneer men een grafiek heeft ingevuld is het getal (de uitkomst) het punt waar de verticale (lichaamslengte) met de horizontale (gewicht) elkaar kruizen. De volgende getallen van de BMI geven de volgende adviezen:

BMI score lager dan 18,5

Dan is er sprake van ondergewicht. Dit kan heel lastig zijn voor mensen, omdat deze groep eigenlijk aan gewichtstoename moet gaan doen. Soms lijkt dit makkelijker te doen dan de werkelijkheid doet.

BMI score tussen 18,5 en de 24

Dit is de ideale score. Wanneer je een uitslag krijgt wat zich tussen deze getallen bevindt dan doe je er verstandig aan om dit zo te houden.

BMI score tussen 25 en 30

Bij deze score heb je last van overgewicht. Het enige wat men hier kan adviseren is afvallen. De bedoeling is natuurlijk duidelijk dat je weer tussen de 18,5 en 24 moet zien te komen.

BMI score tussen de 30 en 40

Wanneer je score hier tussen ligt heb je last van obesitas. Dit betekent dat je gewicht 20% boven het ideale gewicht ligt. Noodzaak hier is om meteen een dieet te gaan volgen en zo snel mogelijk gaan afvallen.

BMI score is hoger dan 40

Bij deze score is het ernstig. Het verstandigste is dan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de huisarts. Deze vorm van overgewicht kan namelijk levensbedreigend zijn. Wanneer je zo'n uitslag hebt op basis van een BMI test dan spreken ze van morbide obesitas.

Hoe een gezond gewicht te houden

Overgewicht is krijg je eigenlijk heel simpel. Je krijgt namelijk meer energie binnen via voeding dan dat je lichaam gebruikt. Vervolgens wordt deze extra energie opgeslagen als vet. Een soort reserve die je lichaam aanmaakt.

Wanneer je last hebt van overgewicht doe je er verstandig aan om snel af te gaan vallen. Overgewicht vergroot namelijk het risico op bepaalde ziekten en andere kwaaltjes, zoals:
  • Hart- en vaatziekten
  • Te hoge bloeddruk
  • Galstenen
  • Gewrichtsaandoeningen
  • Diabetes 2
  • Bepaalde vormen van kanker

Het is dus belangrijk om een goed en gezond gewicht te houden. Het voordeel van zo'n gewicht is dat je het risico op ziekten vermindert en dat je jezelf ook fitter zal voelen. Dus uiteindelijk zit je lekkerder in je vel en geeft dit een goed gevoel.
Maar wat is nu verstandig om een goed en gezond gewicht te krijgen of te houden. Zorg dus eerst dat je BMI tussen de 18,5 en 24 komt te liggen. Dat is namelijk prioriteit. Wanneer je dit hebt bereikt dan is het de kunst om dit zo te houden. Voor de één zal dit lastiger/moeilijker zijn dan voor een ander.

Bron: Voedingscentrum, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Voedingscentrum, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Een aantal richtlijnen om je op goed gewicht te houden zijn bijvoorbeeld:
  • Eet veelzijdig, maar zorg dat je niet teveel vet, suiker en alcohol krijgt.
  • Beweeg regelmatig. Richtlijn is hier zo'n dertig minuten per dag. Dit kan je doen door te gaan fietsen, lopen of zwemmen. Pak bijvoorbeeld de trap eens in plaats van de lift of laat de auto een keer staan wanneer je het ook op de fiets of lopend kan doen.
  • Eet gezond. Eet dagelijks vezelrijke producten, zoals aardappels, brood, fruit en groenten. Deze zijn namelijk rijkelijk gevuld met goede voedingstoffen die u een verzadigd gevoel geven.
  • Eet dagelijks volgens de schijf van 5! Deze schijf bestaat al decennia lang en geeft een goede weergave van wat goed, gezond en verantwoordelijk eten is.
© 2010 - 2019 Martinq79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van ondergewichtGevolgen van ondergewichtOvergewicht is een bekend verschijnsel: voor ondergewicht daarentegen is er veel minder aandacht. Wat is ondergewicht, w…
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
De BMI-index en de buikomtrekDe BMI-index en de buikomtrekMet behulp van de BMI-index kun je gemakkelijk berekenen of je te zwaar bent of niet. Een extra controlemiddel vormt de…
Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage?Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage?Wat is het ideale gewicht. Dat is een vraag die veel Nederlanders zich regelmatig stellen. Het ideale gewicht is het gew…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl http://www.alli.nl/ConsideringAlli/WhatsYourBMI/
  • Afbeelding bron 1: Voedingscentrum, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Alles over een gezond gewicht en de BMI"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 03-06-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!