InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De Nederlandse Vegetariërs Bond

De Nederlandse Vegetariërs Bond

De Vegetariërs Bond behartigt de wensen van honderdduizenden mensen die geen vlees eten, ofwel vegetariër zijn. Zo hebben zij al gezorgd voor het vegetarisch keurmerk, ze werken mee aan een zorgpolis voor vegetariërs, geven een magazine uit en nog veel meer.

De Nederlandse Vegetariërs Bond voor de vegetariër

De vegetariërs bond bestaat al sinds 1894! Hij is opgericht van en voor vegetariërs, mensen die geen vlees eten. Hierin zijn zij de enige organisatie in Nederland. Op dit moment heeft de vegetariërs bond 5 medewerkers en een bestuur bestaande uit 5 leden. Ze behartigen de belangen van vele leden en zijn voorvechters van dier, mens en milieu.
Er zijn meerdere redenen waarom mensen vegetariër willen zijn:
  • Dierenrechten. Ze willen af van het slechte leven dat dieren hebben in de bio-industrie.
  • Gezondheid. Vegetarisch eten bevat veel mineralen, vitaminen en voedingsvezels. Die zijn alle drie van groot belang voor een goede gezondheid.
  • Een beter milieu. Het houden van zoveel dieren voor consumptie zorgt voor een extra zware belasting van het milieu.
  • Een eerlijker voedselverdeling. Veel voedsel wordt gegeven aan de dieren voor consumptie. Slechts 30 tot 50% wordt omgezet in vlees. (Bron: vegetariërsbond) Hier gaat dus veel voedsel verloren, en dat terwijl er veel mensen in de wereld honger lijden.

Het doel van de Nederlandse Vegetariërs Bond kan het beste weergegeven worden door hun eigen bewoording: “De Nederlandse Vegetariërsbond stelt zich tot doel het vegetarisme te bevorderen, in de overtuiging dat dit strekt tot toeneming van de eerbied voor dier, natuur en milieu, van beschaving en tot verbetering van de gezondheid.”

Momenteel zijn er naast volledig vegetariërs ook mensen die minder vlees gaan eten. Ook hier zijn ze erg blij mee, hoe minder hoe beter.

Vegetarisch keurmerk

Vegetarisch keurmerkVegetarisch keurmerk
Het Vegetarisch Keurmerk, op producten in Nederland, wordt beheerd en gecontroleerd door de Nederlandse Vegetariërs Bond in Nederland. Ook in andere landen wordt dit keurmerk gebruikt. Daar wordt hij beheerd en gecontroleerd door verwante organisaties in die landen.
Het keurmerk garandeert dat er geen ingrediënten van gedode dieren in het product zitten. Belangrijk te weten is dat bijvoorbeeld eieren hier niet onder vallen. Het is dan ook géén veganistisch keurmerk. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van dierlijke bouillon, gelatine of aroma’s en hulpstoffen (E-nummers) van gedode dieren. Als vegetariër weet je dus dat je met producten met dit keurmerk goed zit. Voor mensen die om religieuze redenen sommige vleessoorten niet willen eten kunnen ook vertrouwen op het vegetarisch keurmerk. Op dit moment zijn er al ruim 200 producten in Nederland met dit vegetarisch keurmerk.

Magazine leven

De Nederlandse Vegetariërs Bond geeft het blad “Leven” uit. Dit is een kwartaalblad voor haar leden. Hierin wordt veel informatie gegeven over vegetarisch eten, recepten, product informatie, nieuws, restaurants, activiteiten voor vegetariërs, vele tips en ervaringen. Daarnaast wordt ook veel achtergrondinformatie gegeven over dierenwelzijn, natuur, milieu en gezondheid.
Keurmerk restaurantsKeurmerk restaurants

Gastvrij voor vegetariërs

Gastvrij voor vegetariërs is een keurmerk dat door de Nederlandse Vegetariërs Bond in het leven geroepen is. Dit keurmerk is speciaal voor restaurants die minimaal 2 vegetarische hoofdgerechten aanbieden. Als er eieren gebruikt worden dan zijn dit scharrel of biologische eieren. De Nederlandse Vegetariërs Bond houdt in de gaten of de restaurants zich hieraan houden.

EatGreen Together

EatGreen Together is een campagne die de Vegetariërs Bond op dit moment voert. Met deze campagne probeert ze mensen te inspireren om minder vlees te eten. Op deze manier kan iedereen een bijdrage leveren aan het milieu. Al eet je maar 1 dag geen vlees dan maakt dat al een groot verschil. Maar natuurlijk hoe minder vaak vlees, hoe beter!

Vegapolis

De vegapolis is een collectieve zorgverzekering van Agis speciaal voor de vegetariër. Deze polis wordt mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vegetariërs Bond, Stichting Wakker Dier en Adopteer Een Kip. Hiermee krijgt de verzekerde een korting op zijn zorgverzekering, vergoeding van vleesvervangers van max. €25,- per jaar. Daar bovenop nog een paar extra vergoedingen.
© 2010 - 2018 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?Eko keurmerk: welke keurmerken zijn er allemaal?Op biologische producten in een biologische winkel of supermarkt staat vaak een eko keurmerk. Soms staan er zelfs meerde…
Keurmerk goud en keurmerk zilverKeurmerk goud en keurmerk zilverWat is echt zilver of echt goud en waaraan ziet u dat? Het keurmerk voor goud of zilver geeft aan wat het gehalte aan go…
Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wie wil er nu geen veilige woonomgeving? minder overlast, diefstal, graffiti en vernielingen. Het politie keurmerk veili…
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Bronnen en referenties
  • http://www.vegetariers.nl

Reageer op het artikel "De Nederlandse Vegetariërs Bond"

Infoteur: Vissies
Laatste update: 06-07-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!