InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine K/Fytomenadion

Vitamine K/Fytomenadion

Vitamine K/Fytomenadion Vitamines zijn belangrijk. Bij voorkeur krijgen we voldoende vitamines binnen via ons voedsel. Maar in de praktijk valt dat nog wel eens tegen, en daarom is het soms wenselijk om extra vitamines te nemen in de vorm van supplementen. Over vitamine K hoor je eigenlijk nooit zo veel praten in de wandelgangen maar ook vitamine K is een belangrijke essentiële vitaminesoort. Laten we eens verder kijken waarvoor vitamine K dient. Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine die vooral van invloed is op de bloedstolling en er is een vermoeden dat vitamine K een rol speelt in de botten, en dan vooral i.v.m. osteoporose.
Wat betreft de bloedstolling is dit belangrijk voor mensen die bloedverdunners gebruiken. Want vitamine K werkt dus juist om de bloedstolling te stimuleren terwijl deze mensen juist medicijnen gebruiken om de stolling te verminderen. Dit zou elkaar dus kunnen tegenwerken wanneer de persoon heel veel vitamine K uit voeding binnen zou krijgen.

Een tekort.

Een tekort aan vitamine K komt niet snel voor. Het zou eventueel voor kunnen komen wanneer je helemaal nooit of zelden groenten eet, want ook al is vitamine K een ‘in vet oplosbare’ vitaminesoort, het lichaam raakt zonder voldoende inname al snel uitgeput. In ieder geval zou een tekort kunnen resulteren in een verminderde bloedstolling.
Ook een tekort zou kunnen ontstaan na een veelvuldig en/of langdurig gebruik van antibiotica of wanneer er sprake is van chronische diarree. Antibiotica kunnen de darmbacteriën namelijk vernietigen waardoor er onvoldoende vitamine K wordt aangemaakt.

Extra vitamine K voor zuigelingen.

Tot ongeveer zo’n 3 maanden na de geboorte hebben zuigelingen die borstvoeding krijgen een extra aanvulling van ongeveer 25 mcg vitamine K nodig. Dit komt omdat er tot die tijd nog niet voldoende darmbacteriën in de darm zijn. Ook in borstvoeding zit geen vitamine K en daarom is dan ook een extra aanvulling nodig. Aan zuigelingenvoeding (flesvoeding) is wel vitamine K toegevoegd dus baby’s die flessenvoeding krijgen hebben geen aanvulling meer nodig.

Bronnen van vitamine K zijn:

Vitamine K komt van nature vooral voor in plantaardig voedsel zoals bladgroenten maar ook het lichaam zelf maakt vitamine K aan. Ook is er d de aanvullende vitamine K (supplement) dat het lichaam kan omzetten in actieve vitamine K.

Natuurlijke voedingsbronnen zijn:

Bloemkool, broccoli, boerenkool, spinazie, erwten, volkoren producten, raapzaadolie, mager vlees, yoghurt, alfalfa, eierdooiers, saffloerolie, sojaolie, visleverolie, waterkers, peterselie, olijfolie en kelp.

ADH

Een algemene dagelijkse hoeveelheid bestaat niet bij ons in Nederland. Maar in Amerika wordt een ADH aangehouden van 20-120 mcg per dag.

Een teveel.

Een teveel aan vitamine K is iets dat eigenlijk nooit voor komt dus er zijn ook geen nadelige effecten bekend bij een hoge inname in de vorm van voedsel of qua supplementen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tekorten aan vitamine KTekorten aan vitamine KVitamine K is een in vetoplosbare vitamine en wordt derhalve in vet opgeslagen. Deze vitamine is nog niet zo bekend. Dat…
Vitamines en mineralen; Vitamine KVitamines en mineralen; Vitamine KDe belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Vitaminen uit voedselVitaminen uit voedselVitaminen zijn van onmisbaar belang voor het functioneren van het lichaam. Ons lijf maakt zelf echter geen vitaminen aan…

Reageer op het artikel "Vitamine K/Fytomenadion"

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 26-10-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vitamines
Medische informatie…
Schrijf mee!