InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Spirulina verjongt en versterkt

Spirulina verjongt en versterkt

Spirulina is een blauwgroene alg, microscopisch klein en spiraalvormig, vandaar zijn naam. Spirulina beschikt over verjongende eigenschappen en zorgt voor een energie toename. Het is dus een uitstekend supplement voor mensen die vaak moe of lusteloos zijn.

Samenstelling

Spirulina bestaat voor 65 tot 71 procent uit compleet eiwit, dat in alle essentiële aminozuren voorziet, wat iets zeldzaams is onder plantaardige voedingsmiddelen. Dit eiwit is zo evenwichtig dat het vijfmaal makkelijker te verteren is dan vlees of sojaeiwit. Doordat het in alkalisch water wordt gekweekt, neemt spirulina een grote hoeveelheid gecheleerde mineralen op. Dit zijn hoofdzakelijk kalium, calcium, zink, magnesium, mangaan, selenium, ijzer en fosfor.

Net als stuifmeel behoort spirulina tot de weinige plantaardige produkten die in bruikbare hoeveelheden vitamine B12 voorzien. Daarnaast bevat het vitamine A en E, essentiële vetzuren en een scala van enzymen die de vertering bevorderen. Een ander belangrijk bestanddeel van spirulina is chlorofyl, waarvan bekend is dat het de lever ontgift, ontstekingen bestrijdt en tandbederf voorkomt. Door velen wordt spirulina omschreven als het meest geconcentreerde plantaardige voedingsmiddel wat er bestaat.

Effecten

De meeste onderzoeken naar spirulina zijn in Japan verricht. Ze wijzen uit dat spirulina fantastische verjongende eigenschappen bezit en tevens een substantiële toename van energie bij sporters bewerkstelligt. Het bezit daarnaast een bloedsuikerstabiliserend effect en kan zodoende diabetes helpen beheersen. Bloedarmoede reageert op de gehalten aan B12, foliumzuur en chlorofyl in spirulina; hetzelfde geldt voor leveraandoeningen als chronische hepatitis. In een onderzoek hielp niet meer dan 2 gram spirulina per dag maagzweren te genezen door de geïriteerde maagwand te bedekken met chlorofyl. Spirulina wordt door veel voedingsdeskundigen geprezen als hulp bij het vasten. Mensen die willen vasten, maar zich bezorgd maken over eventuele tekorten aan voedingsstoffen, kunnen spirulina tabletten nemen. Voor strikte vegetariërs is spirulina pure "manna"die in vitamine B12 en een compleet eiwit voorziet. In tegenstelling tot Kelp kan spirulina in een natriumarm dieet worden gebruikt.

Gewichtsbeheersing

Afslankers kunnen eveneens hun voordeel doen met spirulina. Het bevat slechts 2 kcal per tablet en komt snel in het bloed terecht en verhoogt het bloedsuikerniveau, waarmee verhinderd wordt dat de hypothalamus in de hersenen hongersignalen uitstuurt. Dit komt doordat het eiwit in spirulina een hoog gehalte aan fenylalanine bevat, dat de eetlust, de alertheid, het energieniveau en de stemming controleert. En niet alleen wordt de eetlust onder de duim gehouden, maar er wordt ook een gevoel van welbevinden in stand gehouden. Door spirulina voor de maaltijden in te nemen zullen mensen op dieet merken dat ze minder eten en toch in hun voedingsbehoeften voorzien. Hongerdiëten; extreme zelfdiscipline en vasten zijn niet nodig. De gebruikelijke dosering is 3 tabletten een halfuur voor iedere maaltijd.

Veiligheid

Toen spirulina op grotere schaal verkocht begon te worden, deden er geruchten de ronde over de veiligheid ervan. Iedereen die nog steeds twijfelt aan spirulina moet bedenken dat spirulina al eeuwen als versterkend voedselm wordt gegeten.
Aangezien spirulina op niet verontreinigde plaatsen wordt gekweekt en geoogst is het vrij van vervuilende stoffen uit het milieu, pesticiden en andere landbouwgiffen. Spirulina kan met een hogere graad van veiligheid worden gebruikt dan veel gangbare voedingsmiddelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vasten, waarom doen we dat?Vasten, waarom doen we dat?Een week lang niet eten, alleen groentebouillon, thee, water en vruchtensappen en toch energie en geluksgevoelens hebben…
Ramadan op het werkRamadan op het werkElk jaar zullen er moslims zijn die meedoen aan de Ramadan, een periode van vasten. Het kost voor hen veel inspanning om…
Door te vasten kan je gezondheid verbeterenDoor te vasten kan je gezondheid verbeterenDoor te vasten kan je je eigen gezondheid verbeteren. Er zijn verschillende manieren om te vasten zoals Calorie Restrict…
De geneeskracht van spirulinaSpirulina is een voedingsupplement dat bestaat uit micro-algen en het kan door mensen en dieren worden gegeten. Het word…
Vasten op groente- en fruitsapjesEen dieet op basis van sapjes zou erg heilzaam zijn voor het lichaam en zorgt ervoor dat je kilo's verliest. Of dit waar…

Reageer op het artikel "Spirulina verjongt en versterkt"

Reactie

Ad, 07-04-2017 10:37 #1
Een paar tabletjes spirulina of chrlorella doet weinig tot niks voor je lichaam, je zult echt de dosering moeten opbouwen tot meerdere grammen per dag. 10 tot 20 gram van elk geeft wel resultaten.

Infoteur: P1234
Laatste update: 17-11-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!