InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Spirulina verjongt en versterkt

Spirulina verjongt en versterkt

Spirulina verjongt en versterkt Spirulina is een blauwgroene alg, microscopisch klein en spiraalvormig, vandaar zijn naam. Spirulina beschikt over verjongende eigenschappen en zorgt voor een energie toename. Het is dus een uitstekend supplement voor mensen die vaak moe of lusteloos zijn. Spirulina is zowel in poedervorm als in tabletvorm te kopen. Spirulina is rijk aan aminozuren, vitamines en mineralen. Het is een rijke bron van voedingstoffen. Het is een ideaal aanvullend voedingssupplement tijdens diëten, vasten of voor vegetariërs. De eiwitten in spirulina zijn makkelijk te verteren, hierdoor worden de voedingsstoffen goed door het lichaam opgenomen.

Samenstelling spirulina

Spirulina bestaat voor 65 tot 71 procent uit compleet eiwit, dat in alle essentiële aminozuren voorziet, wat iets zeldzaams is onder plantaardige voedingsmiddelen. Dit eiwit is zo evenwichtig dat het vijfmaal makkelijker te verteren is dan vlees of soja eiwit. Doordat het in alkalisch water wordt gekweekt, neemt spirulina een grote hoeveelheid gecheleerde mineralen op. Dit zijn hoofdzakelijk kalium, calcium, zink, magnesium, mangaan, selenium, ijzer en fosfor.

Spirulina en vegetariërs

Voor vegetariërs is spirulina pure 'manna' die in vitamine B12 en een compleet eiwit voorziet. Net als stuifmeel behoort spirulina tot de weinige plantaardige producten die in bruikbare hoeveelheden vitamine B12 voorzien. Dit maakt dat spirulina een heel nuttig supplement is voor vegetariërs, aangezien vegetariërs vaak een tekort hebben aan vitamine B12. Daarnaast bevat het vitamine A en E, essentiële vetzuren en een scala van enzymen die de vertering bevorderen. Een ander belangrijk bestanddeel van spirulina is chlorofyl, waarvan bekend is dat het de lever ontgift, ontstekingen bestrijdt en tandbederf voorkomt. Spirulina wordt wel eens omschreven als het meest geconcentreerde plantaardige voedingsmiddel wat er bestaat.

Effecten spirulina op gezondheid

De meeste onderzoeken naar spirulina zijn in Japan verricht. Ze laten zien dat spirulina verjongende eigenschappen bezit en tevens een substantiële toename van energie bij sporters bewerkstelligt. Het bezit daarnaast een bloedsuiker-stabiliserend effect en kan zodoende diabetes helpen te beheersen of voorkomen. Bloedarmoede reageert op de gehalten aan B12, foliumzuur en chlorofyl in spirulina; hetzelfde geldt voor leveraandoeningen als chronische hepatitis. In een onderzoek hielp niet meer dan 2 gram spirulina per dag maagzweren te genezen door de geïrriteerde maagwand te bedekken met chlorofyl.

Spirulina slikken tijdens vasten

Spirulina wordt door veel voedingsdeskundigen geprezen als hulp bij het vasten. Mensen die willen vasten, maar zich zorgen maken over eventuele tekorten aan voedingsstoffen, kunnen spirulina tabletten nemen. In tegenstelling tot kelp kan spirulina in een natriumarm dieet worden gebruikt.

Afvallen met spirulina

Personen die willen afvallen kunnen eveneens hun voordeel doen met spirulina. Het bevat slechts 2 kcal per tablet en komt snel in het bloed terecht en verhoogt het bloedsuikerniveau, waarmee verhinderd wordt dat de hypothalamus in de hersenen honger signalen uitstuurt. Dit komt doordat het eiwit in spirulina een hoog gehalte aan fenylalanine bevat, dat de eetlust, de alertheid, het energieniveau en de stemming controleert. En niet alleen wordt de eetlust onder de duim gehouden, maar er wordt ook een gevoel van welbevinden in stand gehouden. Door spirulina voor de maaltijden in te nemen zullen mensen op dieet merken dat ze minder eten en toch in hun voedingsbehoeften voorzien. Honger-diëten; extreme zelfdiscipline en vasten zijn niet nodig. De gebruikelijke dosering is 3 tabletten een halfuur voor iedere maaltijd.

Spirulina een veilig supplement

Toen spirulina op grotere schaal verkocht begon te worden, deden er geruchten de ronde over de veiligheid ervan. Bedenk echter wel dat spirulina al eeuwen als versterkend voedsel wordt gegeten. Aangezien spirulina op niet verontreinigde plaatsen wordt gekweekt en geoogst is het vrij van vervuilende stoffen uit het milieu, pesticiden en andere landbouwgiffen. Spirulina is daarom dan ook veiliger dan veel gangbare voedingsmiddelen.

Waar is spirulina te koop

Spirulina wordt zowel in poedervorm als tablet vorm verkocht. Je kunt spirulina supplementen kopen bij de meeste drogisterijen.
Spirulina is een goed verkrijgbaar supplement wat ook online is te bestellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens, een aantal uitermate voedzame en krachtige grassen en algen die steeds bekender worden. Ze bevatten veel be…
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Blijf gezond met chlorellaBlijf gezond met chlorellaChlorella is een groen zoetwaterwier, dat nog niet een zo heel lang geleden zijn opwachting heeft gemaakt op de natuur v…
De geneeskracht van spirulinaSpirulina is een voedingsupplement dat bestaat uit micro-algen en het kan door mensen en dieren worden gegeten. Het word…
Metabolisme; eiwitstofwisseling, eiwitopbouw en eiwitafbraakEiwitten zijn een belangrijke bouwstof voor het lichaam. Bijna alle weefsels bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nouchkac, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Spirulina
  • https://www.hindawi.com/journals/jmb/2013/325636/
  • https://www.orthokennis.nl/nutrienten/spirulina

Reageer op het artikel "Spirulina verjongt en versterkt"

Reactie

Ad, 07-04-2017 10:37 #1
Een paar tabletjes spirulina of chrlorella doet weinig tot niks voor je lichaam, je zult echt de dosering moeten opbouwen tot meerdere grammen per dag. 10 tot 20 gram van elk geeft wel resultaten.

Infoteur: P1234
Laatste update: 03-01-2020
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!