InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Veranderende leefwijze vaak noodzakelijk maar moeilijk

Veranderende leefwijze vaak noodzakelijk maar moeilijk

Veranderende leefwijze vaak noodzakelijk maar moeilijk Uit cijfers van het Landelijk Programma Kankerbestrijding blijkt dat er steeds meer Nederlanders ongezond leven. Veel mensen worden dikker en velen blijven ondanks waarschuwingen roken en teveel alcohol drinken. Maar de leefwijze veranderen blijkt voor velen een te moeilijke opgave. De verleidingen zijn dikwijls te groot door opdringerige reclames. Een bezoek aan de supermarkt maakt het er ook niet makkelijker op om de dingen te laten staan die niet noodzakelijk zijn. In plaats van de auto de fiets nemen of op andere manieren bewegen komt er ook niet altijd van.

Trendverandering

Het menselijk lichaam is eigenlijk niet gebouwd op de weelde die we ons tegenwoordig kunnen veroorloven. Ooit joeg de mens op beren en mammoeten en werd in een slechte winter maanden honger geleden. De rest van het jaar werd er vet opgeslagen om de slechte tijd door te kunnen komen. Eeuwenlang werden we niet alleen langer maar ook ouder en gezonder als gevolg van betere hygiëne, betere voeding en betere medische verzorging. Maar in plaats van nog langer te worden blijkt dat we breder worden. In plaats van ouder te worden sterven er velen jonger aan zogenaamde moderne ziektes. De opgaande trend van langer en gezonder leven is de laatste jaren duidelijk negatief doorbroken.

Supermarkt kar vol dikmakers moeilijk aan voorbij te gaan

Ongezond eten begint vaak al bij kinderen die in schoolpauzes met zakken chips, gevulde koeken, Magnum-ijsjes en blikjes energiedrankjes lopen. En dat terwijl hun ontbijt dikwijls al uit minder gezonde voeding bestond zoals witbrood met hazelnootpasta en hagelslag en chocolade-cruesli, chocolademelk en IceTea. Deskundigen kost het wel eens moeite om in de supermarkt de mensen niet te wijzen op de kar producten met dikmakers en ongezond voedsel. Het ligt daar ook allemaal zo voor het grijpen en het kost best moeite om eraan voorbij te lopen. Toch zou daar met de nodige moeite de veranderende leefwijze kunnen beginnen.

Nergens last van met leefwijze

Uiteraard is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn levensstijl. Ook vinden mensen het niet leuk om opmerkingen te horen over hun eetgedrag. En ach, iedereen kent wel iemand die suikerziekte heeft en toch gezond eet of iemand die rookt en nergens last van heeft wat als excuus wordt aangewend voor het eigen gedrag. Maar zonder rokers zouden er dertig procent minder gevallen van kanker zijn en de combinatie met alcohol versterkt bovendien de toename van kanker.

Vaak uren achter de computer

Bewegen en gezond leven is niet meer nummer één in onze cultuur. Waarschuwingen hebben lang niet altijd het gewenste effect. Velen halen de schouders op en gaan gewoon door met het slechte gedrag. Ooit was het de normaalste zaak om tien kilometer te fietsen naar het werk. Nu is dat voorbehouden aan een enkele fanatiekeling. Kinderen zitten uren per dag achter de computer terwijl de kinderen vroeger naar buiten moesten omdat ze zich binnen verveelden en buiten vriendjes hen opwachtten. Te weinig bewegen kan tot allerlei lichamelijke klachten lijden wat in de loop van de jaren kan opbouwen tot kwalen waar op dat moment niet meer zo veel aan is te doen.

Véél kleine dingen helpen al

Maagverkleining

In navolging van Amerika worden ook in Nederland steeds meer operaties voor maagverkleiningen toegepast wat een drastische maatregel is om teveel eten fysiek onmogelijk te maken.

Goede raad opvolgen

Uiteraard zou het toch beter zijn om goede raad op te volgen en mensen die er wel een gezonde levensstijl op nahouden als voorbeeld te nemen. Het kunnen al kleine dingen zijn waar op gelet kan worden die toch voordeel opleveren. Dagelijks een beetje extra lichte arbeid verrichten kan bijvoorbeeld al concurreren met één keer in de week naar de sportschool gaan.

Gezonder eten

Op eetgebied meer brood, broccoli en aardappelen op het menu plaatsen is ook verstandig en kaliumzout gebruiken in plaats van natriumzout is beter.

Al enig resultaat

Het zijn deze kleine dingen waarvoor geen drastische verandering van de leefwijze nodig is om toch al enig resultaat te bereiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe houd je je weerstand hoog?Hoe houd je je weerstand hoog?Je weerstand zorgt ervoor dat bacteriën en andere ziekteverwekkers geen kans krijgen om je lichaam binnen te dringen en…
Ziekte van Crohn; symptomen, oorzaken, behandelingZiekte van Crohn; symptomen, oorzaken, behandelingDe ziekte van Crohn is een chronische ziekte van het spijsverteringskanaal, die bij de meeste mensen zorgt voor ontsteki…
KWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerKWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerWat niet iedereen weet is dat een gezond leven en gezonde voeding vaak een beschermend effect heeft op het ontstaan van…
Gezondheid welzijn: tipsGezondheid welzijn: tipsIn onze samenleving zijn we gewend aan een leven vol welvaart. Er is meer dan genoeg eten voor iedereen en dat eten is v…
Elektrische fiets en ouderenDe elektrische fiets is van groeiend belang voor de mobiliteit van ouderen. Terwijl hun krachten afnemen en ze daarom de…

Reageer op het artikel "Veranderende leefwijze vaak noodzakelijk maar moeilijk"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 22-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid beïnvloeden
Medische informatie…
Schrijf mee!