InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alles over vitaminen

Alles over vitaminen

Alles over vitaminen Vitaminen zijn enorm belangrijk, ze helpen serieuze ziektes zoals kanker te voorkomen en je immuunsysteem actief te houden. Je haalt ze uit je dagelijkse voeding maar ook uit bijvoorbeeld de zon. Maar hoe slim is het om supplementen te nemen wanneer je niet genoeg vitamine binnen krijgt? Waar dient elke vitamine voor? en in welke producten zitten welke vitaminen? Lees en leer er alles over in dit artikel.

Waarom heb je vitaminen nodig?

Vitamines zijn in kleine hoeveelheden goed voor je lichaam, ze stimuleren de celgroei, je gezondheid, het aanmaken van enzymen en hormonen. Het moeilijke van vitaminen is dat je lichaam ze zelf niet maakt. Je moet ze dus halen uit je voeding of uit supplementen. Er zijn in totaal 13 verschillende soorten vitaminen die je stuk voor stuk nodig hebt.

Zijn supplementen nodig?

Supplementen zijn voor bijna iedereen nodig tenzij; je áltijd gezond eet, onder de 60 jaar bent, een goede spijsvertering hebt, geen overgewicht hebt, en nooit medicijnen nodig hebt. Een beetje onrealistisch dus. Het grootste deel van de mensen hebben aan een van de vitamines een dagelijks tekort. Om dit bij te werken zijn er supplementen uitgevonden die deze tekorten aanvullen. Over het algemeen is het veilig om supplementen in te nemen, zelfs in grote doses. Het wil niet altijd zeggen dat wanneer je een grotere doses neemt het ook beter zal werken. Wanneer je te kort komt in een van de vitaminen kan dit een gebreksziekte opleveren. Een voorbeeld hiervan is scheurbuik. Door steeds hetzelfde voedsel te eten krijg je een gebrek aan andere vitaminen. Door een gebrek aan de vitamine B12 ontstaat er bij oudere mensen vaak bloedarmoede. Dit is makkelijk te verhelpen en voorkomen door het nemen van supplementen.

Vitaminebehoeften

Oudere mensen

Tegen de tijd dat je 65 bent neem je een aantal vitamines zoals B en D niet meer zo goed op dan wanneer je jonger bent. Oudere vrouwen hebben meer van de mineralen calcium maar minder ijzer nodig. Oudere mensen eten ook lang niet zo goed meer dan in de tijd dat ze jonger waren, het is dus belangrijk dat ze nog wel in de goede verhoudingen vitaminen binnen krijgen om gezond te kunnen blijven.

Kinderen en pubers

Kinderen en pubers hebben extra veel vitaminen nodig omdat ze in de groei zijn, de celgroei gaat een stuk sneller en daarom zijn er vitaminen nodig om gezond en fit te blijven. Peuters hebben vaak een tekort aan ijzer en pubers vaak een tekort aan zink.

Vegetariërs

Ook voor vegetariërs en veganisten is het enorm belangrijk om te weten hoeveel vitaminen ze per dag binnen krijgen. Ze missen vaak toch een (groot) deel aan vitamines B. Een multisupplement kan hier een oplossing bieden.

Vitamine A

Vitamine A is het eerst ontdekt, in 1913 al. Vitamine helpt bij en tegen verschillende dingen, het houd je huid gaaf en kan helpen kanker te voorkomen. Het is in staat om je afweer mechanisme te ondersteunen, wanneer je een goede dosis aan vitamine A hebt zul je niet zo snel ziek worden. Je kunt ook een overdosis aan vitamine A binnen krijgen, dit is wanneer je voor een langere periode meer dan het drievoudige van wat is toegestaan binnen krijgt. Lees dus altijd de bijsluiter.

De producten waar het meeste vitamine A inzit:
  • Koeienlever
  • Kippenlever
  • Abrikozen
  • Broccoli
  • Cantaloupe meloen
  • Wortels
  • Perziken
  • Spinazie
  • Zoete aardappel

Vitamine B

Vitamine B helpt bij het beschermen van je hart, het geeft je energie en helpt je immuunsysteem goed zijn taak te doen. Vitamine B is ook goed voor je geheugen, je kunt dingen beter onthouden wanneer je een goede hoeveelheid vitamine B binnen krijgt.
Wanneer iemand alcohol verslaafd is kan deze geen vitamine B meer opnemen, enorm gevaarlijk dus.

De producten waar het meeste vitamine B inzit:
  • Ham
  • Pinda’s
  • Varkensvlees
  • Zonnebloem pitjes
  • Lever
  • Melk
  • Yoghurt

Vitamine C

De helft van alle Amerikanen neem nog een extra vitamine C supplement in buiten de dagelijkse dosis. Dit is heel verstandig, uit onderzoek is gebleken dat wanneer je een vitamine C supplement dagelijks slikt je gemiddeld 6 jaar langer leeft dan mensen die dit niet doen. Om het kort te houden: vitamine C helpt bij 300 lichaamsfuncties een van de belangrijkste is het aanmaken van collageen.

De producten waar het meeste vitamine C inzit:
  • Sinaasappels
  • Spruitjes
  • Broccoli
  • Aardbeien

Vitamine D

Vitamine D wordt gemaakt van het zonlicht dat je op je huid krijgt. Tien minuten per dag is voldoende. Het helpt bij het gezond houden van je botten en immuunsysteem, ook helpt het tegen verschillende soorten kanker. Zonder vitamine D kun je geen calcium opnemen, het ene ondersteund dus het andere.

De producten waar het meeste vitamine D inzit:
  • Sardientjes
  • Makreel
  • Haring
  • Garnalen

Vitamine E

Vitamine E is de vitamine die de meeste soorten kanker kan helpen voorkomen. In het zelfde opzicht helpt het ook het immuunsysteem beter dan andere vitaminen. Wanneer je hartziekten hebt blijkt uit onderzoek dat vitamine E kan helpen om het niet erger te laten worden. Of wanneer je het niet hebt; om het niet te krijgen.

De producten waar het meeste vitamine E inzit:
  • Olie
  • Spinazie
  • Zonnebloem zaadjes
  • Hazelnoten
  • Amandelen

Vitamine K

De vitamine die meehelpt in de bloedstolling wanneer je een wondje hebt. De meeste mensen hebben hier ook geen tekort aan. Al deze vitamine K gaat naar je lever, waar het ook geregeld wordt dat je bloed stolt.

De producten waar het meeste vitamine K inzit:
  • Broccoli
  • Kool
  • Spinazie
  • Koeien lever
© 2011 - 2019 Petteflet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vitaminen uit voedselVitaminen uit voedselVitaminen zijn van onmisbaar belang voor het functioneren van het lichaam. Ons lijf maakt zelf echter geen vitaminen aan…
Vitamine C bommenBijna iedereen weet wel dat vitamine C goed is voor onze weerstand. Vitamine C zorgt er voor dat onze witte bloedlichaam…
Bronnen en referenties
  • Vitamins and minerals, Dr. Alan H. Pressman

Reageer op het artikel "Alles over vitaminen"

Infoteur: Petteflet
Laatste update: 11-06-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!