InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kalium phosphoricum voor een kalme, heldere geest

Kalium phosphoricum voor een kalme, heldere geest

Kalium phosphoricum voor een kalme, heldere geest We leven in een hectische tijd. Onze agenda’s staan overvol met afspraken, deadlines dwingen ons tot haast, en we worden voortdurend gebombardeerd met prikkels en informatie. Een gevolg daarvan is dat onze hersenen voortdurend werken onder hoogspanning en dat ons zenuwstelsel het zwaar te verduren krijgt. Dit leidt er toe dat we extreem veel kalium phosphoricum verbruiken. Tekort aan kalium phosphoricum kan veel klachten veroorzaken. Extra inname is dan aan te raden.

Denkvermogen en geheugen

Kalium verbonden met fosfor (phosphoricum) is van groot belang voor het goed functioneren van onze hersenen. Het is onmisbaar voor een helder denkvermogen en een goed werkend geheugen. Dat betekent ook dat mensen die veel gebruik maken van hun denkvermogen en hun geheugen, er veel van gebruiken. Daarnaast is kalium phosphoricum onontbeerlijk voor een goed werkend zenuwstelsel. Personen die spannend, stressend of gevaarlijk werk verrichten zullen net als de denkhoofden dagelijks ook een flinke aanslag plegen op de in hun lichaam aanwezige voorraad kalium phosphoricum.

Klachten bij tekorten

Bij een tekort van kalium phosphoricum in het lichaam ontstaan logischerwijze ook klachten die gerelateerd zijn aan het functioneren van de hersenen en de belastbaarheid van het zenuwstelsel. Veelgenoemde klachten zijn bijvoorbeeld: angsten, besluiteloosheid, burnout, concentratieproblemen, depressieve klachten, examenstress, faalangst, geheugenzwakte, heimwee, hyperactiviteit, lusteloosheid, nervositeit, onrust, overgangsklachten, overgevoeligheid voor prikkels, overspannenheid, oververmoeidheid, prikkelbaarheid, slaapstoornissen, stemmingswisselingen etc. Ook impotentie, maag- en darmklachten, en spierzwakte kunnen worden veroorzaakt door een tekort aan kalium phosphoricum.

Risicoloos uitproberen

Wanneer men last heeft van enkele of veel van deze klachten wil dat niet automatisch zeggen dat men een tekort heeft aan kalium phosphoricum. Er kunnen talrijke andere oorzaken zijn voor het bestaan van de klachten, zoals bijvoorbeeld problemen van psychologische aard. Men kan echter risicoloos uitproberen of het gebruik van kalium phosphoricum de klachten verlicht. Wanneer er sprake is van een tekort zullen de klachten meestal binnen een week verbeteren. Wat kan leiden tot een gevoel van helderheid en kalmte dat men lang niet meer heeft ervaren.

Prestatieverbeterend

Kalium phosphoricum kan ook uitstekend extra ingenomen worden op momenten dat er hoge eisen aan het denken worden gesteld. Bijvoorbeeld tijdens periodes dat men moet blokken voor een studie, tijdens examens, tijdens conferenties etc. Ook denksporters zoals schakers, dammers, bridgers, en bijvoorbeeld schrijvers kunnen baat hebben bij het gebruik van kalium phosphoricum.

Inname

Kalium phosphoricum is als supplement te koop bij de meeste drogisterijen. Het is relatief goedkoop. Een potje met 200 tabletten kost bijvoorbeeld tussen de 8 en de 9 Euro.

Voedingsmiddelen die kalium phosphoricum bevatten zijn onder meer: volle granen en dan vooral in de zemelen, alle noten en bessen, sinaasappel, rozijnen, amandelen, aardbeien, perziken, druiven, appels, kersen, vijgen, tomaten, komkommer, worteltjes, kool, sla, spinazie, radijs, uien, en erwten.

Overdosering komt niet snel voor, zeker niet in deze tijd waarin veel mensen voornamelijk hoofdwerk verrichten, en stress en
burnout behoren tot de meest voorkomende beroepsziekten.
© 2011 - 2018 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Train je geheugenTrain je geheugenVind je het moeilijk om namen te onthouden? Of ben je alweer een belangrijke afspraak vergeten? Soms lijkt het wel alsof…
Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenOefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenDe hersenen zijn een uiterst belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam. Ze sturen het lichaam en slaan herinneringe…
Hyperkaliëmie: een teveel aan kaliumKalium is een van de belangrijke zouten die het lichaam nodig heeft voor een gezonde werking. Ook is kalium van groot be…
De invloed van schadelijke stoffen op je hersenenDe invloed van schadelijke stoffen op je hersenenDoor een gezonde leefstijl houd je de conditie van je hersenen optimaal. Factoren zoals lichaamsbeweging, voeding en alc…
Geheugen: onthouden en gezonde voedingGeheugen: onthouden en gezonde voedingVoeding heeft een grote invloed op het functioneren van je geheugen. Door bepaalde producten te eten verhoog je je conce…

Reageer op het artikel "Kalium phosphoricum voor een kalme, heldere geest"

Infoteur: Machosofty
Gepubliceerd: 08-08-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!