InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Overgangsklachten: voeding zorgt voor hormoonbalans

Overgangsklachten: voeding zorgt voor hormoonbalans

Hormonen worden door het lichaam zelf aangemaakt. Er zijn bijna 70 hormonen in ons lichaam die meestal in balans met elkaar zijn. Wanneer de balans verstoord is kan men middels eten de balans herstellen. Het gaat erom de eigen, natuurlijke hormoonproductie niet te dwarsbomen. door middel van gezonde voeding wordt de hormoonproductie gestimuleerd. Op die manier herstelt het lichaam zichzelf of wordt de veerkracht van het lichaam vergroot.

Inhoud:

Hormonen uit eten

Er zijn in voedsel allerlei stoffen die de opname van een vitamine of hormoon in het menselijk lichaam bevorderen. Hormonen hoef je niet uit pillen te halen, ook niet uit pillen die bio-identieke hormonen bevatten. Het onderstaande rijtje van voedselproducten bevatten fyto-oestrogenen. Oestrogeen is het vrouwelijk hormoon of het hormoon waarvan vrouwen een hogere hoeveelheid hebben. Wanneer er een tekort aan dit hormoon is, zoals in de menopauze, kan dit leiden tot opvliegers. Door het regelmatig of dagelijks eten van enkele van deze producten kunnen de opvliegers op geheel natuurlijke wijze verminderd worden. In onderstaande producten zit relatief veel isoflavonen. Isoflavonen hebben een gelijkaardige structuur als oestrogeen en kunnen een tekort aan oestrogeen ondervangen.

Producten tegen overgangsklachten

Sojabonenamandelenzonnebloempittenpompoenpittenlijnzaadkikkererwten
kidneybonenlinzentarwemaishavergerst
roggerode klaverappelsperzikenperenmango
broccolipaprikarabarberkoolsoortenaardappelsroomboter
olijfoliesojaoliewalnootoliezonnebloemoliebioyoghurtsojamelk
karnemelkkwarkeierenmakreelharingpaling
sprotbokkinghoningkandijahornsiroopdadelsiroop

Genezen door gezond eten

Vele van deze producten zijn geschikt om dagelijks te eten. Op deze manier krijg je daadwerkelijk op natuurlijke wijze hormonen binnen die het lichaam gezond houden. Neem bijvoorbeeld kwark met appel, zonnebloempitten, mango en honing. Eet aardappels met broccoli en biojoghurt als toetje. Maak een salade van kidneybonen met mais, pompoenpitten en paprika. Of bereid een heerlijke fruitsalade van perziken, peren, appels en mango en doe er wat bladeren en bloemen van de rode klaver door.

Fytotherapie

Eten is heerlijk, ongevaarlijk en supergezond. Met gezond eten speciaal gericht op een bepaald lichamelijk of hormonaal probleem kun je ziektes en ongemakken genezen, de baas worden en voorkomen, zo is bekend uit de fytotherapie. In tegenstelling tot farmaceutische geneeskunde pakt fytotherapie de oorzaken van ziekten aan. Farmaceuten zijn alleen geïnteresseerd in het bestrijden van symptomen met medicijnen die de ontwikkeling van nieuwe ziektes (bijwerkingen) in gang zetten.

Hormoondieten

Op internet wordt er gegrossierd in hormoondieten. Dieten hebben de bijklank een tijdelijke oplossing te zijn maar het hormoondieet vestigt een langdurige aandacht op bepaalde producten. Er zijn nogal wat producten die de hormoonbalans vestoren. Een verstoorde hormoonbalans kan leiden tot allerlei klachten zoals depressie, verzwakking van het immuunsysteem en overgewicht. Vooral light-producten met aspartaam blijken de hormoonbalans te verstoren. Dat kan een eye-opener zijn voor veel mensen met overgewicht die al jarenlang aan de cola light zitten zonder lichter te worden.

Wenken voor het hormoondieet

Alle geraffineerde producten zoals witte rijst, wit meel, witte suiker en witte rijst zijn boosdoeners voor de hormoonbalans. Mensen die zulke producten veel consumeren kunnen hun eetpatroon structureel veranderen om een goede hormoonbalans te krijgen. Voor de juiste aanmaak van hormonen is het belangrijk veel groente en fruit te eten, meer dan 2 stuks fruit en 2 ons groente zoals het voedingcentrum aanbeveelt. In verse plantaardige producten zitten vitaminen die de hormoonproductie stimuleren. Ook het fruit schillen is belangrijk omdat er veel pesticiden op de buitenkant zitten. Overigens kan zelfs contact met de fruitschil op de hand uitslag of eczeem veroorzaken doordat er hormoonbalansverstorende stoffen door de huid worden opgenomen. Was dus goed je handen na het schillen. Verder verstoren alcohol, sigaretten en caffeïne de hormoonbalans. Wie het hormoondieet volgt doet er goed aan niet te roken en te drinken en matig met koffie te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/uiterlijk/24124/opvliegers-dit-kun-je-er-tegen-doen
  • Bewerkte grafische afbeelding uit publieke domein van Wikimedia
  • http://www.isoflavones.info/nl/

Reageer op het artikel "Overgangsklachten: voeding zorgt voor hormoonbalans"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!