InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De verzorging van een ziek kind

De verzorging van een ziek kind

De verzorging van een ziek kind Ieder kind is wel eens ziek. Meestal gaat het om onschuldige infecties zoals een verkoudheid, keelontsteking, koorts of een maag-darminfectie. Kinderen hebben dan extra rust, aandacht en verzorging nodig. Een paracetamol kan eventueel helpen om de koorts te verlagen en om pijn bij een keelontsteking te verminderen. Bij koorts is het van belang om het kind niet te warm aan te kleden. Het lichaam moet de warmte kwijt kunnen. Bij een te lage lichaamstemperatuur kleed je het kind extra dik aan. Een warme kopje thee helpt ook.

De verzorging van een ziek kind

Een ziek kind heeft meestal een verminderde eetlust, is moe en heeft soms ook koorts. Een kind heeft dan behoefte aan rust, licht verteerbare voeding en eventueel een paracetamol om de koorts verlagen.

Voeding en drinken

Een ziek kind heeft vaak minder zin om te eten, maar dat is niet erg. Het is wel belangrijk dat het kind voldoende drinkt. De eetlust komt meestal na een paar dagen weer terug, als het kind zich beter gaat voelen. De eerste voeding die je het kind dan geeft is licht verteerbaar en bevat weinig vet zoals crackers, rijst en fruit. Als het lichaam deze voeding verdraagt kan het kind weer overgaan op het normale eetpatroon.

De verzorging

  • Keelontsteking - Geef het kind een glas lekker koel drinken, ijs of een dropje om op te zuigen.
  • Maag-darminfecties - Bij deze infecties is het belangrijk dat het kind voldoende vocht binnen krijgt. Een banaan of gekookte witte rijst kan helpen bij diarree. Soms is het nodig om ORS toe te dienen. Dit vult de ontstane tekorten in het lichaam aan. Bij maag-darminfecties kan het kind behoorlijk wat gewicht verliezen, maar dit komt snel terug bij een normaal eetpatroon.

De voeding van een zieke baby

Bij een baby die slecht drinkt tijdens een griep of verkoudheid kan de voeding in kleinere hoeveelheden, vaker op een dag worden aangeboden. De voeding kan ook worden verdund zodat de baby sneller trek krijgt. De baby krijgt minder voeding binnen maar wel voldoende vocht. Doe dit niet langer dan een paar dagen en raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Koorts bij kinderen

De normale lichaamstemperatuur van kinderen ligt tussen de 36 en 37 graden Celsius. Bij een lichaamstemperatuur vanaf 38 graden Celsius spreken we van koorts. Bij een baby hoeft een infectie niet altijd koorts te veroorzaken, de temperatuur kan ook verlaagd zijn. Raadpleeg een arts wanneer de baby een afwijkende temperatuur heeft. Kleed een kind met koorts niet te warm aan. De lichaamstemperatuur kan dan nog verder oplopen. Koorts komt het meest voor bij kinderen tot vier jaar. De lichaamstemperatuur is 's morgens lager dan in de avonduren. Het is normaal dat de temperatuur oploopt in de loop van de dag.

Een natuurlijk afweermechanisme

Koorts is een natuurlijk afweermechanisme tegen virussen en bacteriën. Het helpt bij de bestrijding van de infectie omdat bacteriën en virussen minder goed groeien bij hogere temperaturen. Het is daarom ook niet noodzakelijk om de koorts te verlagen maar een kind kan zich wat beter voelen na toediening van een paracetamol. Bij infecties die worden veroorzaakt door virussen blijft de koorts matig. Bacteriële infecties veroorzaken hogere koorts.

De verzorging van een kind met koorts

Het lichaam moet de warmte kwijt kunnen. Trek daarom dunne kleding aan, leg geen kruiken in bed (alleen om voor te verwarmen) en zorg voor een niet te warme kamer.

De temperatuur meten

De temperatuur kan via de anus, onder de oksel, in het oor of op het voorhoofd worden gemeten met een kwikthermometer, een digitale thermometer, een oorthermometer of een infrarood thermometer. De temperatuur die via de anus wordt gemeten is het meest nauwkeurig.

Rust

Zieke kinderen hebben behoefte aan rust. Omgevingsgeluiden en andere prikkels zijn storend en extra vermoeiend. Laat het kind rusten en slapen in een rustige omgeving. Als het kind zich beter gaat voelen gaat het vanzelf weer spelen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…
Ziek kind met koorts, wanneer naar school?Ziek kind met koorts, wanneer naar school?Kinderen kunnen flink ziek zijn. Zeker als het kind op school zit waar veel kinderen elkaar aansteken met allerlei virus…
Kinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenKinderen: griep en verkoudheid voorkomen en bestrijdenEnkele handige middeltjes en tips om griep, verkoudheid, neusverkoudheid en koorts bij kinderen te bestrijden en te voor…
Als je kind (hoge) koorts heeftAls je kind (hoge) koorts heeftAls een jong kind een verhoogde lichaamstemperatuur heeft is iedere ouder snel ongerust, vooral als de koorts aan de hog…
Koorts bij kinderen, wat doe je?Koorts bij kinderen, wat doe je?Ieder kind krijgt wel eens koorts, en dat kan dan vaak nog hoog oplopen ook. Als ouders heb je vaak meteen grote zorgen.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De verzorging van een ziek kind"

Infoteur: Liza
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!