InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Een baby op oudere leeftijd

Een baby op oudere leeftijd

Als je op latere leeftijd een kinderwens hebt, kunnen daar veel persoonlijke redenen voor zijn. Misschien bestaat je wens al langere tijd, of is je situatie veranderd waardoor je graag (nog) een baby zou willen. Aan een zwangerschap kleven wel meer risico's, krijg je te maken met de keus om extra onderzoeken te laten doen, en is er een verhoogde kans op een baby met het down-syndroom. Lichamelijk kost een zwangerschap meer energie vanwege je leeftijd, aan de andere kant is moeder worden dan (nog) meer bijzonder.

De kans om zwanger te worden neemt af

Als je graag zwanger wilt worden als je boven de 35 bent, kan dat wat langer duren voordat dit lukt, omdat de eicelproductie dan al aan het afnemen is. De kwaliteit van de eicellen kan ook al wat verminderd zijn, waardoor een bevruchting moeilijker tot stand komt. De kans op een spontane zwangerschap is bij vrouwen tussen de 35 en 38 jaar al met 50% gedaald. Toch kan het ook heel snel wel "gelukt" blijken te zijn. De blijdschap is groot bij een positieve zwangerschapstest. De kans op een spontane tweelingzwangerschap neemt toe naarmate de leeftijd stijgt, hou hier dus in je achterhoofd rekening mee.

Verhoogt risico op complicaties

Als je op oudere leeftijd zwanger wordt, heb je een verhoogd risico op chromosoomafwijkingen bij de baby, gelukkig is de kans dat je een gezond kind krijgt, nog altijd het grootst. Vrouwen boven de 35 jaar, hebben een anderhalf keer verhoogde kans, en vrouwen van boven de 40 een twee keer zo hoge kans op een vroeggeboorte van de baby. Het risico op een baby met het down-syndroom als je 35 bent is minder dan 0,5%, en als je 40 bent is dat gestegen naar ongeveer 3%. Veel hangt af van je gezondheid voordat je zwanger wilt worden. Ben je goed gezond, dan zijn de gezondheidsrisico's minimaal. Je hebt een ietwat verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes, zwangerschapsvergiftiging en een keizersnede, maar als je voor je zwangerschap geen last hebt van diabetes of hoge bloeddruk, kun je zonder veel problemen zwanger worden.

Extra onderzoeken tijdens de zwangerschap

Prenatale testen bieden nooit zekerheid. Als je boven de 35 bent kun je ervoor kiezen om een "nekplooimeting" en een "tripple test" te laten doen. Bij de nekplooimeting wordt door middel van een uitwendige echo, de dikte van de nekplooi van de foetus gemeten. De tripple test is een bloedtest, en de uitkomst van deze testen samen, geven een 80 tot 90% betrouwbare uitslag of je kindje het syndroom van down heeft. Het nadeel van dit soort testen is, dat het alleen "de kans op" aangeeft, en het kan dus zijn dat je kindje het of wél of niet heeft. Als de uitslag een verhoogde kans aangeeft, is dit misschien iets waar je je (onterecht) veel zorgen over gaat maken.

Het verschil tussen "jonge"en "oudere" moeders

Moeder worden is op iedere leeftijd een fantastische gebeurtenis. Je bent meestal op slag "verliefd" op dat kleine wezentje. Als je zelf nog jong bent, ben je vaak ook nog erg druk met andere zaken dan je baby. Je wilt nog veel ervaringen opdoen, je bent ook nog bezig met werk, je huis, geld verdienen, uitgaan, je familie en vrienden, enz. Gelukkig heb je heel veel energie, en kun je behalve in je baby, ook de nodige energie steken in alle andere dingen die je belangrijk vindt. Als je op oudere leeftijd moeder wordt, zijn veel zaken al geregeld. Je huis is klaar, je financiën zijn op orde, uitgaan staat niet meer op je prioriteiten-lijstje, en je leven heeft al vorm gekregen. Daar komt bij dat je minder energie hebt dan een aantal jaren geleden, dus je zult vanzelf een rustiger vaarwater kiezen. Omdat veel praktische dingen in je leven al geregeld zijn, heb je meer tijd, aandacht en rust om van je baby te genieten. Je geniet op oudere leeftijd vaak intensiever, en merkt als het ware meer op, dan toen je nog jong was.
De keerzijde van de medaille is, dat waar je vroeger na veel gebroken nachten, gewoon door kon gaan, je nu veel sneller moe bent. Ook hier zul je dus rekening mee moeten houden, en eventueel met je baby samen een middagdutje moeten inlassen.
Moeder worden is een prachtige ervaring, van ieder kind weer op een andere manier. En leeftijd heeft met dit gevoel gelukkig niets te maken!

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een baby op oudere leeftijd"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 29-01-2014
Subrubriek: Kinderen
Special: Vrouwenzaken
Medische informatie…
Schrijf mee!