InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Berg bij je baby; schilfers op de hoofdhuid

Berg bij je baby; schilfers op de hoofdhuid

Berg bij je baby; schilfers op de hoofdhuid Als je baby een droge en vlokkerige huid heeft, dat een beetje op roos lijkt, of dik, olie-achtig, gele of bruine schilfertjes of korstachtige deeltjes, dan is het waarschijnlijk berg. Doktoren noemen het infantile seborrheic dermatitis en het is een veel voorkomend verschijnsel bij baby's.

Berg

Berg is niet mooi, maar het kan geen kwaad. Het komt meestal opzetten in de eerste maanden van het leven. AB een baby e verdwijnt uit zichzelf weer bij een maand of 6 tot 12. Al hebben sommige kinderen het iets langer. Je kan hetzelfde verschijnsel opmerken rondom de oren/wenkbrauwen, op de oogleden en zelfde in de oksels en andere gebieden.

Wat veroorzaakt berg?

De oorzaak van berg is onbekend. Maar we weten wel is dat berg niet veroorzaakt wordt door slechte hygiëne of allergieën.
Sommige experts geloven dat de hormonen, die de baby van zijn moeder meekrijgt aan het eind van de zwangerschap, zorgen voor overstimulatie van de baby's olie producerende klieren. Irritatie voor een gist die groeit in talg (een substantie die geproduceerd wordt door de klieren) kan ook een factor zijn in het veroorzaken van berg. Maar er is geen overeenstemming over de oorzaak. Berg is niet besmettelijk. En je baby heeft er waarschijnlijk helemaal geen last, tenzij het zeer ernstig dan kan hij jeuk ervaren.

Hoe behandel je de vlokkerige hoofdhuid van je baby?

Eigenlijk hoef je helemaal niets te doen, maar als je je eraan stoort, kun je het volgende proberen:
  • Een lichte hoofdmassage met je vingers of een zacht borsteltje kan de schilfertjes los maken.
  • Gebruik frequenter shampoo (maximaal een keer per dag), zorg ervoor dat je de shampoo er volledig uit wast. Na het wassen, wrijf je zachtjes over de hoofdhuid van je baby met een hydrofiele luier/washand of met een zachte borstel.
  • Sommige ouders zijn erg te spreken over shampoos die speciaal ontwikkeld zijn voor berg.

Als je baby een hardnekkige vorm van berg heeft, dan kun je een olie remedie gebruiken om de droge vlokjes te verwijderen.
  • Wrijf een klein beetje pure, natuurlijke olie (bijvoorbeeld almond of olijf olie) op de hoofdhuid van je baby en laat het 15 minuten intrekken. Kam vervolgens de vlokjes eruit met een fijne kam of borstel ze eruit met een zacht borsteltje.
  • Zorg dat je na het gebruiken van de olie het hoofdhuidje zacht met shampoo wast. Want het laatste wat je wilt is het achterlaten van olie op de huid, waardoor de vlokjes blijven kleven. Je kunt de shampoo er een paar minuten op laten zitten, om de olie af te breken.

Moet ik met mijn baby naar de dokter?

Praat met je huisarts of de dokter van je baby of de berg ernstig is, als er bloed bij komt kijken of als het zich verder uitspreid dan alleen de hoofdhuid van je baby. De dokter kan een middel voorschrijven via de apotheek of een middeltje dat bij de drogist te verkrijgen is. Bijvoorbeeld een recept voor antiroos shampoo of als de hoofdhuid rood en geïrriteerd is, een cortison crème. Minder voorkomend, als een gist infectie de schuldige is, dan kan de dokter een plaatselijke antischimmel medicatie voorschrijven.
© 2014 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Berg (zuigelingeneczeem) bij kinderenBerg ook wel zuigelingeneczeem genoemd is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Deze huidaandoening is niet scha…
Roos: extreme schilfering van de hoofdhuidRoos: extreme schilfering van de hoofdhuidDuft, een plaatselijke sneeuwbui of pityriasis capitis. Het zijn allemaal deftige of minder deftige woorden voor een aan…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Seborrhoïsch eczeem (juveniele vorm) en bergDe juveniele vorm van seborrhoïsche eczeem komt voor bij kinderen van 4 weken tot negen maanden oud. Je ziet deze vorm v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Berg bij je baby; schilfers op de hoofdhuid"

Infoteur: Brigitte_
Gepubliceerd: 23-03-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!