InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Berg (zuigelingeneczeem) bij kinderen

Berg (zuigelingeneczeem) bij kinderen

Berg ook wel zuigelingeneczeem genoemd is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Deze huidaandoening is niet schadelijk voor de gezondheid en met wat handige tips makkelijk te verhelpen

Berg

In de volksmond wordt de aandoening zuigelingeneczeem berg genoemd. Berg is een huiduitslag welke nattend of niet-nattend kan zijn. Als de huiduitslag niet-nattend is dan wordt het ook wel eczema seborrhoicum genoemd. Als de huiduitslag nattend is dan wordt deze ook wel dauwworm genoemd.

Berg is een erfelijke aandoening. Het verschijnt vaak in de eerste levensweek. Als er niet-nattende berg wordt geconstateerd dan is er een erfelijke aanleg voor een vette huid. Als er nattend eczeem aanwezig is, (dauwworm) dan jeukt dit. Doordat het jeukt en er aan gekrabbeld word kunnen er bacteriën in de huid dringen. Hierdoor kan het eczeem gaan ontsteken. De meest voorkomende aandoening is niet-nattende berg.

Symptomen

De symptomen van berg zijn vaak makkelijk te zien. Berg doet zich voor op de behaarde hoofdhuid. Maar ook op de wenkbrauwen, achter de oren, en onder de oksel kan berg zitten. Het zijn gelige tot rode schilferige vlekken. Bij dauwworm is er jeuk, nattende gedeelten en er zijn krabsporen te zien.

Als de uitslag roodachtig en schilferig is dan is het verstandig om een dokter te raadplegen. Ook bij aanwijzingen van dauwworm is het raadzaam om even de dokter te bellen. De dokter zal dan eventueel een zalf voorschrijven. In ernstige gevallen zal de dokter een zalf voorschrijven met antibiotica of corticosteroïden erin.

Tips

Er zijn handige tips die je kunt toepassen bij berg. Hieronder volgen enkele tips.
  • Doe een klein beetje baby olie op het hoofdje, en ga hierna met de borstel eroverheen. Zo kam je de schilfers weg.
  • Breng een beetje olijfolie op het hoofdje en laat dit inwerken. Was na een halfuur de olie eraf met een ongeparfumeerde shampoo
  • Als je je kindje in bad doet, voeg dan tarwezemelen toe. Tarwezemelen in de vorm van een shampoo zijn te verkrijgen in de drogisterij.
  • Ook zijn er homeopathische middelen te verkrijgen. Een voorbeeld hiervan is Hepar sulfuris d4. Laat je in de drogisterij informeren over de dosering.
  • Ga niet aan de velletjes peuteren.

Slot

Berg is een aandoening die meestal niet ernstig is. Met de tips hierboven kun je zelf aan de slag. Mocht de berg ernstiger worden raadpleeg dan altijd een dokter.
© 2008 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Seborroïsch eczeem, hoofdroos symptomen en behandelingSeborroïsch eczeem, hoofdroos symptomen en behandelingSeborroïsch eczeem symptomen zijn schilfering van de huid en rode en jeukende plekken, vooral op de hoofdhuid, het gezic…

Reageer op het artikel "Berg (zuigelingeneczeem) bij kinderen"

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 04-04-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!