InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Astma bij kinderen

Astma bij kinderen

Astma bij kinderen Astma is een van de meest voorkomende chronische kinderziekten. Astma is een lastige aandoening, zeker voor een kind. In dit artikel wordt beschreven wat astma is, en hoe je je kind kunt helpen.

Astma

Astma is een lastige aandoening die in aanvallen optreedt. Meestal wordt astma veroorzaakt door een allergische reactie op bijvoorbeeld; stof of tabaksrook. De aanvallen komen het meest voor tijdens of na een lichamelijke inspanning.

Hoe ontstaat astma?

Doordat het slijmvlies van de bronchiën overgevoelig reageert op prikkels, zwelt het op en produceert overmatig slijm. Tegelijkertijd verkrampen de bronchiale spieren zich, waardoor de luchtwegen nauwer worden. Hierdoor kan de lucht moeilijker uitgeademd worden. Een duidelijk kenmerk hiervan is, een piepende uitademing. Doordat het uitademen moeilijk gaat, raakt het kind in paniek. Het kind denkt dat het stikt en hierdoor wordt de ademnood erger. Het is dus belangrijk om te proberen het kind rustig te houden. Als er medicatie aanwezig is voor het kind dan dient dit direct toegediend te worden. De medicatie zorgt ervoor dat de verkrampte spieren ontspannen, en dat het slijmvlies slinkt. Als de medicatie niet direct word toegediend, dan kan er een zuurstof tekort ontstaan in de hersenen.

Naar de dokter

Als je denkt dat je kind last heeft van astma, is het belangrijk om altijd een dokter te raadplegen. Deze zal dan medicatie voorschrijven (indien nodig). De arts zal een bronchospasmolyticum voorschrijven. Deze zorgt ervoor dat de verkrampte spieren ontspannen. Dit heeft dus direct effect op de ademhaling. Ook is het belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak van de astma is. Door middel van allergie testen zal een arts onderzoeken wat de oorzaak is.

Ook doet de dokter een ademhalingtest met een peak-flow-meter. Deze meet de maximale uitademingslucht. Aan de hand van de gemiddelde waarde zal de arts een geneesmiddel voorschrijven. Bij een kind dat ouder is dan vijf jaar kan het zelf met de peak-flow-meter meten wanneer de medicatie ingenomen moet worden. Zo kan een astma aanval voorkomen worden.

Kenmerken astma

  • treedt in aanvallen op
  • piepende uitademing
  • paniek/verstikkingsangst
  • blauw aanlopen door zuurstofgebrek

Wat kan je zelf doen?

Zelf kan je ook dingen doen om er voor te zorgen dat een astma aanval verminderd of minder vaak voorkomt.
  • Stel je kind tijdens een aanval gerust. Probeer zelf niet in paniek te raken. Als je zelf in paniek raakt, zal dit de angst bij je kind vergroten en zal de aanval erger worden.
  • Als de arts medicatie heeft voorgeschreven, gebruik deze dan ook. Krijgt je kind dagelijks medicatie geef dit dan dagelijks ook als de aanvallen verminderen. De medicatie zorgt er juist voor dat de aanvallen verminderen, stop je met de medicatie of als het niet therapietrouw ingenomen wordt zal dit gevolgen hebben voor de aanvallen.
  • Laat je kind na een aanval veel drinken. Doordat de uitademing heftig is, verliest je kind veel vocht. Het beste kan je lauwwarme thee geven. Laat je kind kleine slokjes drinken zodat het zich niet verslikt.
  • Zorg voor een goede leefomgeving. Dit betekent een goede ventilatie in huis, geen tabaksrook en zo min mogelijk stof.
  • Til niet te zwaar aan de ziekte. Laat je kind ontplooien. Laat het (in overleg met de arts) gewoon sporten, naar feestjes gaan, kamperen of bijvoorbeeld naar de disco gaan.

Tot slot

Belangrijk is het dus om de allergenen die de astma veroorzaken te vermijden. Laat je kind trouw zijn/haar medicatie innemen.
Raak zelf niet tijdens een aanval in paniek maar zorg voor rust. Je kind zal hierdoor ook rustiger worden. Leg eventueel je hand op de borst van je kind en haal samen adem. Zorg ervoor dat je je kind niet belet in zijn ontwikkeling door dingen te ontzeggen. Elk kind is anders kijk wat je kind kan, en niet naar wat het niet kan.
© 2008 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verschillen astma en COPDIedereen heeft wel eens van astma en COPD gehoord. Het zijn beide aandoeningen aan de luchtwegen. Wat veel mensen niet w…
De symptonen en de behandeling van astmaDe symptonen en de behandeling van astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen dat leidt tot een overdreven prikkelbaarheid van de luchtwegen. Een…
Medicijnen tegen astma: Welke soorten en opties zijn er?Astma is een erg vervelende, ongeneeslijke aandoening. De luchtwegen zijn chronisch ontstoken waardoor iemand moeilijk k…
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…

Reageer op het artikel "Astma bij kinderen"

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 07-04-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!