InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Rust, regelmaat en reinheid: 3 belangrijke r's voor kinderen

Rust, regelmaat en reinheid: 3 belangrijke r's voor kinderen

De 3 r's (rust, regelmaat en reinheid) wordt soms als een ouderwetse benadering voor het verzorgen van baby's gezien. Veel baby's krijgen wel de laatste R van reinheid, maar rust en regelmaat is lastiger. Toch zijn boeken waarin deze benaderingen toegelicht worden en ouders handvatten aangeboden krijgen om hun kind met de 3 r's op te voeden, steeds populairder. Wellicht terecht.

Rust

Het krijgen van voldoende rust is vaak het moeilijkste voor baby's. Dat heeft enerzijds met de huidige samenleving te maken. Alles gaat veel sneller dan vroeger en mensen zijn gewend om veel meer bijzondere activiteiten op een dag te doen. Zo gaan mensen vaak uit eten, winkelen of vriendinnen op visite enzovoort. "Een baby moet daar maar aan wennen" wordt vaak gezegd. Sommige baby's kunnen daar goed tegen, maar voor veel baby's is dit veel te onrustig. Dat laten ze niet altijd op dat moment merken, maar het kan wel zijn dat ze daardoor slechter in slaap vallen. Ze huilen dan bijvoorbeeld als ze moe zijn en krijgen ook dan geen rust: ze worden meteen opgepakt om te troosten met een pink, speen of door het kindje te wiegen. Uiteindelijk valt het kindje dan wel in slaap, maar het troosten kost de ouders veel energie en zo wordt een verkeerd slaapritueel aangeleerd.

Houd daarom iedere dag een zelfde ritme aan dat past bij je kindje. Let daarbij goed op vermoeidheidssignalen en bekijk samen met het consultatiebureau hoeveel voeding je kindje nodig heeft. Plan daarnaast maar één bijzondere activiteit per dag om de rust te behouden. Boodschappen doen is ook een bijzondere activiteit met extra prikkels.

Regelmaat

Regelmaat in het ritme van je dag en de manier waarop je dingen doet zorgt voor voorspelbaarheid en voorspelbaarheid geeft je kindje een vertrouwd gevoel. Hij/zij weet dat je er na het slaapje weer bent en dat er dan eten is. Probeer zoveel mogelijk regelmaat aan te brengen in je dagen en handelingen en daar zo min mogelijk van af te wijken binnen wat haalbaar is. Er zijn situaties waarin je van je regelmaat moet afwijken, maar belangrijk is dat je de regelmaat daarna zo snel mogelijk weer op pakt.

Reinheid

Reinheid houdt een schone leefomgeving in. Natuurlijk is hygiëne extra belangrijk met een baby in huis. Zowel de persoonlijke hygiëne van alle gezinsleden als van de baby, maar ook de algemene hygiëne in huis.

Hygiëne van de baby

Natuurlijk moet je je baby goed verzorgen. Dat houdt in dat zijn/haar luier met iedere fles verschoond wordt en dat je daarbij goed alles afpoetst. Daarnaast mag je kindje om de dag of één keer per drie dagen in bad en mogen de haartjes gewassen worden. Was daarbij het gezichtje zonder zeep en zorg ervoor dat je je kindje heel goed afdroogt. Denk daarbij vooral aan alle plooitjes! Als je dat niet goed doet kan de huid gaan irriteren (wordt dan vaak wat roder). Houd daarnaast het lichaam van je kindje goed in de gaten: moeten de nageltjes geveild worden, heeft je kind rare bultjes of plekjes, is er iets rood van irritatie of een kleine ontsteking (bijvoorbeeld ingegroeide nagel). Als je iets ziet maar niet weet of je er iets aan moet doen en wat, dan zijn er diverse bronnen die je kan raadplegen: vrienden of familie met ervaring met kleine kindjes, internet, consultatiebureau of de huisarts. Kijk met informatie op internet altijd na of de bron wel betrouwbaar is en bij twijfel: altijd met de huisarts of het consultatiebureau overleggen!

Let wel op dat je niet overdrijft. Een baby hoeft niet iedere dag in bad. Vaak kan het huidje van een een baby hier juist slecht tegen. Gebruik zeep speciaal voor baby's en zorg dat je niet te veel zeep gebruikt.

Hygiëne van de overige gezinsleden

Belangrijk is dat alle gezinsleden een goede persoonlijke hygiëne hebben in verband met hun contact met de baby. Dat wil niet zeggen dat je vijftien keer op een dag je handen moet wassen, maar zorg wel dat je dat op belangrijke momenten doet wanneer je dat normaal ook zou moeten doen (na toiletgang, na het koken en dergelijke). Overdrijf dus niet, want dat is voor jezelf niet goed (irritatie van de huid als je te veel je handen wast) en je baby zal ook langzaamaan weerstand op moeten bouwen.

Hygiëne in huis

Een schone leefomgeving zorgt om te beginnen voor een betere hygiëne voor iedereen in huis. Je komt daardoor immers minder snel in aanraking met slechte bacteriën. Daarnaast verkleint een goede hygiëne in huis de kans op allergische reacties. De luchtwegen raken bijvoorbeeld minder snel geïrriteerd door stof in huis.

Boeken

Zoals in de inleiding al werd aangegeven zijn er diverse boeken welke als uitgangspunten de 3 r's hebben en deze boeken worden weer steeds populairder. Naar Ria Blom met het boek "Regelmaat en Inbakeren" is expliciet verwezen. Daarnaast zijn ook de boeken van Gina Ford "De Tevreden Baby" en Stepahnie Lampe "Baby in een droomrimte" populaire boeken.
© 2014 - 2018 Mabe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rust, reinheid, regelmaatRust, reinheid, regelmaatTegenwoordig wordt iedereen platgelopen met de verschillende opvoedstijlen. Een van deze stijlen die genoemd worden zijn…
Baby: Belang van rust, regelmaat en reinheid; de drie RenBaby: Belang van rust, regelmaat en reinheid; de drie RenDe ene moeder is er prominent voorstander van en de ander geeft er niet zoveel om; rust, regelmaat en reinheid, oftewel…
Gezondheidstheorieën in de geneeskundeVolgens Hippocrates, Galenus, Nightingale en Uyldert ontstaat ziekte door onbalans. Welke gezondheidstheorieën of -visie…
Onrustige baby? Inbakeren kan uitkomst biedenInbakeren kan een hulpmethode zijn om rust en regelmaat te creëren in het dagelijkse ritme van je baby. Er zijn diverse…
De psychologische oorzaak van huilbaby'sIn vele gevallen wordt het huilgedrag van huilbaby's niet veroorzaakt door een medisch probleem, maar door de omgeving v…
Bronnen en referenties
  • Ria Blom "Regelmaat en Inbakeren"
  • Gina Ford "De Tevreden Baby"
  • Stepahnie Lampe "Baby in een droomrimte"

Reageer op het artikel "Rust, regelmaat en reinheid: 3 belangrijke r's voor kinderen"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!