InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Verdrinking van een kind

Verdrinking van een kind

Verdrinking is de dood die optreedt door een langdurige onderdompeling in water. Kinderen krijgen vaker te maken met verdrinking dan volwassenen. Bij jongetjes tussen de 2 en 5 jaar oud is dit zelfs doodsoorzaak nummer één. Baby's verdrinken het vaakst in bad, jonge kinderen in een vijver of een plas/vaart. Het is belangrijk om verdrinking te voorkomen, door het kind weg te houden bij water en voorzorgsmaatregelen te treffen. Mocht het kind toch te water raken dan is eerste hulp noodzakelijk.

Wat is verdrinking?

Een verdrinking is het optreden van de dood door te langdurig onder water gedompeld te zijn. De dood door verstikking volgt dan, omdat er geen zuurstof meer kan worden opgenomen. Vaak is het mogelijk om iemand te redden van de verdrinkingsdood door deze persoon tijdig uit het water te halen. We spreken dan van een bijna-verdrinking. Kinderen krijgen vaker dan volwassen te maken met verdrinking.

Doodsoorzaak bij kinderen

Kinderen tussen de 2 en 12 jaar oud sterven het vaakst aan kanker. Voor jongetjes tussen de 2 en 5 jaar oud geldt dat de grootste doodsoorzaak ligt bij verdrinking. Vooral kinderen van buitenlandse afkomst verdrinken vaker, omdat deze te weinig met water in aanraking komen (zwemles, spelenderwijs leren omgaan met water). Meisjes verdrinken minder vaak dan jongens. Dit heeft te maken met het feit dat jongens meer op ontdekkingstocht gaan en eerder worden aangetrokken door plassen water. In de thuissituatie verdrinken kinderen over het algemeen in de vijver, een waterplas (vaart) in de directe omgeving of in het bad.

5 centimeter is al voldoende

Jonge kinderen verdrinken het vaakst in bad. Een laag van 5 centimeter water is al voldoende voor een baby om in te verdrinken. Een baby is niet in staat zichzelf op te richten wanneer het met de neus en mond onder water verdwijnt. Een baby mag daarom nooit alleen achtergelaten worden in bad. Ook niet voor heel even en ook niet wanneer er slechts 5 centimeter water in staat. De baby kan uitglijden of omvallen en zo met het gezicht in het water terecht komen. In 2009 verdronk een baby van 9 maanden oud in bad, terwijl haar moeder op de benedenverdieping een verjaardagskaartje schreef. Hulp kwam te laat, het kind was gestorven toen moeder weer terug kwam.

Vijver en plas

Vooral kinderen tot een jaar of vijf verdrinken in vijvers of plassen. Met name jongetjes zijn vaker het slachtoffer. Jongens verdrinken over het algemeen vier keer vaker dan meisjes. Jongens zijn toch al pechvogels. Zo zijn ze vier keer vaker slachtoffer van branden en komen ze vaker om bij sport. Hoewel in Europa voor iedere 100 meisjes ruim 105 jongens worden geboren, zijn er uiteindelijk toch meer meisjes dan jongens door het groot aantal ongevallen bij jongens. Verdrinking staat bij jonge jongens toch wel op doodsoorzaak nummer 1.

Preventie

Ter voorkoming van verdrinking is het belangrijk om baby's en kleine kinderen nooit alleen in bad achter te laten. Daarnaast moeten vijvers goed afgeschermd worden of ontoegankelijk gemaakt worden. Laat kleine kinderen nooit onbeheerd achter bij water, hoe klein of ondiep dit ook is. Kinderen vanaf vier jaar mogen op zwemles. Vanaf een jaar of vijf zijn de meeste kinderen in staat om de zwemlessen goed te volgen. Het in is in het belang van het kind om te leren zwemmen. Het hoeft hierbij geen diploma te behalen, maar het moet zich kunnen redden wanneer het in het water terecht komt.

Eerste hulp bij verdrinking

Wanneer een kind onder water terecht komt zal het na twee tot drie minuten bewusteloos raken. Na vijf minuten treedt de dood in. Wanneer het kind tijdig uit het water gehaald kan worden is redding nog mogelijk. Wanneer het kind bij bewustzijn is moet het in een deken gewikkeld worden. Het is belangrijk om met het kind naar een arts te gaan. Water wat in de longen terecht is gekomen kan voor beschadiging zorgen. Het kind moet daarom onderzocht worden.

Wanneer het kind buiten bewustzijn is en een blauw gelaat heeft, dan is de ademhaling belemmerd. De oorzaak is water dat in de longen is gelopen. Leg het kind op d buik met een rol kleren of een opgerolde handdoek onder de maag. Leg één arm boven het hoofd. Leg de beiden handen op de rug van het kind en druk enige malen naar beneden. Gebruik hierbij geen geweld. Er zal water uit de longen en uit de maag lopen, dat via de mond naar buiten komt. Met een doek kan vuil uit de mond verwijderd worden.

Wanneer het kind niet meer ademhaalt is mond-op-mondbeademing nodig. Leg de hand in de nek van het kind zodat het hoofd iets achterover kantelt. Knijp de neus van het kind dicht. Plaats de lippen om de lippen van het kind. Blaas gedurende 1 seconde lucht in de mond. De borstkas van het kind moet omhoog komen. Haal de mond van het kind en kijk of de borstkas weer omlaag komt. Mond-op-mondbeademing wordt vaak in combinatie met hartmassage toegepast. De verhouding is 30:2. 30 maal hartmassage, 2 maal beademen.

Wanneer het kind bleek is en bewusteloos dan is hij of zij waarschijnlijk door emotie of koude bewusteloos geraakt. Kleed het kind uit en wrijf het warm. Geef het kind een warm drank wanneer het bijkomt. Schakel altijd direct de hulpdiensten in wanneer een kind uit het water wordt gered.
Gerelateerde artikelen
Droge verdrinking en late verdrinkingDroge verdrinking en late verdrinkingWe onderscheiden de natte verdrinking, de droge verdrinking en de late verdrinking. De natte verdrinking kennen de meest…
Watergewenning voor een baby: thuis en in het zwembadWatergewenning voor een baby: thuis en in het zwembadGewend raken aan het water verloopt voor iedere baby anders. Er zijn baby’s die vanaf het begin graag in bad zitten en s…
Zwembad voor in de kleine(re) tuinZwembad voor in de kleine(re) tuinEen zwembad in de tuin is echt niet meer voor de beter gesitueerde met een enorme tuin. Zwembaden in alle soorten en mat…
Verdrinken: mythes, risico's en oorzaakVerdrinken: mythes, risico's en oorzaakWereldwijd verdrinken er elke dag meer dan 15 personen. We brengen zeker in de zomerperiode met zijn allen meer tijd doo…
Babyzwemmen, zwemmen met je baby heeft positieve effectenBabyzwemmen, zwemmen met je baby heeft positieve effectenZwemmen met je baby kan veel positieve gevolgen hebben. Zo heeft babyzwemmen positieve gevolgen op de geestelijke en lic…
Bronnen en referenties
  • http://www.cjg.nl/baby/verzorging-en-veiligheid/eerste-hulp/verdrinking
  • http://www.leerreanimeren.nl/eerste_hulp.html

Reageer op het artikel "Verdrinking van een kind"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 17-06-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!