InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby’s en eczeem

Baby’s en eczeem

Baby’s en eczeem Heeft je baby rode plekjes op zijn lichaam en hiernaast ook last van jeuk? Is je baby heel onrustig als jij hem in zijn bedje legt? Vind jij je baby terug in steeds andere houdingen? Dan is de kans groot dat jouw baby eczeem heeft. Helaas kan je baby dit zelf niet aangeven en zal je de symptomen moeten herkennen. Eczeem komt bij 5 tot 10% van de baby’s voor en is helaas niet geneesbaar. Kinderen groeien er meestal op een gegeven moment wel overheen maar de kans bestaat dat eczeem op een latere leeftijd weer terugkomt.

Wat is eczeem

Eczeem is een vervelende huidaandoening waarbij de huid een ontstekingsreactie laat zien met symptomen zoals jeuk, droge huid, rode plekken en schilfers. Je baby heeft vooral last van jeuk en zal hier erg onrustig van worden en als gevolg slecht slapen. Hoe meer je baby zichzelf krabt hoe meer eczeem zal uitbreiden. De reden waarom jouw baby eczeem heeft is niet zo makkelijk te beantwoorden. Dit kan erfelijk zijn als één van de ouders het heeft. Eczeem kan ook ontstaan door omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld warmte, kou, droge lucht of misschien bepaalde stoffen waar de huid mee in aanraking komt. Maar ook vermoeidheid of stress kan bestaande eczeem naar boven halen.

Meestal begint eczeem bij kinderen tussen de drie maanden en de twee jaar. Het eczeem zit dan vooral op de wangen, nek, rug, knieholtes en op de behaarde hoofdhuid. Veel kinderen groeien op een gegeven moment wel over het eczeem heen. Meestal hebben kinderen na hun vijfde jaar geen last meer van eczeem. Sommige kinderen houden de klachten tot in de puberteit en kunnen het op een later leeftijd weer terugkrijgen. Een deel van de kinderen blijft er last van houden.

Wat kan er tegen eczeem worden gedaan

Heb je het vermoeden dat je kind eczeem heeft zorg dan dat je zo snel mogelijk wordt doorverwezen naar een kinderarts. De verwijzing gaat via de huisarts. Eczeem is niet geneesbaar maar wel heel goed behandelbaar. De meeste baby’s met eczeem hebben een droge huid en hierbij is het noodzakelijk om de huid goed vettig te houden. Hier kan vaseline voor worden gebruikt, maar ook een koelzalf welke door de arts voorgeschreven kan worden. Mocht het vettig houden van de huid niet voldoende zijn dan kan de arts een hormooncrème voorschrijven. Het kan nodig zijn om deze crème voor een langere periode te gebruiken. Een hormooncrème kan bij onjuist gebruik heftige bijwerkingen hebben dus volg de voorschriften van de arts goed op.

Naast de bovenstaande medicatie kan jij zelf ook een aantal maatregelen nemen. Zorg er ten eerste voor dat je kind niet te warm gekleed is. Warmte stimuleert eczeem bij jouw baby en derhalve is het dus belangrijk om je kind luchtig en niet te warm gekleed te hebben. Vooral tijdens de slaap is dit belangrijk. Zoals hierboven ook is genoemd: zorg ervoor dat de huid van je kind niet uitdroogt. Smeer de huid regelmatig in met een vochtinbrengende crème zoals vaseline of een koelzalf. Zorg er ook voor dat je kind niet gaat krabben. Knip zijn nagels kort en mocht dat niet helpen zorg dat je baby handschoenen draagt. Probeer geparfumeerde producten zoals wasverzachters en wasmiddelen te vermijden. Ook geparfumeerde producten zoals shampoo, badschuim enz. kan je beter niet nemen. Bij een gevoelige huid kan er ook beter gekozen worden voor katoenen kleding en dekentjes. Katoen irriteert de huid namelijk niet.

Hoe eerder wordt begonnen met de behandeling van eczeem hoe eerder je kind rust zal hebben. Mocht je dus vermoeden dat je kind last heeft wacht dan niet met het nemen van actie.
© 2014 - 2019 Serrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Baby’s en eczeem"

Infoteur: Serrie
Laatste update: 29-06-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!