Weg met eczeem en couperose aan ons grootste orgaan

Weg met eczeem en couperose aan ons grootste orgaan De huid is het grootste lichaamsdeel van een mens en bovendien zn visitekaartje. Er bestaan helaas wel hinderlijke huidaandoeningen zoals eczeem etc. En bij de pasgeboren baby wil berg op het hoofd ook vaak voor irritatie zorgen. Gelukkig is er het nodige tegen eczeem en couperose te doen. Ons grootste orgaan hoeft in zo'n geval dus niet ons grootste probleem te zijn.

Huidziekten

Volgens het Huidfonds hebben zon 2 miljoen Nederlanders een (chronische) huidziekte. Een aantal huidaandoeningen kan geen kwaad, en is vaak tijdelijk van karakter. Niettemin kunnen ze veel irritatie of leed veroorzaken. Jeuk, pijn, vermoeidheid en schaamte zijn immers symptomen die verre van aangenaam zijn. Overigens zijn eczeem en psoriasis wel chronisch.

Couperose

Bij couperose bevinden zich blauwe en/of rode adertjes in het gezicht. Vooral een kwaal die voorkomt bij mensen met een blanke huid. Het is weliswaar een onschuldige aandoening, maar wel een die ontsierend is.

Oorzaak

De oorzaak van couperose zijn de adertjes in de huid die slapper zijn geworden. Op een gegeven moment is de verwijding continue geworden. Dit kan een aantal redenen hebben, zoals:
  • teveel zon op de huid,
  • een lichte huid,
  • alcoholgebruik,
  • temperatuurwisselingen,
  • erfelijkheid.

Behandeling

De uitgezette couperose-adertjes kunnen te lijf worden gegaan via een lasertherapie of met een (IPL) flitslamp. Dat kan plaatsvinden bij een (huid)kliniek. Wel bestaat de kans dat de couperose zich na enige tijd weer opnieuw aandient.

Wat kunt u zelf doen

De huid zo goed mogelijk tegen zonlicht beschermen en zo min mogelijk alcohol innemen. Er zijn ook couperosecrèmes die een camouflerende werking hebben, maar waarmee de kwaal niet geneest.

Eczeem

Eczeem is in feite een ontstekingsziekte van de huid. De huid is rood, schilferig, gezwollen en jeukt. Er kunnen korstjes en blaasjes op zitten. Eczeem kent verschillende vormen, zoals seborroïsch eczeem, constitutioneel eczeem en contact eczeem. Zuigelingen hebben soms hinder van berg, korstjes op de hoofdhuid van de baby. Als de berg na een maand nog niet is genezen, is er sprake van juveniel seborroïsch eczeem.

Eczeem kan ook op de behaarde hoofdhuid voorkomen, waarbij we vaak ten onrechte denken dat het om hoofdroos gaat. Bij de apotheek zijn zonder recept medicinale shampoos te koop.

Oorzaak

Er kunnen verschillende oorzaken van eczeem zijn, zoals erfelijke oorzaken, contact met irriterende stoffen of allergieën (contacteczeem). Vaak betreft het een combinatie van factoren. Daarnaast zijn er oorzaken die de kwaal kunnen verergeren, zoals het weer (vochtige of juist droge lucht), vermoeidheid, stress enz. Berg ontstaat bij jonge babys door het indrogen van de vetlaag op het hoofdje.

Behandeling

Eczeem kent verschillende behandelmethoden:
  • Zalf of crème.
  • Geneesmiddelen(antihistaminica) tegen allergische reacties.
  • Geneesmiddelen (corticosteroïden) bijnierschorshormonen.

Wat kunt u zelf doen

  • Niet te lang of te warm douchen. Gebruik geen zeep maar bad- of doucheolie. En houd de huid vettig met vettende producten. Dus voorkom dat de huid uitdroogt.
  • Uiteraard allergie opwekkende producten, alsmede spanning en stress proberen te vermijden.
  • Katoenen kleding heeft dikwijls een gunstig effect. Maar geen synthetische stoffen dragen zoals nylon. Ook stoffen met grove vezels en wol kunnen jeuk veroorzaken en het eczeem stimuleren.
  • Als de baby last van berg heeft, kunt u de hoofdhuid met babyolie insmeren en enkele minuten laten inwerken. De schilfers kunnen vervolgens verwijderd worden met bijvoorbeeld een speelkaart.
Gerelateerde artikelen
Korstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: oorzakenKorstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: oorzakenKorstjes op de hoofdhuid en schilfers met jeuk op je hoofd zijn veel voorkomende klachten. Korstjes op hoofdhuid kunnen…
Hormoonzalf en het gebruikHormoonzalf en het gebruikEen hormoonzalf wordt ook wel een corticosteroïdenzalf genoemd. Enkele huidziekten waarbij hormoonzalven veel worden geb…
Eczeem: een vervelende huidaandoeningEczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen die zelfs voorkomt bij babies en kinderen.Wat is eczeem?, wat zi…

Darmkanker, bevolkingsonderzoek in NederlandDarmkanker, bevolkingsonderzoek in NederlandEen bevolkingsonderzoek is erop gericht om vroegtijdig een ernstige ziekte op te sporen en te kunnen behandelen, om zo o…
Boulimia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBoulimia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBoulimia nervosa of boulimie is een eetstoornis. Iemand met boulimia nervosa heeft, in tegenstelling tot iemand die lijd…
Bronnen en referenties
  • Kring-apotheek magazine nr. 1-2013

Reageer op het artikel "Weg met eczeem en couperose aan ons grootste orgaan"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 07-12-2019
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!