InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De dagelijkse verzorging van je baby: tips & trucs

De dagelijkse verzorging van je baby: tips & trucs

De dagelijkse verzorging van je baby: tips & trucs Bij de verzorging van je baby komt heel wat kijken. Na een tijdje echter komt de routine er en verzorg je met heel veel gemak je baby. Belangrijk is om bij de verzorging van je baby oogcontact te houden. Op deze manier kan er niets onverwachts gebeuren. Zorg dat je altijd voor je baby staat bij de verzorging. De belangrijkste lichaamsdelen die dagelijks moeten verzorgd worden zijn de neus, keel en oren. Daarnaast dienen de billetjes en geslachtsorganen goed verzorgd te worden. Het haar van je kleine spruit moet je op regelmatige basis wassen. Indien je al deze verzorgingstips in acht neemt, mag je er zeker van zijn dat je baby er een goede hygiëne op nahoudt.

Verzorging van de neus

De neus dient goed in het oog gehouden te worden. Om de neus vrij te maken kan je gebruik maken van een fysiologisch serum dat je kan verkrijgen bij de apotheek. Via het pipetje zal je een paar druppeltjes in elk neusgat doen, om vervolgens de neus proper te maken met een zakdoek. Neem telkens een nieuw zakdoekje om geen bacteriën van iemand anders tot bij je baby te brengen. Een spray is niet aangewezen zonder doktersvoorschrift. Indien je dit wel zou doen, dan kan het neusslijmvlies van je baby beschadigd worden.

Verzorging van de oren

De oorschelp dien je te reinigen met een doekje dat je kan doppen in wat babylotion. Vergeet alvast ook niet om achter de oortjes van je kleine spruit te reinigen. Om wattenstaafjes te gebruiken is het nog veel te vroeg. Zij zullen immers het trommelvlies kunnen beschadigen en het oorsmeer dieper in het oor duwen. Bovendien heeft oorsmeer een zuiverende functie en verwijdert het vuil uit de gehoorgang.

Verzorging van de ogen

Het is best mogelijk dat één oog of beide ogen van je baby af en toe volledig dichtzitten. Indien dit het geval is, dan kan je de ogen proper maken met wat fysiologisch serum (zoutoplossing). De reden voor een vochtafscheidend oogje is heel dikwijls een verstopt traankanaaltje. Maak steeds de ogen proper van aan de zijkant naar de neus toe. Als je de binnenkant van het oog licht masseert, dan zal het traankanaaltje opengaan. Op deze manier kan het vuil zich verwijderen. Vermijd alleszins watten om de ogen van je baby proper te maken.

De billetjes schoonmaken

Na elke ontlasting van je baby dien je de pamper te vervangen. Bij het vervangen van de luier maak je de billetjes schoon met wat lauw water of een vochtig doekje. Vervolgens maak je de billetjes terug droog met een droog doekje of eventueel een handdoekje. Indien nodig kan je een beschermende crème aanbrengen, ter preventie van luieruitslag. Je kan uiteraard niet elke keer als je baby plast, de pamper gaan vervangen. Maak er een gewoonte van om af en toe eens te checken of de pamper niet overloopt.

De geslachtsorganen van een meisje of jongen

De geslachtsorganen van een meisje dien je enkel te wassen met water. Dit hoeft niet met zeep. Belangrijk is om telkens naar de anus toe te wrijven bij het wassen. Check ook af en toe of er geen ontlasting is achtergebleven in de vagina. Bij een jongen kan je eventueel wel met water en zeep wassen. Blijf in ieder geval van de voorhuid van het penisje af. Het is nog te vroeg om de voorhuid los te maken. Bovendien vergroot je hierdoor de kans op scheurtjes.

Bron: Nguyenhuyentrang17280, PixabayBron: Nguyenhuyentrang17280, Pixabay

Wassen van het haar

Indien je baby veel haar heeft, dan mag je dit uiteraard wassen. Gebruik hiervoor een babyshampoo. Dikwijls vormen zich in het haar van je kleine spruit melkkorstjes. Na het wassen van het haar dien je er goed op te letten dat al de shampoo uit het haar verdwenen is. De melkkorstjes kan je verwijderen door het haar in te wrijven met baby-olie om vervolgens de korstjes er trachten uit te kammen.

De navel van je baby verzorgen

Na de geboorte valt het stompje van de navelstreng binnen de vijftien dagen af. De navel wordt dan het litteken dat zal overblijven. Wanneer de stomp droog is, dan mag je de navelklem gaan verwijderen. Er is geen enkel probleem om je baby in een badje te zetten met de navelstomp. De navelstomp kan je met water en zeep wassen en vervolgens goed afdrogen. Je moet deze met niets bedekken, ook niet met de pamper.

Verzorging van je baby: nagelverzorging

De nagels van je baby hoeven nog niet genipt te worden voor de leeftijd van 6 weken. Indien je merkt dat je baby zich krabt, dan kan je deze uiteraard bijknippen ter preventie. Neem hiervoor een stompe schaar om geen wondjes bij je baby te veroorzaken. Tracht een rustig moment te vinden om de nagels van je baby bij te knippen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijke babyverzorgingNatuurlijke babyverzorgingBaby´s moeten vaak in bad. Niet eens zozeer om het vuil weg te wassen, meer om de huidfunctie en de inwendige organen te…
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Babykleding kopenBabykleding kopenVoor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen a…
Pampers voor veel verschoningsgemakPampers voor veel verschoningsgemakBij het woord pamper zal iedereen meteen aan een luier denken. Toch hoeft dat eigenlijk niet zo vanzelfsprekend te zijn.…
Luieruitslag van je baby genezenLuieruitslag van je baby genezenLuieruitslag is een veel voorkomende aandoening bij baby en peuters tot 2 jaar. Je kind zal last gaan krijgen van rode,…
Bronnen en referenties
  • Mamaenzo.be, http://www.mamaenzo.be/baby/verzorging, 12 december 2014
  • Mustela.be, http://www.mustela.be/nl/tips/de-verzorging-van-uw-baby/de-dagelijkse-verzorging, 12 december 2014
  • Afbeelding bron 1: Nguyenhuyentrang17280, Pixabay

Reageer op het artikel "De dagelijkse verzorging van je baby: tips & trucs"

Reactie

Danielle, 12-05-2015 11:25 #1
Onze kleine met veel haar slaapt tegenwoordig op een hoeslaken met zijden hoofdeinde, door de gladde stof krijgt ze zelden klitten en hebben we een kale schuurplekken kunnen voorkomen. Echt ideaal en het haar glimt mooi, hoef nooit te kammen.

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Babyverzorging
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!