InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Slaapproblemen bij kinderen: uw eigen nachtrust waarborgen

Slaapproblemen bij kinderen: uw eigen nachtrust waarborgen

Wilt u uw kind goed leren slapen, dan gaat de aandacht natuurlijk vooral naar hem uit. Zowel het probleem als de oplossing daarvan kunnen echter zwaar op uw schouders drukken. Een slaapprobleem verhelpen kost bijna altijd veel energie en is vaak frustrerend, waardoor het u kan uitputten. U hebt u waarschijnlijk nog nooit zó moe gevoeld. Velen van ons krijgen voor het eerst last van een slaaptekort nadat ze een kind hebben gekregen. Pas dan begrijpt u waarom slaapgebrek met succes als een vorm van martelen wordt gebruikt.

Natuurlijk is het slaapgebrek waar ouders mee te maken krijgen niet te vergelijken en is het niet iets acuuts of gevaarlijks. Wel kan het zich op vele verraderlijke manieren manifesteren.

U kunt tegen het einde van de ochtend slaperig worden, wat u probeert te bestrijden door veel koffie te drinken; ‘s middags kunt u ineens een gebrek aan energie hebben en uw concentratie kwijt zijn; of u krijgt ‘s avonds last van irritaties die u bijna in tranen doen uitbarsten. Dit alles is een slechte basis om voor een veeleisende baby of peuter te zorgen.
Vermoeidheid kan u zowel geestelijk als lichamelijk treffen, en bijna alle ouders komen erachter dat ze ongeduldig worden. Vooral degenen die een tekort aan REM-slaap hebben, worden vaak depressief en chaotisch.

Wanneer moeders een tekort aan REM hebben, worden de symptomen dikwijls verward met postnatale depressie. De meeste REM-slaap treedt op in de tweede helft van de nacht, dus als u een kind hebt dat geregeld vroeg wakker wordt, kunt u uw partner vragen het ochtendgedeelte enige tijd over te nemen en zelf proberen bij te slapen.

Uw nachtrust beschermen

Hoewel volwassenen beter kunnen omgaan met een dagelijks slaaptekort, kan het ze als het te lang gaat duren gaan opbreken. Talrijke studies hebben uitgewezen dat ouders die langere tijd te weinig slapen, met diverse sociale en psychologische problemen te maken kunnen krijgen, zoals moeilijkheden op het werk, echtscheidingen en zelfs huiselijk geweld.

Het is bij slaapproblemen belangrijk om geduldig te blijven, te weten welke maatregelen u moet treffen en een duidelijk doel voor ogen te houden. Zou er niets aan het slaapprobleem van het kind worden gedaan, dan zult u alleen maar ongeduldiger worden en steeds minder weten wat te doen.
Ook moet u zorgen dat u voldoende nachtrust en tijd voor uzelf krijgt. Het principe ‘hoe meer u slaapt, hoe beter u slaapt’ geldt voor zowel volwassenen als voor kinderen.

Bepaalde slaaptrainingsmethoden, zoals gecontroleerd huilen, vereisen een ‘nu of nooit’-benadering en soms ook stalen zenuwen. Daarom zijn ze beter aan te pakken als u de stress voor uzelf gaat minimaliseren.

Overlevingsplannen

Allereerst dient u steun en begrip van uw partner te krijgen. Er alleen maar over praten kan al helpen, maar beter is het praktische steun te krijgen. Bent u degene die het ‘s nachts het zwaarst te verduren heeft, overtuig uw partner dan van het feit dat het ook in zijn of haar belang is als u niet elke avond en elk weekend vreselijk moe en chagrijnig zult zijn.

  • Slaapt uw baby overdag wel goed, probeer dan 's middags samen een dutje te doen.
  • Voelt u zich werkelijk moe en ziet u op tegen de dingen die u die dag moet doen, probeer dan van de koffie af te blijven, die slechts voor een tijdelijke opleving zorgt. Probeer in plaats daarvan te ontspannen door middel van meditatie of yoga.
  • Spreek met uw partner af dat u om en om naar de baby gaat kijken als deze ‘s nachts vaak wakker wordt. Geeft u borstvoeding en denkt u dat één voeding nodig is, kolf de melk dan af en laat uw partner deze geven. Sta niet steeds rond dezelfde tijd op maar wissel dit af met uw partner. Hierdoor profiteer u beiden van de verschillende slaapstadia, met name van de REMslaap, die zich in de tweede helft van de nacht voordoet.
  • Geeft u uw baby flesvoeding, zorg er dan voor dat er een vacuüm fles met gesteriliseerd heet water en een afgemeten hoeveelheid poeder op het nachtkastje staat waarmee u de fles voor de nacht kunt klaarmaken.
  • Accepteer alle hulp die familie en vrienden aanbieden. Wanneer uw oudere kind bijvoorbeeld van school wordt gehaald en mee naar het huis van een klasgenootje mag, kunt u net de energie overhouden om om te gaan met onderbrekingen van de nachtrust.
  • Bent u zo moe of gespannen dat u ‘s nachts niet in slaap kunt komen, probeer dan eens een natuurlijk middeltje, zoals lavendelolie, een hopkussen of kamillethee.
  • Ga eens naar een steungroep voor nieuwe ouders, waar u een luisterend oor en nuttige tips kunt verwachten.
  • Redt u het echt niet meer, raadpleeg dan uw huisarts of wijkverpleger.
Gerelateerde artikelen
20 slaaptips voor een betere nachtrust20 slaaptips voor een betere nachtrustSlapen is voor velen een geliefde bezigheid. We slapen dan ook een derde deel van ons leven. Slapen kan echter frustrere…
Het inleiden van een bevallingHet inleiden van een bevallingIn sommige gevallen is het nodig om een bevalling op te wekken, in het belang van moeder en kind. Dit wordt ook wel inle…
Risicofactoren voor slaapproblemen bij kinderenVeel kinderen hebben een slaapprobleem. Zo heeft 25 tot 50% va de kinderen in de leeftijd van 1 t/m 3 jaar een slaapteko…
Slaapgebrek bij kinderen en de gevolgenSlaapgebrek bij kinderen en de gevolgenNet zoals bij volwassenen, zijn er tegenwoordig ook steeds meer kinderen die te weinig slapen. Een kind slaapt tegenwoor…
Slaapgebrek en de invloed op je gezondheidSlaapgebrek en de invloed op je gezondheidEr zijn veel mensen die lijden aan een slaaptekort. Dat kan allerlei oorzaken hebben zoals stress, ontregeld slaapritme…
Bronnen en referenties
  • Bron: Bedtijd

Reageer op het artikel "Slaapproblemen bij kinderen: uw eigen nachtrust waarborgen"

Reactie

Annemarie, 04-07-2011 09:27 #1
Leuke tips maar hoe doe je dit met 5 of meer kinderen? als er een baby, 4 peuters en 1 tiener in huis is? die willen 's middags niet slapen en als je dan als ouder 's nachts ook niet slapen kan aangezien je alleen bent met de kinderen? hoe zorg je dat je niet uitgeput raakt? ohja je werkt ook nog buiten de deur 21 uur.

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 07-02-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!