InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Een goede kinderschoen voor je kind

Een goede kinderschoen voor je kind

Een goede kinderschoen voor je kind Een goede en stevige kinderschoen aan de voet van je kind is heel belangrijk. Een kindje begint voorzichtig te stappen aan de hand vanaf de leeftijd van tien maanden. Zelfstandig kunnen stappen lukt dan een tijdje later. Het ene kind stapt al wat sneller dan het andere kind. In het begin loopt een kind meestal op blote voetjes. Vele ouders maken er geen probleem van en schadelijk is het niet. Later wordt er uitgekeken naar het juiste schoeisel. Als je schoenen gaat passen, dan zorg je best voor een kwalitatieve kinderschoen. Let goed op een aantal belangrijke zaken zoals de sluiting van de schoen, de binnenbekleding en de binnen en buitenzool.

De start op blote voetjes

Op de leeftijd van tien maanden begint je kindje heel voorzichtig aan de hand te stappen. Leren stappen verloopt met vallen en opstaan. Vanaf deze periode kan je op zoek gaan naar het juiste schoeisel voor je kindje. Echter wanneer je baby in het gras, zand of op een zachte en veilige ondergrond loopt, dan kan je hem op blote voetjes laten lopen. Door het rechtstreeks contact met de bodem of grond, leert je kind beter hoe het zijn voeten moet plaatsen. Bovendien worden de voetjes hiervan sterk en kan men op deze manier sneller leren lopen en het evenwicht leren bewaren. Uiteraard moet je heel goed opletten dat je kleintje, indien het op blote voetjes loopt, zich geen pijn kan doen (bijvoorbeeld aan glas).

Eigen schoeisel of tweedehandsschoenen

Als ouder heb je de keuze tussen eigen schoeisel of tweedehandsschoenen (2dehandsschoenen). Schoenen zetten zich na verloop van tijd naar de vorm van de voet, waardoor het toch aangewezen is om nieuw schoeisel aan te schaffen. Het feit dat kindjes zo snel uit de schoentjes uitgroeien, is geen echte reden om tweedehandsschoenen aan te schaffen. Ook bij de aankoop van nieuwe schoenen, kan je uitkijken naar schoenen in promotie of aan fikse korting tijdens de koopjesperiode. Uiteraard ligt de keuze bij de ouders. Hou er alvast rekening mee dat de morfologische ontwikkeling van de voetjes mee de toekomst van je kindje bepaalt.

Vijf tips bij de keuze van een goede kinderschoen

De maat van de schoen

De schoenen van je kindje mogen niet te klein zijn. Echter mogen ze ook maximaal 1 tot 1,5 centimeter te groot zijn. Deze extra ruimte wordt beschouwd als de groeiruimte. Pas de schoentjes als je kindje erbij is, en laat hem de kousen dragen die hij het meest frequent gebruikt.

Stevigheid en soepelheid

Een goede kinderschoen voelt heel soepel aan. Bij het plooien mag enkel de tip van de schoen meebuigen. Schoenen waarvan de hak ook meebuigt, zijn geen goede schoenen. De hak van de schoen moet heel stevig zijn.

Sluiting

Schoenen moeten rondom de voet heel goed aansluiten. De beste sluitingen zijn schoenen met veters of met plakkers. De plakker dient dan wel groot genoeg en van goede kwaliteit te zijn. Als de plakkers stuk zijn, dan doe je de schoentjes weg en kies je voor een ander paar schoenen.

De binnenzool

De beste binnenzool bestaat uit leder. De holte van de voet moet namelijk goed ondersteund worden. Bij een kind kan de voetboog nog gemakkelijk doorzakken omdat de voetspieren en de gewrichtsbanden nog minder sterk zijn.

Binnenbekleding

De binnenbekleding of voering van de kinderschoen moet van hoge kwaliteit zijn. Het beste materiaal is nog steeds leder, omwille van zijn soepelheid. Tijdens het stappen en lopen zal de voet van je kind regelmatig in contact komen met de binnenbekleding. Leder neemt ook zweet op en laat de voetjes van je kind ademen.

De voetscan

Voetkwaaltjes voorkomen is heel belangrijk. Vaak zijn deze kwaaltjes het gevolg van het dragen van foute schoenen op jonge leeftijd. De aandacht voor de voetjes moet er dus al zijn vanaf het dragen van de eerste kinderschoentjes. De schoenenketen Brantano beschikt over een meetservice in haar eigen verkooppunten. Via een 3D-voetscan verkrijg je binnen enkele seconden de ideale maat. De scan zal ook aangeven tot wanneer dit schoeisel kan gedragen worden.
Gerelateerde artikelen
Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen?Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen?Een kind is toe aan het dragen van echte schoenen als het stevig en op platte voeten kan staan. Het dragen van goede sch…
Fitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoorFitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoorJe ziet ze steeds vaker: de slippers en schoenen van Fitflop, ofwel Fitflops. Alle schoenen van dit merk hebben een spec…
Uggboots, blijvend populair en tijdloosUggboots, blijvend populair en tijdloosUgg laarzen zijn immens populaire laarzen van schapenvacht. Het leer zit aan de buitenkant en de vacht zit aan de binnen…
Kinderschoenen kopen, waar je rekening mee moet houdenDe eerste kinderschoenen zijn voor ouders een bijzondere gebeurtenis, met schoenen is een kind ineens baby-af. Vaak word…
Paardrijden: schoeisel, jodhpurs, chaps en gaithersPaardrijden: schoeisel, jodhpurs, chaps en gaithersOm op een prettige manier paard te kunnen rijden heb je passend en geschikt schoeisel nodig. Naast de bekende rijlaars,…
Bronnen en referenties
  • Petitchou.be, http://www.petitchou.be/index.php/54-voorpagina/307-goede-kinderschoenen-volt-zocht-het-uit, 2 februari 2015
  • Brantano, http://www.brantano.be/nl/, 2 februari 2015
  • Mamaenzo.be, http://www.mamaenzo.be/peuter/verzorging/kinderschoenen-kopen-waar-let-je-op-, 2 februari 2015
  • Leefnugezonder.be, http://www.leefnugezonder.be/voeten-wanneer-moet-mijn-kind-steunzolen-dragen/#.VNCAWy6tZIY, 2 februari 2015

Reageer op het artikel "Een goede kinderschoen voor je kind"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!