InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Seborrhoïsch eczeem (juveniele vorm) en berg

Seborrhoïsch eczeem (juveniele vorm) en berg

De juveniele vorm van seborrhoïsche eczeem komt voor bij kinderen van 4 weken tot negen maanden oud. Je ziet deze vorm van eczeem vooral in de huidplooien en op de hoofdhuid. Het is een onschuldige, nauwelijks tot niet jeukende huidaandoening en beslist niet besmettelijk. Hoewel het erg aan elkaar verwant is, is seborrhoïsche eczeem iets anders dan berg. Een korte uitleg.

Verschijnselen

De huid van de baby is rood en schilferig in de hals, achter de oren, op het gezicht, op de rug, onder de oksels en in het luiergebied maar in tegenstelling tot atopisch eczeem of dauwworm jeuken de plekken niet of nauwelijks. Uw zult dus niet veel aan de baby merken, hij of zij zal er niet minder goed om slapen of er hangerig of huilerig onder zijn. Het eczeem komt ook vaak op de hoofdhuid voor, u ziet dan vette schilfers die grijs of geelbruin van kleur zijn. Ook deze jeuken niet of nauwelijks en hoewel het er soms naar uitziet kan het geen kwaad.

Oorzaak

De oorzaak van seborrhoïsch eczeem is niet exact bekend. Men denkt in dat de samenstelling van het huidvet van baby’s die last hebben van deze huidaandoening anders is dan bij baby’s die dat niet hebben. Dit zou de groei van gistcellen bevorderen en hoewel iedereen gistcellen op de huid heeft, kunnen ze in grote aantallen de huid irriteren. Daarnaast spelen erfelijke factoren een rol en bij seborrhoïsch eczeem in het luiergebied is er in 95% van de gevallen sprake van Candida albicans, een gist.

Berg

Berg zien we een paar dagen of weken na de geboorte opkomen. Berg is ingedroogd vernixvet waardoor de witte of gele, vettige korstjes op het hoofd ontstaan, soms zie aan de randen van de korstjes een wat rode geïrriteerde huid. Blijven deze verschijnselen nadat de baby een maand oud is bestaan dan spreken we vanaf dat moment van seborrhoïsch eczeem.

Behandeling

Berg is onschuldig en verdwijnt vanzelf. Wilt u het toch behandelen kunt het volgende doen:
Smeer de hoofdhuid van de baby in met een beetje babyolie en laat dit een paar uur intrekken. Verwijder de schilfers daarna voorzichtig met een zachte borstel of een kaart. Was het hoofdje daarna met babyshampoo. Wanneer de schilfers heel hardnekkig zijn dat kan de huisarts een vetter middel voorschrijven met een hoornoplossend middel (salicylzuur).

Bij ernstige vormen van seborrhoïsch eczeem is een behandeling aan te raden en kunt u het beste een afspraak maken met de huisarts.

Wat algemene tips:

Droog de baby na het badderen goed af, vooral in de huidplooien
Verschoon de baby zeer regelmatig (om de drie uur)
Ook is het goed om de baby zo vaak mogelijk met blote billen te laten liggen en om de billen aan de lucht te laten drogen

Volwassen vorm

Er bestaat ook een volwassen vorm van seborrhoïsch eczeem, deze kan optreden vanaf de pubertijd. De lichtste vorm is in de volksmond bekend als roos. Of baby die last hebben gehad van de juveniele vorm een grotere kans hebben op de volwassen vorm is onbekend.

Lees verder

© 2008 - 2018 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Seborroïsch eczeem, hoofdroos symptomen en behandelingSeborroïsch eczeem, hoofdroos symptomen en behandelingSeborroïsch eczeem symptomen zijn schilfering van de huid en rode en jeukende plekken, vooral op de hoofdhuid, het gezic…
Berg op het hoofdBerg op het hoofdBerg wordt ook wel seborroïsch eczeem genoemd, maar is in de volksmond toch het meest bekend onder de benaming 'berg'. H…
Korstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: oorzakenKorstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: oorzakenKorstjes op de hoofdhuid en schilfers met jeuk op je hoofd zijn veel voorkomende klachten. Korstjes op hoofdhuid kunnen…
Seborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezichtSeborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezichtSeborroïsch eczeem kan voorkomen bij een baby, maar ook bij een volwassen man of vrouw. Seborroïsch eczeem is een couran…
Weg met eczeem en couperose aan ons grootste orgaanWeg met eczeem en couperose aan ons grootste orgaanDe huid is het grootste lichaamsdeel van een mens en bovendien z’n visitekaartje. Er bestaan helaas wel hinderlijke huid…
Bronnen en referenties
  • www.huidarts.com
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Seborrhoïsch eczeem (juveniele vorm) en berg"

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 14-12-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!