InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Meisjes in de puberteit

Meisjes in de puberteit

Meisjes in de puberteit Meisjes die de puberteit in gaan kunnen behoorlijk kattig zijn. De meisjes uit groep zeven en acht zijn over het algemeen een stuk groter dan de jongens in hun klas, en ook hun lichamelijke ontwikkelingen zijn vaak al sterk zichtbaar. De periode waarin een meisje zich ontwikkeld van kind tot volwassene kan gepaard gaan met extreme emotionele buien. Gezegd wordt dat de puberteit ongeveer drie jaar in beslag neemt. Bij meisjes gebeurt er lichamelijk en geestelijk gezien veel.

Lichamelijke ontwikkelingen

De eerste tekenen van lichamelijke ontwikkelingen beginnen met een lichte haargroei onder de oksels en in de schaamstreek. Ook de heupen worden breder en ronder. En ook de stem van het meisje verandert geleidelijk aan. Het kinderachtige gaat er van af. Tussen de tien en de veertien jarige leeftijd krijgen de meeste pubermeiden hun eerste menstruatie. De meeste volwassen vrouwen kunnen zich nog precies herinneren hoe dat ging en op welke leeftijd dit gebeurde. Dat zegt dus al genoeg. De eerste menstruatie is een ingrijpende gebeurtenis die altijd samen gaat met emoties. Tevens groeit bij het meisje het besef dat ze steeds meer een vrouwelijk lichaam krijgt en dat ze door te menstrueren ook geslachtsrijp is geworden.

Menstruatie cyclus

De menstruatie cyclus loopt van de eerste dag dat de menstruatie begint tot de eerste dag van de volgende menstruatieperiode. Deze cyclus duurt ongeveer 28 dagen. Deze 28 dagen zijn in vier fasen te verdelen:
  1. De dagen dat de menstruatie gaande is.
  2. De binnenwand van de baarmoeder wordt dikker. Ondertussen is de eicel aan het rijpen aan de eierstok.
  3. De eisprong zorgt ervoor dat de eicel via de eileider naar de baarmoeder gaat. De baarmoederwand wordt ondertussen nog dikker. De eicel leeft dan nog 24 tot 28 uur en op dit moment is de vruchtbaarheid groot.
  4. Het eitje wordt afgestoten wanneer het niet door de zaadcel is bevrucht. Het dikke weefsel aan de baarmoederwand stoot zich af en de menstruatie begint.

Het gedrag van tieners

Na de veilige omstandigheden op de basisschool komt het meisje terecht op de 'massale' middelbare school. Dit is een grote stap naar adolescentie en volwassenheid. Ineens zijn de meisjes niet meer de grootste, sterkste en meest wijze kinderen op school maar de jongste, kleinste en meest onzekere meiden van de hele school. Maar deze gewenningsfase duurt doorgaans maar twee of drie maanden. Daarna breekt een periode aan van emotionele ontwikkelingen. Meisjes kunnen gevoelig worden voor het gedrag van andere meiden. Ze willen ook in bepaalde kleding lopen of stiekem een sigaretje roken. En daarnaast kunnen ze ook last hebben van de periodes waarin ze menstrueren. Rugpijn, buikpijn en hoofdpijn kunnen steeds heftiger voorkomen. Al deze omstandigheden hebben invloed op het gedrag.

Verliefdheid

Het is heel normaal dat meisjes al snel verliefde gevoelens ontwikkelen in combinatie met seksuele verlangens. Ook dat hoort bij de ontwikkelingen richting adolescentie en volwassenheid. Hoewel meisjes hier onderling heel veel over vertellen is het voor de ouders en opvoeders ook heel belangrijk om hier samen heel openlijk, zonder taboe, over te praten. Tenslotte zeggen onderzoekers al vele jaren dat een meisje op haar vruchtbaarste leeftijd is wanneer ze 17 en 18 jaar is. Het is daarom zo belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Voorbehoedsmiddelen kunnen een hoop leed voorkomen.

Seks op puberleeftijd

Maar het is echt af te raden is om op jongere leeftijd aan seks te doen. Vooral voor een meisje brengt seks gezondheidrisico's met zich mee waardoor ze al op jonge leeftijd een virus kan op lopen. Dit humaan papillomavirus kan erg lang in het lichaam blijven zitten waardoor er later een grotere kans op baarmoederhalskanker kan optreden. Bovendien is het lichaam van een meisje nog niet helemaal volgroeid. Seks kan daardoor dus ook schadelijk zijn.

Cyberpesten

Digitaal pesten gebeurt tegenwoordig veel vaker dan u denkt. Het is heel vervelend wanneer persoonlijke gegevens op het internet worden gezet of beledigende teksten en foto's. Een meisje kan via internet gestalkt, gekwetst of bedreigd worden. Kortom, cyberpesten moet altijd serieus worden genomen. De daders denken vaak via hun anonieme positie niet aangepakt te kunnen worden. Toch is dat een misverstand. Cyberpesten is in Nederland strafbaar en in veel gevallen is het vrij makkelijk te achterhalen wie de dader is. Doe dus altijd aangifte van Cyberpesten.

Vrijheidsbesef pubers

Gaandeweg de puberleeftijd komt ook het besef dat pubers hun grenzen willen aangaan. Hoe ver kunnen ze op school gaan met hun gedrag? Hoe reageren de onderwijzers op een grote mond of op assertief gedrag? Soms gaat een puber hierdoor ook bewust spijbelen of meldt het zich ziek terwijl er niets aan de hand is. En thuis worden ook de grenzen opgezocht. Er ontstaan discussies tussen ouders en pubers. En soms mondt dat uit tot ruzies.

Toch moeten ouders en opvoeders duidelijk hun grenzen blijven stellen. Een puber heeft dat gewoon nodig want het geeft tegelijkertijd ook een stabiliteit en rust. Alles moet ook bespreekbaar zijn en blijven. Niemand is erbij gebaad wanneer zwijgen en stijfkoppigheid de boventoon voeren in huis. Blijf dus altijd uitleggen waarom u tot bepaalde beslissingen bent gekomen.
© 2009 - 2018 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Heel jong de puberteit in gaanHeel jong de puberteit in gaanHet lijkt wel alsof de jongens en meisjes van tegenwoordig steeds vroeger in de puberteit geraken. Meisjes uit groep 6 e…
Gezondheid van jongeren, pubers en tienersGezondheid van jongeren, pubers en tienersHoe ga je als ouder om met de gezondheid van je opgroeiende kind tijdens de puberteit? Waarom hebben tieners en pubers g…
Jongens en meiden in de puberteitJongens en meiden in de puberteitGemiddeld tussen de 12e en 16e jaar komen jongens en meisjes in de puberteit. Jongens over het algemeen later dan meisje…
Ontwikkeling in de (pre)puberteitOntwikkeling in de (pre)puberteitTijdens de puberteit verandert een kind in een volwassene. Dit is zowel voor het kind als voor de ouders een lastige per…
Pubergedrag, wat is normaal en wat niet?Pubergedrag, wat is normaal en wat niet?Niet alle pubers zijn hevige rebellen, maar wanneer ze dat wel zijn drijven ze je soms tot wanhoop. Hoe moet je ze benad…

Reageer op het artikel "Meisjes in de puberteit"

Reacties

Anna van 't Slot, 31-12-2013 02:17 #2
Hoi ik ben Anna en ben 13 jaar oud.

Ik had een vraag.
Soms als ik naar de WC ga zit en slijmerig spul in m'n onderbroek. Wat is dat?

Groetjes Anna

B., 22-05-2011 02:48 #1
Mijn dochter (bijna 17) heeft al een tijdje erg emotionele buien. Ze is dan echt heel kattig. Dusdanig dat haar beste vriendin (al 7 jaar) heeft aangegeven eigenlijk niet meer met haar om te willen gaan. Zij is daardoor helemaal van slag. Want diep in haar zit gewoon een ontzettend onzeker lief meisje dat het ook niet weet. Moeilijk is het feit dat mijn dochter niet weet waarom ze soms zo kattig en fel reageert. Want als ze dat weet, dan kun je er ook wat aan doen. Ze zegt wel dat ze zo reageert alleen bij mensen waar ze zich veilig voelt. Maar blijkbaar is dit voor haar vriendin te heftig. Wie heeft er tips hoe mijn dochter op te vangen.

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 17-04-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!