InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kraamtranen na de bevalling

Kraamtranen na de bevalling

Kraamtranen na de bevalling Een bekend verschijnsel na een bevalling zijn de “kraamtranen”, ook wel de babyblues genoemd. Maar wat zijn kraamtranen nu echt, waar komt het door en wat kun je er tegen doen?

Kraamtranen

De meeste nieuwe moeders kennen het verschijnsel wel: kraamtranen. Ze beginnen meestal tussen de derde en de zesde dag na je bevalling. Ze kunnen enkele uren duren, maar ook enkele dagen of soms zelfs een paar weken. Bijna iedere pas bevallen vrouw heeft er last van en het is dan in de meeste gevallen niets om je zorgen over te maken.

De oorzaak

De oorzaak van kraamtranen kan zowel hormonaal als psychisch zijn. Enkele uren na het uitdrijven van de moederkoek of de placenta dalen de concentraties van oestrogenen en progesteron snel. En dat terwijl de concentraties van die hormonen tijdens de zwangerschap juist heel hoog zijn. Beide hormonen hebben een bewezen antidepressief effect. Dat is dan ook vaak de reden waarom een zwangere vrouw op een zogenoemde “roze wolk” zit. Omdat na de bevalling een grote ommezwaai in de hormoonhuishouding wordt bewerkstelligd door de daling van de concentraties van deze hormonen, leidt dit tot een verstoring van het gevoelsleven en de emoties van een pas bevallen vrouw.

Ook psychisch heeft een pas bevallen vrouw heel wat te verduren. De weerslag van een zwangerschap en de zware beproeving van de bevalling gecombineerd met de vermoeidheid die een nieuwe moeder oploopt door de gebroken nachten omdat ze haar kindje moet voeden, zorgt voor een enorme aanslag op het gestel van een pas bevallen vrouw. Het is algemeen bekend dat vermoeidheid zorgt voor emotionele gevolgen als prikkelbaarheid en overgevoeligheid. De komst van het nieuwe kindje zorgt voor een grote verschuiving binnen het gezin, nieuwe zwaardrukkende verantwoordelijkheden en enorme drukte van buitenaf in de vorm van kraambezoek. Dit alles samen kan zorgen voor een neerslachtig en depressief gevoel bij de kersverse moeder.

Symptomen

De symptomen van kraamtranen verschillen natuurlijk van vrouw tot vrouw, maar de meest voorkomende zijn:
  • onverklaarbare huilbuien
  • slapeloosheid
  • negatieve gedachten
  • wisseling van humeur
  • het gevoel de grote verantwoordelijkheid van een baby niet aankunnen
  • verdrietig zijn
  • prikkelbaar
  • overgevoelig

Wat kun je er tegen doen?

Meestal gaan de kraamtranen binnen een paar dagen vanzelf over. Mocht je echt een aantal nachten slecht slapen, is het raadzaam contact op te nemen met je huisarts en om een licht slaapmiddel te vragen, zodat je even bij kunt tanken. Voor het overige kun je het maar het beste over je heen laten komen. Huil lekker uit en praat er over met iemand die je begrijpt en waarvan je weet dat die ook hetzelfde mee heeft gemaakt na de geboorte van haar kind. Rust goed uit en laat het huishouden even voor wat het is. Na de geboorte van je kind is het belangrijk je rust te nemen om lichamelijk en mentaal te herstellen van de bevalling. Laat je verwennen; je zult snel genoeg weer alles zelf moeten doen.

Wat als het niet over gaat?

Bij sommige moeders verdwijnen de depressieve gevoelens en de huilbuien niet. Belangrijk is het om je te realiseren dat het gezegde "negen maanden zwanger, negen maanden ontzwangeren" absoluut veel waarheid bevat. Nog maanden na je bevalling zul je in meer of mindere mate last hebben van je hormonen, die er voor zorgen dat je je "anders dan anders" voelt.

Maar het kan ook zijn dat er sprake is van een postnatale depressie. Ongeveer 1 op de 10 pas bevallen vrouwen krijgt hier per jaar mee te maken. Een postnatale depressie kan in principe iedereen overkomen. Wanneer je je een paar weken na de bevalling nog steeds moe, niet fit, lusteloos, huilerig, depressief, prikkelbaar en onbegrepen voelt, is het heel verstandig om contact op te nemen met je huisarts. In samenspraak met hem of haar kun je bekijken wat je het beste kunt doen aan je depressieve gevoelens.
© 2009 - 2019 Julia78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kraamtranen na de bevalling"

Infoteur: Julia78
Laatste update: 17-12-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!