InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Ontbijten is belangrijk voor kinderen

Ontbijten is belangrijk voor kinderen

Ontbijten is belangrijk voor kinderen Je moet ontbijten. Een ontbijt geeft je meer energie om de dag te beginnen en geeft je een beter concentratievermogen in de loop van de dag. Dit geldt niet alleen voor volwassenen maar ook voor kinderen. Je stuurt een kind niet zonder ontbijt naar school.

Inhoud

Ontbijten voor een goede start

Een kind moet ontbijten. Een kind moet zich een hele dag op school kunnen concentreren en heeft een goede basis daarvoor nodig. Daarnaast, wanneer je geen ontbijt hebt gehad krijg je honger in de loop van de ochtend en dan ga je snoepen. Voor kinderen is dat niet anders. Wanneer kinderen op jonge leeftijd leren te ontbijten, blijft dat een gewoonte die ze ook als volwassenen aanhouden. Wie leert de dag te beginnen met een ontbijt, die blijft dat doen.

Wat is een goed ontbijt voor kinderen

Een goed ontbijt zou moeten bestaan uit de volgende elementen:
  • Brood (bruin of volkoren) of ontbijtgranen/muesli (zonder suiker)
  • Melkproducten (melk (halfvol/mager), kaas, yoghurt) en vleeswaren
  • Margarine of halvarine (het liefst dieet)
  • Fruit (maar dit kan ook in de loop van de dag)
  • Iets te drinken: water, thee of melk

De schijf van 5

Brood en dus graanproducten zijn een onderdeel van de beroemde schijf van 5. Voor iedere leeftijd is een gemiddelde te berekenen aan hoeveelheden graanproducten, melkproducten etc..

Producten1-3 jaar4-8 jaar9-13 jaar14-18 jaar
Fruit150 gr.1 ½ stuk150 gr. 1 ½ stuk200 gr. 2 stuks200 gr. 2 stuks
Brood 70-105 gr. 2-3 plakjes105-140 gr. 3-4 plakjes140-175 gr. 4-5 plakjes210-245 gr. 6-7 plakjes
Melkproducten300 ml400 ml600 ml600 ml
Vleeswaren (enz)60 gr.60 - 80 gr.80 - 100 gr.100 - 125 gr.
Kaas1/2 plakje1/2 plakje1 plakje1 plakje
Halvarine5 gr. per sneetje5 gr. per sneetje5 gr. per sneetje5 gr. per sneetje
Drinken (incl. melk)¾ liter1 liter1-1 ½ liter1-1 ½ liter

Dit zijn cijfers die een richtlijn geven voor de hele dag, een kind van 8 jaar zou ongeveer 4 sneetjes brood per dag moeten eten, dat is verdeeld over 2 maaltijden. De hoeveelheid vleeswaren is daardoor ook vertekend, het gaat hier niet alleen om het ontbijt maar ook om het vlees tijdens de warme maaltijd!

Wel beleg op brood maar dan liever zoet

Veel kinderen hebben ís morgens het liefst een boterham met zoetigheid. Kies dan voor een magere variant. Jam, stroop, honing en zelfs vruchtenhagel bevatten minder calorieën dan chocopasta, pindakaas en ook chocoladehagelslag of vlokken. Meestal wordt geadviseerd om het half om half te doen. De helft van het brood met zoet beleg en de andere helft met hartig beleg. Wissel het beleg ook af, een gezond ontbijt is ook een wisselend ontbijt.

Waarom is brood belangrijk?

Bron: Couleur, PixabayBron: Couleur, Pixabay
Waarom is het eten van brood zo ontzettend belangrijk? In brood zitten veel koolhydraten, voedingsvezels, eiwit, vitamine B en mineralen. In brood zit jodium, of liever, in het zout dat gebruikt wordt om het brood te bakken zit jodium. Wanneer je boter op de boterham smeert (dit wordt voor kinderen ook aangeraden) dan levert dat vitamine A en D op.

Word je dik van brood?

In verhouding zitten er in brood niet veel calorieën, één boterham volkorenbrood (zonder beleg) bevat 75 kilocalorieën, een plak cake 130 kilocalorieën. Daarnaast zitten in een volkorenbroodje veel vezels, die geven een vol gevoel zodat kinderen minder snel naar een tussendoortje zullen grijpen.

Brood lukt niet in de ochtend

Sommige kinderen krijgen er echt geen brood door in de ochtend. Ook voor volwassenen is het soms een hele opgave om er één broodje door te krijgen. Misschien is een ander soort brood dan een optie, er zijn zo ontzettend veel soorten brood dat dit iets op kan leveren. Anders, wanneer kauwen niet lukt, misschien lukt het wel drinkend of desnoods slurpend. Ga langs een natuurwinkel voor ongezoete muesli of havervlokken. Er zijn veel ontbijtgranen in de supermarkt maar sommigen bevatten een flinke hoeveelheid suiker, het is even een zoekwerkje, maar wel de goedkopere oplossing.
Havervlokken, muesli e.d. kun je weken in yoghurt, melk of kwark, halfvolle of magere. Voor een zoet smaakje kun je honing of jam gebruiken en natuurlijk ook allerlei fruitsoorten.

Best wel veel?

Het ene kind functioneert prima op één boterham in de ochtend en drie voor tussen de middag. Het andere gaat zich te buiten aan allerlei zoetigheid wanneer het niet voldoende granen krijgt bij het ontbijt. Geef het desnoods een broodje mee voor op school. Fruit is niet beslist noodzakelijk bij het ontbijt maar wel in de loop van de dag. Voor in de kring op school is fruit ook een goed product.

Lees verder

© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het belang van het ontbijtHet belang van het ontbijtEen stevig ontbijt (zoals een Engels ontbijt), een normaal ontbijt of juist op de calorieën letten? Of kan ik het ontbij…
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Overgewicht door slecht ontbijtOvergewicht door slecht ontbijtWat je overdag eet, geeft jouw lichaam die dag energie en bouwstoffen. Alles wat overblijft, wordt de nacht daarop gebru…
Waarom is goed ontbijten belangrijk?Waarom is goed ontbijten belangrijk?Waarom is goed ontbijten belangrijk? Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch wordt het ontbijt door ve…
Ontbijt houdt studenten bij de lesOntbijt houdt studenten bij de lesVeel studenten liggen liever een half uurtje langer in bed dan dat ze goed ontbijten. Dit is erg slecht omdat `s nachts…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.ontbijtkrant.nl
  • Afbeelding bron 1: Couleur, Pixabay

Reageer op het artikel "Ontbijten is belangrijk voor kinderen"

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 12-01-2012
Subrubriek: Kinderen
Special: Brood & ontbijt
Medische informatie…
Schrijf mee!