InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Voorkom dat kind gaat roken, en nicotineverslaafd raakt

Voorkom dat kind gaat roken, en nicotineverslaafd raakt

Voorkom dat kind gaat roken, en nicotineverslaafd raakt Als ze 11 jaar oud zijn, vinden kinderen roken nog vies. Maar een paar jaar later is een derde deel van hen al aan de nicotine verslaafd. Zelfs als ze astma hebben. Grote kans dus dat uw kind ook gaat roken, ondanks het ontmoedigingsbeleid en de voorlichtingscampagnes van de overheid. Hoe kun je voorkomen dat zoon of dochter aan nicotine verslaafd raakt. Want kinderen die al jong roken zijn vaak rokers voor het leven. Als ze volwassen zijn is er dus grote kans dat ze ooit belanden in het ziekenhuis vanwege longkanker.

De eerste sigaret

Als kinderen gaan experimenteren met roken, doen ze dat meestal als ze tussen de 11 en 14 zijn. Een op de vier kinderen in de brugklas rookt wel eens. En op 15-jarige leeftijd is een kwart van de jongeren verslaafd. Uit onderzoek blijkt dat kinderen binnen een half jaar verslaafd kunnen zijn. Hoe jonger ze verslaafd raken, hoe groter de kans dat ze al snel dagelijks gaan roken en hoe moeilijker het zal zijn om te stoppen. Het worden dan rokers voor het leven. Voorkomen is dus beter dan niet kunnen genezen.

Hoe pak je het als ouder aan

Het Anti-rookbeleid van de overheid maakt op kinderen weinig indruk, wat betekent dat ouders en andere volwassenen zelf hun verantwoordelijkheid dienen te nemen. Diverse studies hebben aangetoond dat de kans dat kinderen aan nicotine verslaafd worden kleiner wordt wanneer ouders het onderwerp met hun kind bespreken. Dat moet dan wel gebeuren vóór ze beginnen met experimenteren, het liefst als ze tussen de 9 en 11 jaar zijn. Als kinderen reeds ervaring hebben opgedaan met roken, is de kans dat u ze daarvan af kunt brengen nog maar heel klein. Tijdig beginnen is dus het devies. Maar wat moet je als opvoeder zeggen behalve dat het ongezond is ?

Schoolplein

Middelbare scholen bepalen zelf of er op het schoolplein gerookt mag worden, want dat is niet wettelijk geregeld. U als ouders heeft wellicht invloed om te zorgen dat het schoolplein rookvrij wordt, omdat dit plein dikwijls de plek is waar kinderen hun eerste sigaret opsteken.

Kinderen met Astma

Extra belangrijk voor de categorie jongeren met COPD longproblemen om absoluut nooit met roken te beginnen en tijdig in te zien dat niet roken uiteindelijk veel stoerder is.

Begin ook niet te vaak over de gevaren van roken

Bijna alle kinderen vinden roken vies en kunnen zich niet voorstellen dat ze het ooit gaan doen. Maar dat kan snel veranderen. Van alle 15-jarigen rookt één op de vier jongens en één op de vijf meisjes. Het gaat erom ze voor die tijd bewust te maken van de risicoís en valkuilen, zodat ze er niet mee beginnen. Het dilemma voor ouders is echter dat je er enerzijds over moet beginnen om op de risicoís te wijzen, maar dat een verboden onderwerp te vaak aansnijden kinderen juist kan verleiden om er uit nieuwsgierigheid aan te beginnen.

Tips

  • Het beste is natuurlijk dat u zelf ook niet rookt, want goed voorbeeld doet goed volgen.
  • Laat in ieder geval niet toe dat uw kind thuis rookt, ook als u dat zelf wel doet.
  • Misschien heeft uw kinderen sporthelden. Wijs uw kinderen er af en toe op dat die niet roken en juist daardoor kunnen presteren en held wezen.
  • Eindeloos op de kinderen in praten heeft dikwijls een averechts effect. Maar u kunt het er ook over hebben met uw partner in het bijzijn van de kinderen, dan vangen ze alles op wat u wilt dat ze horen.
  • Wellicht kunt u eens een opmerking maken (tegen uw partner) dat niet roken per jaar een bedrag van 4.000 euro scheelt.
  • Zijn er vriendjes of iets oudere kinderen waar uw kind tegen op kijkt en waarvan u zeker weet dat die niet roken, begin er dan eens subtiel over.
  • Stel uw kind een mooi cadeau in het vooruitzicht als het voor zín 18e niet met roken begint.

Roken en astma extra gevaarlijk

Een sigaret bevat 4000 giftige stoffen, waarvan minstens 40 kankerverwekkend, zoals arsenicum, nitraatoxide en benzeen. Bovendien verminderen de kwalijke stoffen in de sigaretenrook de werking van ontstekingsremmende medicijnen ook nog eens sterk. Roken verergert dus het astma en verkleint de kans op herstel. De rook bevat ook nog eens koolmonoxide, die weliswaar niet kankerverwekkend is, maar waardoor de longen extra hard moeten werken, terwijl die het bij mensen met astma al extra zwaar hebben. Het is dus wel erg dom als je met astma rookt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feitjes over rokenNiet roken wordt zo langzamerhand mode. Tussen 2001 en 2005 was het aantal jeugdige rokers flink afgenomen. Toch rookt n…
Roken, nicotine en tabakRoken, nicotine en tabakRoken; steeds minder mensen doen het, maar er is nog steeds een groot deel van de bevolking die graag met regelmaat een…
Roken, meeroken én roken voor, tijdens en na de zwangerschapVroeger stonden ruimtes vaak blauw, tegenwoordig mag er in openbare ruimtes niet meer gerookt worden. Fijn voor mensen d…
Roken, de minder leuke kantRoken, de minder leuke kantIn tabaksrook zitten heel veel schadelijke stoffen, zoín 40.000. Slechts 1 van al die stoffen is verslavend, nicotine. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Luchtwijzer
  • NH-dagblad 27-1-2017

Reageer op het artikel "Voorkom dat kind gaat roken, en nicotineverslaafd raakt"

Reactie

Wilma, 25-06-2009 21:00 #1
We hebben ook op tijd met de kinderen over gehad. Ze mogen idd niet thuis roken. We laten ze nu maar even heen. Nu is het nog experimemteren. Maar merk wel dat ze nu steeds minder interessant vinden. Blijf open en eerlijk met de kinderen. Idd hoe meer je moeilijk gaan doen des te meer ze gaan roken. We zijn allemaal jong geweest. Denk zelf eerst hoe je zelf vroeger reageerde. En belonen als ze tot de 18 de niet roken dat is echt BULLSHIT. Want dan doen ze stiekem. Dat weten we allemaal als je je niet van de domme houd. Wees eerlijk en open met elkaar. Je mag vertellen dat je het jammer vind.

Was eerst ook teleurgesteld en geschrokken ondanks we vroeg mee begonnen waren om erover te praten. Maar de band met je kinderen is erg belangrijk. En nu maar afwachten hoe het gaat. Dus een tip ga niet moeilijk doen en beloningen beloven die je niet na kan komen. Laat ze even heen. Wie weet zien ze zelf wel in.

Dat was ook mijn ervaring. Mijn ouders hebben ook zo gedaan en wat denk je. Ik ROOK NIET want het mocht en toen was het niks aan.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 06-02-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Gelukkig kind
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!