InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderen en contactlenzen

Kinderen en contactlenzen

Om dezelfde redenen als volwassenen, willen kinderen die een oogcorrectie nodig hebben ook graag contactlenzen. Er is al veel getest en uitgezocht op dit gebied, waarbij niets erop wijst waarom dat niet zou kunnen. Het blijkt zelf dat het zelfbeeld van deze kinderen juist enorm toeneemt wanneer zij kindercontactlenzen mogen dragen.

Onderzoeken

Op dit moment wordt in Nederland vaak vanaf het zestiende jaar pas begonnen met contactlenzen, maar kinderen en jongeren kunnen hier al veel eerder mee starten en dat is ook wat ze willen, blijkt uit onderzoek. Bij ruim 1000 kinderen in Europa zijn de kindercontactlenzen getest en de oogzorgspecialist heeft veel ervaring met het aanpassen van lenzen bij kinderen.

Vanaf welke leeftijd

Afhankelijk van persoonlijke levensstijl en de ontwikkeling van het kind kan deze al op zeer jonge leeftijd contactlenzen dragen. Voor de meeste kinderen zijn contactlenzen vanaf een jaar of acht oud prima geschikt. Steeds vaker beginnen kinderen meteen met contactlenzen zonder eerst een bril te hebben gedragen, maar een combinatie van bril en contactlenzen is ook mogelijk.

Contactlenzen bij heel jonge kinderen

Medische en optische indicatie
Bij jonge kinderen, bijv. op 3-5e jaar kunnen lenzen nodig zijn bij een medische indicatie (bijvoorbeeld na een staaroperatie waarbij geen kunstlens is geïmplanteerd) of bij een optische indicatie (bijvoorbeeld hoge sterkte, anisometropie [groot verschil in sterkte tussen beide ogen])

Gemotiveerde kinderen

Kinderen moeten zelf contactlenzen willen dragen. Wordt door de ouders besloten dat het kind contactlenzen moet dragen omdat de ouders het brilletje zo onbenullig vinden staan, dan wordt het niks.
Het is niet belangrijk of de ogen wel genoeg ontwikkeld zijn om lenzen te dragen, maar het enige criterium is of de hersens wel genoeg ontwikkeld zijn. Dat wil zeggen: het kind moet de verantwoording aankunnen om de lenzen goed te onderhouden en te verzorgen. En het kind moet er moeite voor doen en het geduld er voor hebben om even door te zetten bij het leren inzetten en uithalen. Bij de een is dat wanneer hij 7 of 8 jaar is en bij de ander pas wanneer hij of zij 12 jaar is en bij een derde misschien wel helemaal nooit.

Handiger bij sport

Uit onderzoek is gebleken dat het zelfbeeld van kinderen enorm toeneemt door het dragen van lenzen. Niet alleen uit cosmetisch oogpunt vinden ze een bril minder leuk, maar met name het kunnen uitoefenen van hun favoriete sport is een belangrijk argument voor hen. Een kind voelt zich door het dragen van contactlenzen veel vrijer in bewegen, sporten, spelen en stoeien. Tijdens het sporten zet maar liefst 80% van de kinderen hun bril af, dit levert nog te vaak onveilige momenten op bij contactsporten en balspelen.

Soort contactlenzen

Kinderen kunnen net als volwassenen kiezen tussen alle soorten contactlenzen. Contactlenzen waar je geen omkijken naar hebt zijn dag- of nachtlenzen. Met daglenzen krijg je elke dag verse nieuwe zachte contactlenzen. Dit is heel veilig en hygiënisch. Je hoeft dan niet met allerlei vloeistoffen in de weer. Ook handig voor op vakantie. Je hebt altijd reservelenzen bij de hand en je kunt ze elke dag dragen.

Nachtlenzen draag je alleen s nachts. Overdag hoef je dan geen bril of contactlenzen te dragen. Ideaal tijdens het sporten, spelen of zwemmen.

De voordelen van contactlenzen boven een bril:

  • je kunt je vrij bewegen bijvoorbeeld bij het sporten of (buiten) spelen
  • je hebt altijd helder en goed zicht en je kunt veel gemakkelijker om je heen kijken
  • bij hoge sterktes wordt het beeld niet meer verkleind, vergroot of vervormd waargenomen
  • geen afgevallen brillen, omgebogen pootjes of stukgevallen glazen meer
  • geen beslagen of natte brillenglazen meer
  • met contactlenzen gaan je ogen vaak minder snel achteruit dan met een bril
  • de contactlenzen voelen de hele dag comfortabel aan door het hoge vochtgehalte en de zuurstofdoorlaatbaarheid
  • je gezicht zit niet verborgen achter een bril; het ziet er gewoon leuker uit!

De impact van het dragen van kindercontactlenzen is gigantisch. De kinderen die lenzen dragen geven aan dat de kwaliteit van hun leven aanzienlijk toegenomen is.
© 2009 - 2019 Smeets, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Mensen die slecht zien zijn afhankelijk van een bril of contactlenzen. Een andere optie is ooglaseren. Maar is het niet…
Tips voor mensen bij het dragen van contactlenzenTips voor mensen bij het dragen van contactlenzenHet aantal mensen dat contactlenzen draagt neemt dagelijks toe. Het is echter niet zo gemakkelijk als het dragen van een…
Aandoening: AstigmatismeAandoening: AstigmatismeAstigmatisme is een cilinder afwijking van het oog. 'a' betekent niet, en 'stigma' betekent punt of stip. Astigmatisme i…
Het onderhouden en schoonmaken van contactlenzenHet onderhouden en schoonmaken van contactlenzenWanneer je slechte ogen hebt en niet goed kunt zien, dan heb je een bril of contactlenzen nodig. Steeds meer mensen kiez…
24-uurs lenzen (dag- en nachtlenzen): Is dat schadelijk?24-uurs lenzen (dag- en nachtlenzen): Is dat schadelijk?24-uurs lenzen zijn een relatief nieuw soort lezen die dag en nacht gedragen kunnen worden. Ideaal wanneer je een hekel…
Bronnen en referenties
  • http://www.coopervision.com/Netherlands/patient_clensesbycat.asp?id=12

Reageer op het artikel "Kinderen en contactlenzen"

Reacties

Btissam, 27-10-2013 21:18 #2
Kan je contactlenzen dragen tijdens het zwemmen?

Lisette, 07-10-2010 11:00 #1
Onze dochter van 10 jaar wil graag contactlenzen. Ik ben op zoek naar het beste advies en de beste opticien waar ik ze kan kopen. Wj wonen in Heusden (Brabant).

Infoteur: Smeets
Gepubliceerd: 04-10-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!