InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Slaap - en eetpatroon bij een baby

Slaap - en eetpatroon bij een baby

Slaap - en eetpatroon bij een baby Als een baby geboren wordt heeft deze amper besef van tijd. In de buik van de mama gaan de dagen immers naadloos over in elkaar. We kunnen dus niet verwachten dat baby's onmiddellijk weten wat dag en nacht is. Maar wat kunnen we wel verwachten op gebied van regelmaat?

Eten en slapen: de eerste maanden

Als een kindje geboren wordt heeft het vooral drie dingen nodig: slaap, eten en liefde. De eerste weken en zelfs maanden draaien vooral hierom. Het is dus belangrijk om je baby goed te leren kennen en in te spelen op zijn/haar noden. Wie borstvoeding geeft zal de eerste vier weken druk bezet zijn, zowel overdag als 's nachts. De eerste week is het aan te raden om je baby om de twee uur ongeveer aan te leggen. Op die manier komt de borstvoeding echt op gang. Dit wil zeggen dat je aan ongeveer 12 voedingen per dag zal geraken. Soms moet je je baby dus waker maken. De meningen hierover verschillen. Bij kindjes van boven de drie kilo is het inderdaad niet altijd nodig en kan je ook mikken op ongeveer 10 voedingen per dag. Kindjes onder die drie kilo hebben toch die extra voedingen nodig. Bij flesvoeding kan je er drie uur tussen laten.

Na een aantal weken, kan verschillen bij iedereen, kan je twee dingen doen bij borstvoeding. Je kan je baby voeden op verzoek of je probeert een schema in te bouwen. Ook hier zijn voor- en nadelen aan beide opties verbonden. Voor vier maanden eet je baby best enkel melk dus is het geen slecht idee om je kindje zelf aan te laten geven dat het eten nodig heeft. Rond de vier maanden beginnen de nachtvoedingen ook terug te lopen dus zal je kindje zelf terugvallen op een bepaalde regelmaat na een tijd. Je kan ook zelf een schema proberen opstellen. Dit zal wat meer planning vragen en soms zal je hard moeten zijn omdat een baby zich vaak niet laat dwingen. Voor mensen met een drukke agenda kan dit wel soms een goede oplossing zijn. Ook als je meer kinderen hebt zal er noodzaak zijn aan vroege regelmaat voor iedereen.

Vanaf 4 maanden

Tot ongeveer vijf maanden slaapt je kindje nog ongeveer 14 of 15 uur. Rond 8 maanden en soms zelfs vroeger slaapt je kindje ongeveer twaalf uur aan een stuk dus vallen de nachtvoedingen weg. Overdag varieert het bij de meeste kindjes tussen één of twee slaapmomenten tot ruim nadat ze een jaar zijn. Natuurlijk slapen sommige kindjes veel sneller door en slapen andere nog drie keer overdag. Dat maakt het ook moeilijk om een schema te maken. Toch is het zeker mogelijk om regelmaat aan te leren op een vroege leeftijd.

Vanaf drie of vier maand kan je immers beginnen met fruitpap of patatjes. En die geef je best op vaste tijdstippen zodat je kindje goede eetgewoonten kweekt. Een voorbeeld van een schema kan zijn (rond 6 maanden):
  • 7u pap
  • 11u patatjes
  • 15u fruitpap
  • 19u pap
  • 23u pap

Tussendoortjes: boterham, kinderkoekje en water. Vanaf ongeveer 9 maanden kan je de laatste fles laten vallen en zal je kindje ongeveer 4 voedingen en twee tussendoortjes per dag eten. Let op, een kindje heeft tot 18 maanden minstens een halve liter melk per dag nodig. Uiteraard kan je borstvoeding blijven geven maar ook poedermelk volstaat.

Vanaf 1 jaar

Omdat je kindje nu al wat tandjes heeft kan het gerust meer beginnen proeven en ontdekken. Het bovenstaande eetschema blijft gelden maar nu kan je tussendoor ook stukjes fruit of groentjes geven. Stilaan kan je baby ook een eigen kommetje aan tafel krijgen om te proeven. Zo kan het wennen aan samen eten. Je kan bijvoorbeeld stukjes aardappel geven, spaphetti sliertjes, gekookte groentjes, enz. Probeer wel geen vlees te geven 's avonds omdat je kindje bij zijn eigen warme maaltijd al genoeg vlees binnenkrijgt.

Wat nu wel heel belangrijk wordt is een slaapschema. Je kindje zal nood beginnen krijgen aan vastere uren, voor zover deze nog niet ingevoerd waren. Vanaf 8 maanden (en soms zelfs vroeger) kan je zeker met vaste slaapmomenten werken. Natuurlijk staan de slaapjes overdag minder vast maar het avondritueel kan je wel proberen stabiliseren.
Voorbeeld van een dag bij een kind vanaf 9 maanden:
  • 7u: pap
  • spelen
  • 8u -9u: slapen
  • 9u: boterhammetje of kinderkaasje en water
  • spelen/wandelen
  • 11u: papatjes
  • 11u 15- 12u 30: slapen
  • 12u 30: koekje en water
  • spelen/wandelen
  • 15u: stukjes fruit of fruitpap
  • spelen
  • 16u30-18u: slapen
  • badje, tandjes poetsen
  • 19u of 19U 30: pap en bedje

Dit is natuurlijk een heel persoonlijk schema! Sommige kindjes zullen twee of drie uur aan één stuk slapen in de namiddag en anderen helemaal niet. Het gaat er vooral over om te tonen dat bepaalde schema's zeker kunnen bijdragen tot rust bij je kindje. Vooral het avonduur is belangrijk. Ook als alles verschuift overdag omdat er iets tussenkomt kan je het slaapuur behouden. Zo weet je kindje goed wanneer het bedtijd is en kan het zich al voorbereiden. Varieer je steeds tussen verschillende uren 's avonds dan weet je baby nooit echt waar hij aan toe is, zodat het onrustig kan worden.

Uiteindelijk is er geen magische formule om een baby op te voeden. Je kan best mikken op regelmaat maar uiteindelijk zal je ook gewoon goed moeten kijken naar de noden van je kindje en dit combineren met je eigen houding en levensstijl.

Lees verder

© 2010 - 2019 Slls1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bedtijd en slaaprituelen voor baby's en kinderenVoor nieuwe ouders kan het moeilijk zijn om om te (leren) gaan met het steeds wakker worden gemaakt door hun baby. Wat h…
Help! Mijn baby is onrustig!Help! Mijn baby is onrustig!De eerste weken (soms maanden) na de geboorte van een baby worden vaak niet voor niets 'tropenweken' genoemd. Het kan ev…
Slaapproblemen bij kinderen: wat houdt normaal slapen in?Kinderen verschillen niet alleen in de manier waarop ze spelen, eten of praten, ze verschillen ook in de wijze waarop ze…
Het slaapritme van een baby: van de geboorte tot 6 maandenHet slaapritme van een baby: van de geboorte tot 6 maandenBaby's slapen erg veel. Naast eten, en het krijgen van aandacht en liefde, is slapen dan ook een eerste levensbehoefte v…
Een regelmatig eetpatroon is belangrijk!Een regelmatig eetpatroon is belangrijk!De drukte van de dag kan het lastig maken om vaste tijden aan te houden om te eten. Het ontbijt is één van de maaltijden…

Reageer op het artikel "Slaap - en eetpatroon bij een baby"

Reacties

Slls1984 (infoteur), 28-04-2014 14:10 #2
Uiteraard zijn er gezonde alternatieven ( die ik ook allemaal vermeld: fruit, stukjes groenten, .). Dit neemt niet weg dat een droog kinderkoekje als tussendoortje perfect kan. Alles met mate en redeneren met gezond verstand blijft de beste basis. Als je kleintje veel water drinkt, fruit en zuivel eet en verder een gezond eetpatroon volgt past één koekje best in een menu. Natuurlijk spreken we niet over een chocoladekoek maar over droge koekjes aangepast aan de leeftijd.

A., 27-04-2014 11:19 #1
Een kinderkoekje? Waarom?
Er zijn zoveel gezonde alternatieven!

Infoteur: Slls1984
Gepubliceerd: 18-08-2010
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!