InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Koorts bij kinderen, wat doe je?

Koorts bij kinderen, wat doe je?

Koorts bij kinderen, wat doe je? Ieder kind krijgt wel eens koorts, en dat kan dan vaak nog hoog oplopen ook. Als ouders heb je vaak meteen grote zorgen. Is de koorts niet te hoog en moet ik een dokter roepen, is een veelvoorkomende gedachten. In veel gevallen is de koorts, wat een natuurlijke reactie van het lichaam is om virussen en bacteriën te helpen bestrijden, met enkele simpele maatregelen aan te pakken. In enkele gevallen is een bezoek aan een arts verstandig.

Wanneer spreek je van koorts?

Je hebt koorts als de gemeten lichaamstemperatuur hoger is dan 38°C. De lichaamstemperatuur kan het best gemeten worden via de anus, je krijgt dan de beste meting van de lichaamstemperatuur. Over het algemeen loopt koorts in de loop van de dag op. Kinderen krijgen vaker koorts dan volwassenen door de vele kinderziektes en andere infecties waar het lichaam van kinderen op reageren.

Wat is koorts?

Als virussen of bacteriën een infectie veroorzaken in je lichaam, dan reageert je lichaam hier vaak op met koorts. Het lichaam is beter in staat om binnengedrongen bacteriën en virussen te bestrijden als de lichaamstemperatuur hoger is dan normaal. Koorts komt vaak voor bij verkoudheid of griep. Koorts hoeft op zich niet behandeld te worden. Zodra het lichaam de ziekteverwekker heeft aangepakt, zal de koorts vanzelf weer afnemen. Koorts kan dus geen kwaad, het is een manier van je lichaam om de ziekteverwekkers te bestrijden.

Wat kun je zelf doen als je kind koorts heeft?

  • Je hoeft de temperatuur bij je kind niet te verlagen met medicijnen. Het is wel belangrijk om op een aantal zaken te letten;
  • Zorg dat je kind zijn lichaamswarmte kwijt kan, door het dunne, luchtige kleding aan te geven, die losjes om het lichaam zit.
  • Zorg ervoor dat de kamer niet te warm is en stop je kind niet onder te dikke dekens, een laken is vaak al genoeg. Op deze manier kan het lichaam de warmte kwijt. Als je kind het toch koud krijgt, kun je hem/ haar tijdelijk een extra dekentje geven.
  • Zorg voor voldoende drinken. Bij koorts moet je meer drinken dan je normaal doet, anders is er gevaar voor uitdroging. Eten is niet belangrijk, dat komt vanzelf wel weer als het kind zich weer beter gaat voelen.
  • Zorg voor voldoende rust, maar je kind hoeft niet speciaal in bed te blijven.
  • Wat extra aandacht geven aan je kind is altijd fijn en leidt wat af.
  • Bij pijn of als je kind zich erg ziek voelt kan er paracetamol gegeven worden, als je kind ouder is dan 3 maanden. Kijk goed in de bijsluiter naar de juiste dosering voor je kind.

Wanneer moet je contact opnemen met de huisarts bij koorts van je kind?

  • Als je kind jonger is dan 3 maanden
  • Bij een kind ouder dan 3 maanden, dat langer dan 2 dagen koorts heeft
  • Als je kind almaar zieker wordt en niet ( genoeg) drinkt.
  • Als je kind zieker wordt en ook nog last van diarree en/of braken krijgt
  • Als je kind blijft huilen of kreunt
  • Als je kind bleek, blauw, grauw van kleur wordt
  • Als het snel zieker wordt
  • Bij benauwdheid of als het steeds sneller gaat ademen of af en toe even stopt met ademen.
  • Als er puntvormige donkerrode of blauwrode vlekjes op de romp, ledematen en/ of het oogslijmvlies komen.
  • Als je kind al een andere ziekte heeft of een verminderde weerstand heeft, waardoor een infectie extra risico geeft.
  • Als je kind een koortsstuip krijgt
  • Als je kind weer even een paar dagen geen koorts had, en het daarna weer terugkomt.

Het is altijd van belang dat je als ouder direct aan de bel trekt als er verschijnselen optreden die je niet vertrouwd! Beter een keer te snel de dokter geroepen dan te lang afgewacht te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziek kind met koorts, wanneer naar school?Ziek kind met koorts, wanneer naar school?Kinderen kunnen flink ziek zijn. Zeker als het kind op school zit waar veel kinderen elkaar aansteken met allerlei virus…
Terugkerende koorts bij kinderenTerugkerende koorts bij kinderenKoorts kan bij (jonge) kinderen regelmatig voorkomen, bijvoorbeeld na het oplopen van een virus of een infectie. Er is s…
Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola, ook wel de zesde ziekte genoemd, is een veel voorkomende virusinfectie bij kinderen. Na een symptoomloze incuba…
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…

Reageer op het artikel "Koorts bij kinderen, wat doe je?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!