Hoe kunnen ouders de eetproblemen van hun kind aanpakken?
Er zijn verschillende manieren waarop ouders de eetproblemen van hun jonge kind kunnen aanpakken. De beste aanpak betreft meestal een combinatie van verschillende manieren. Ouders kunnen zelf uitvinden welke aanpak het beste werkt voor hun kind. In dit artikel worden een aantal praktische adviezen op een rijtje gezet.
Voedingsdagboek
Als ouders zich zorgen maken over het eetgedrag van hun kind, dan kan het bijhouden van een voedingsdagboek zinvol zijn. Een week lang houden de ouders alles bij wat, hoeveel en wanneer een kind eet en drinkt. Het dagboek:
- geeft inzicht in het eetpatroon;
- kan vergeleken worden met de richtlijnen voor gezonde voeding;
- vormt een basis voor een voedingsadvies door een deskundige.
Ritme opbouwen
Een eetritme is erg belangrijk is voor jonge kinderen. Een hongergevoel helpt hen om te eten. Daarom is het nodig het aantal tussendoortjes voor kinderen te beperken. De volgende adviezen kunnen gegeven worden wat betreft het opbouwen van ritme:
- Maak er geen strijd van als kinderen niet willen eten. Zij kunnen dit zien als een grappig spel en door de opwinding helemaal geen trek meer hebben;
- Laat het kind zelf honger opbouwen en vragen om eten;
- Vijf tot zes eetmomenten per dag zijn genoeg, waarvan drie hoofdmaaltijden.
- Probeer de tussendoortjes zoveel mogelijk gezond en voedzaam te laten zijn en geef deze uiterlijk 1,5 uur voor de hoofdmaaltijden;
- Eet op vaste tijden. Dit geeft het kind houvast.
Overgang van vloeibaar naar vast voedsel
Als baby's overgaan van vloeibaar naar vast voedsel, dan gaat dit gepaard met een periode van gewenning aan nieuwe smaken en structuur. Als deze overgang niet goed verloopt dan kan dit leiden tot eetproblemen. Hieronder staan een aantal manieren waarop baby’s kunnen worden geholpen met wennen aan de nieuwe voeding:
- Houd rekening met de smaak van een kind. Baby’s hebben meestal een voorkeur voor zoet. Daarom kan met zoete fruit- en groentesoorten worden begonnen. Suiker of honing toevoegen wordt afgeraden. Wel kan een slok flesvoeding of afgekolfde moedermelk door de nieuwe voeding de baby sneller vertrouwd maken met de nieuwe smaak.
- De babymond is snel geprikkeld. Daarom is het belangrijk de voeding te pureren en slechts licht te verwarmen. Ook het gebruik van een speciale babylepel wordt aangeraden.
- De opvoeder moet ook letten op de houding van de baby tijdens het eten. Het hoofdje moet recht naar voren staan. De lepel moet van voren aankomen zodat de baby het kan zien en zich goed kan voorbereiden.
- Het is belangrijk de baby te activeren tijdens de voeding zodat het al jong een stukje eigen verantwoordelijkheid hierover heeft. Baby’s kunnen goed imiteren en de opvoeder kan daarom zelf ook de mond openen als dit gevraagd wordt van de baby. Daarnaast is het goed om als opvoeder tijdens het voeden ook te vertellen aan de baby wat er gebeurt.
- Een goed moment moet worden gekozen voor het geven van bijvoeding. Het kind moet fit en uitgerust zijn en er moet de tijd kunnen worden genomen om te eten. Raadzaam is om de eerste hapjes kort voor de borst- of flesvoeding te geven, omdat de kans op honger dan het grootst is.
Afleren van zuiggewoonten
Aan te raden is om de zuiggewoonte rond de leeftijd van een jaar af te leren. Dit omdat zuigen de stand van de tanden negatief kan beïnvloeden. Ook kan het gebit beschadigen door drinken uit een fles. Het zuigen is ook belemmerend voor de communicatie. Als een kind een speen in de mond heeft, imiteert hij minder geluidjes en ook de uitspraak wordt belemmerd. De volgende adviezen zijn van toepassing:
- Leer het kind drinken uit een beker. Samen de fles weggooien kan symbool staan voor een nieuwe start;
- Oefen op vaste momenten met drinken uit de beker;
- Zet de beker na het drinken weg, op een plaats waar het kind er niet bij kan;
- Geef geen ander drinken meer dan water 1,5 tot 2 uur voor de hoofdmaaltijd, ter voorkoming van een te gevulde maag;
- In bed wordt niet gedronken, ter voorkoming van een gevulde maag in de ochtend;
- Verdun melk en sap met water.
Wennen aan nieuwe smaken en structuren
De peutertijd is de tijd om onbekende smaken te leren eten. Uit onderzoek is gebleken dat wat een achtjarig kind lekker vindt hetzelfde aantal producten is als wat het kind als vierjarige lekker vond. Het is daarom belangrijk nieuwe smaken voor het vierde levensjaar aan te leren om kieskeurigheid van het kind te voorkomen. Soms is het nodig om een kind wel tien tot vijftien keer iets te laten proeven om voldoende tijd te geven de nieuwe smaak te leren kennen en te leren waarderen. Peuters hebben vaak een grote angst voor onbekend eten en daarom wordt een groot beroep gedaan op geduld en doorzettingsvermogen van de ouders. De volgende adviezen kunnen helpen bij het laten wennen aan nieuwe smaken en structuren:
- Laat kinderen kleine hapjes proeven, om te beginnen bijvoorbeeld één bruine boon;
- Las tussenstappen in als het kind veel angst of weerstand laat zien. Eerst het voedsel even vasthouden, dan ruiken, dan met de tong aanraken of in de mond laten rusten. Latere stappen kunnen dan bijten, kauwen en doorslikken zijn;
- Gebruik zoveel mogelijk voedsel met pure smaken, ter stimulatie van de smaakontwikkeling;
- Meng iets nieuws met een bekende smaak en pas de verhouding steeds meer aan naar de nieuwe smaak;
- Biedt de nieuwe smaak vaker aan, met een tussenpoos van een aantal dagen, tot maximaal vijftien keer;
- Laat het kind ook kennismaken met smaken die je zelf niet lekker vindt;
- Dwing het kind niet te proeven, ter voorkoming van negatieve ervaringen met de nieuwe smaak;
- Let op wat lukt en reageer daar positief op;
- Zorg voor speciaal kinderbestek wat voor het kind fijn is om te gebruiken en goed aanvoelt in de mond;
- Als een kind moeite heeft met het voelen van vast voedsel, leer het dan te ontspannen door bijvoorbeeld de wangen, neus of mond te strelen of kussen. Hierdoor kan de overgevoeligheid in het mondgebied verminderen;
- Wees creatief met voedsel wat niet in de pure vorm door het kind wordt geaccepteerd. Maak bijvoorbeeld puree van de aardappels of maak soep van de groenten. Ook kan het helpen het voedsel in een andere vorm aan te bieden, zoals broodfiguurtjes;
- Presenteer het eten uitnodigend. Een gezellig gedekte tafel en een vrolijk bord en bestek spreekt peuters aan.