InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe je losse huid strakker maakt na gewichtsverlies

Hoe je losse huid strakker maakt na gewichtsverlies

Hoe je losse huid strakker maakt na gewichtsverlies Als je vet verliest begint je losse huid te verschijnen. De eerste regel is: geen paniek! Want net als een levend orgaan zal je huid langzaam terugkeren naar een vorm die bij je nieuwe lichaam past. Maar omdat dit proces wel tot twee jaar kan duren zijn hier de stappen die je kunt nemen om jouw huid sneller strakker te krijgen.
Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Val niet te snel af

Naast gewichtsverlies kunnen ook leeftijd, slechte voeding, uitdroging, overmatige blootstelling aan zonlicht en roken allemaal de elasticiteit van de huid beïnvloeden. Crash diëten en teveel tijd doorbrengen in de sporthal kunnen snel leiden tot een verkeerde balans in je spier- en vetweefsels, wat resulteert in een slappen hangende huid. Een snelle en goede tip voor niet te snel gewicht te verliezen is: Doel voor één tot twee kilo vet verlies per week, en zorg ervoor dat je ook bezig bent met gewichtheffen, zodat je niet tegelijkertijd spiermassa verliest.

Blijf veel water drinken

Blijf ten alle tijden bezig met je vochtgehalte. Water is een essentieel onderdeel van de handhaving van een elastische huid. Door middel van eten en drinken, moet je tenminste twee liter water per dag tot je nemen.

Bron: MeiTeng, RgbstockBron: MeiTeng, Rgbstock

Eet goed

Twee noodzakelijke ingrediënten die de huid mollig en elastisch houden zijn collageen en elastine. Eiwitrijke voedingsmiddelen zoals kaas, melk, peulvruchten, tofu, bonen, zaden, noten, en vis bevatten allemaal collageen en elastine vormende componenten, alsmede oliën voor een gezonde huid. Snelle en goede tip voor eiwit: Voor een optimale absorptie neem je direct na het sporten 100 tot 200 calorieën van deze eiwitbronnen.

Zorg goed voor je huid

Voed en zorg goed voor je huid. Dagelijkse peeling kan helpen om de dode huidcellen te verwijderen en de huidcirculatie te verhogen. Een warm bad met zeezout en mineralen kan de tint van de huid verbeteren. Crèmes met kruiden formules en ingrediënten zoals aloë vera, hyaluronzuur, gistextract, soja-eiwit, vitamine C, vitamine E en vitamine A voor een strakkere huid kunnen bijdragen aan meer collageen en elastine vorming in de huid. Blijf weg van agressieve schoonmaakmiddelen, zoals een sulfaten in zeep, shampoo en afwasmiddel. Beperk de blootstelling aan de zon en blijf weg van het looien cabines. Ook de blootstelling aan warm- en chloorwater kunnen de kwaliteit van je huid verslechteren.

Bron: Bies, RgbstockBron: Bies, Rgbstock

Wanneer je chirurgie moet overwegen bij een losse huid

Huid kan alleen zo ver worden uitgerekt voordat het een deel van zijn vermogen verliest om terug te slaan. Als je bijvoorbeeld negen maanden zwangerschap hebt gehad, dan zal je in staat zijn om je losse huid weer strak te krijgen. Maar als je vele jaren honderd kilo of meer aan extra gewicht hebt gedragen kun je een kandidaat worden om door middel van plastische chirurgie je losse huid strakker te krijgen. Deze correctie zou enkel moeten gebruikt worden in extreme gevallen, en ik moet je waarschuwen: mensen die deze operatie hebben ondergaan hebben kregen meer vet na de operatie.

Het uitgangspunt

Zoals eerder vermeld, zal de elasticiteit van de huid afnemen naarmate je ouder wordt. Je hebt geen controle over je leeftijd als je problemen blijft houden met het te snel verliezen van gewicht, het goed water drinken, het eten van de juiste voeding en een goede huidverzorging Snelle en goede tip: Zorg dat je niet gaat stressen over het feit dat je ouder wordt of dingen die je niet onder controle hebt. Zorg ervoor dat je juist die dingen, die je wel onder controle hebt, goed gebruikt. Je zult merken dat je steeds meer de balans in je leven zal gaan vinden.
Gerelateerde artikelen
Huidveroudering, waardoor?Elke huid wordt ouder, maar wat zijn de oorzaken dat de ene huid sneller oud wordt dan de andere huid?
10 tips om rimpels te voorkomenMaak jij je al zorgen om de rimpels die kunnen komen. De lijntjes bij je ogen, kraaienpootjes? Maar wil je er absoluut n…
Foundation: welke is geschikt voor jou?Foundations. Je hebt ze dekkend, luchtig, glanzend, mat, goedkoop, duur en in kleuren die geschikt zijn voor elke huid.…
Drie tips voor een goede huidverzorgingDe schoonheid begint met een mooie huid, en als u de rest van uw leven een mooie en gezonde huid wilt hebben, zijn er dr…
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Barunpatro, Rgbstock
  • www.gezondheidsnet.nl
  • www.dokter.nl
  • www.trendystyle.net
  • Afbeelding bron 1: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: MeiTeng, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Bies, Rgbstock

Reageer op het artikel "Hoe je losse huid strakker maakt na gewichtsverlies"

Reactie

Breider, 02-02-2015 11:56 #1
Goede middag,
zou graag van U weten of sporten ook de rimpels kunnen weghalen. heb behoorlijk veel rimpels vooral mijn hals en armen en handen.
vriendelijke groeten Mw.J.breider Reactie infoteur, 06-02-2015
Goedemorgen,

Van sporten krijg je meer spieren en zal je huis aanspannen, waardoor rimpels zouden kunnen verminderen. Dit is natuurlijk per persoon verschillend.

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 20-10-2013
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!