InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Posities en je gezondheid tijdens het slapen

Posities en je gezondheid tijdens het slapen

Posities en je gezondheid tijdens het slapen Voldoende slaap is het belangrijkste in je leven, maar wist je dat de manier waarop je slaapt ook gevolgen kan hebben voor je gezondheid? Laten we eens een kijkje nemen op acht gemeenschappelijke slaaphoudingen en wat ze doen met je lichaam.

Op je rug, met je armen aan de zijkanten

Het slapen op je rug met je armen langs je zij wordt algemeen beschouwd als de beste slaaphouding voor een soepele rug en nek, zolang je maar niet te veel kussens gebruikt. Wel is het zo dat het slapen op de rug het snurken bevordert en zelfs kan zorgen voor chronisch snurkproblemen.

Bron: Mzacha, RgbstockBron: Mzacha, Rgbstock

Op je rug met je armen omhoog

Deze zogenaamde "zeester" houding is goed voor de rug. Of je jouw armen nu rond je kussen hebt of niet, het slapen op je rug zal helpen om rimpels en scheuren in de huid te voorkomen. Echter, ook in deze houding zul je eerder snurkproblemen hebben en last krijgen van maagzuur. Ook kan je met je armen omhoog druk uitoefenen op de zenuwen in je schouders, wat kan leiden tot pijn.

Met je gezicht naar beneden

Slapen op je buik kan de spijsvertering verbeteren, maar tenzij je een manier zal vinden om te ademen door je kussen, zal deze manier van slapen waarschijnlijk leiden tot het kantelen van je gezicht in de ene of de andere richting. Dit kan een hoop spanning op de nek geven. Ook kan deze manier van slapen ook leiden tot rugpijn, dit omdat de wervelkolom niet wordt ondersteund.

Foetushouding

Slapen opgerold in een bal met je knieën opgetrokken en je kin naar beneden gekanteld zou comfortabel kunnen zijn, maar het kan ook druk geven op je rug en nek. De extreme krul van de foetale positie kan ook de diepe ademhaling beperken. Het slapen in een foetushouding is erg prettig bij mensen met snurkproblemen en vrouwen die zwanger zijn.

Bron: Duchesssa, RgbstockBron: Duchesssa, Rgbstock

Op je zij met je armen aan de zijkanten

Als je slaapt op je zij met beide armen naar beneden, wordt de wervelkolom het beste ondersteund in zijn natuurlijke houding. Dit kan zeker helpen bij het verminderen van rug- en nekpijn, maar ook bij het verminderen van slaapapneu. Het nadeel? Slapen op de zijkant kan bijdragen aan huidveroudering als gevolg van de zwaartekracht, waardoor je meer kans hebt op rimpels en hangende borsten.

Op je zij met je armen naar voren

Deze positie heeft veel van dezelfde voordelen van het slapen op je zij met je armen recht naar beneden. Echter, het slapen met je armen naar voren kan ervoor zorgen dat er een beperkte bloedtoevoer op je zenuwen zit en dat je daardoor pijn in je armen kan krijgen.

Bron: Richardsweet, RgbstockBron: Richardsweet, Rgbstock

Op de juiste zijkant

Mocht je een slaper zijn die op zijn/haar zijkant slaapt, op welke kant ga je slapen. Slapen op de rechterzijde kan brandend maagzuur verergeren tijdens het slapen en op de linkerkant liggen kan zware druk uitoefenen op de interne organen zoals de lever, longen en maag. Voor zwangere vrouwen wordt door de artsen meestal geadviseerd om op de linkerzijde te slapen, omdat dit de bloedsomloop kan verbeteren voor de foetus.

De aanvulling van een goed kussen

Ongeacht welke slaaphouding je kiest, is het zeer waarschijnlijk dat je een betere nachtrust kunt krijgen met minder pijn in de ochtend door gebruik te maken van een goed kussen.

Slapers die op hun rug liggen kunnen een klein kussen leggen onder de boog van de rug. Slapers die op hun zij liggen kunnen een kussen tussen de knieën plaatsen. En de buikslapers kunnen een kussen plaatsen onder hun heupen om de gewrichten te ondersteunen en te zorgen voor een volledige en pijnvrije ontspanning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slaapapneu, wat is het en wat kun je er tegen doen?Slaapapneu is een vervelende slaapstoornis. Mensen met slaapapneu hebben met slapen een onderbreking van de ademhaling,…
Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Goed slapen is iets wat voor sommigen vanzelfsprekend is, en waar anderen alleen maar van kunnen 'dromen'. De een slaapt…
Je slaaphouding onthult je karakterOverdag spreek je met je lichaamstaal boekdelen, doe je dat ís nachts ook? Slaapdeskundige Chris Idzikowski heeft dit on…
Oorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doenOorzaken van hoofdpijn in de ochtend en wat eraan te doenWord je regelmatig wakker met hoofdpijn? Je bent dan niet alleen. Ongeveer een tiende deel van de bevolking lijdt vaak a…
Slaapapneu en de gevarenSlaapapneu en de gevarenHet slaapapneusyndroom, ook wel slaapapneu genoemd, komt voor bij ongeveer 5 tot 20 op de 100 personen. Mannen hebben er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nazreth, Rgbstock
  • www.gezondheidsnet.nl
  • www.leukedinges.be
  • Afbeelding bron 1: Mzacha, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Duchesssa, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Richardsweet, Rgbstock

Reageer op het artikel "Posities en je gezondheid tijdens het slapen"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 18-10-2013
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!