InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Overgang, menopauze, einde vruchtbare periode

Overgang, menopauze, einde vruchtbare periode

De overgang is een natuurlijke fase in je leven. Het is de periode rond de laatste ovulatie of eisprong. De vrouw zit dan aan het einde van haar vruchtbare periode. De meeste vrouwen hebben hun laatste ovulatie rond hun vijftigste levensjaar.

De overgang, hoe kun je het herkennen?

De klachten van de overgang kunnen lichamelijk en geestelijk zijn. Een aantal jaar voor de overgang kan de menstruatie al onregelmatig zijn. Soms zijn er momenten van hevige bloedingen, en dan zijn er weer momenten dat je weinig bloedverlies hebt. Dit is bij iedere vrouw anders.

De overgang kun je aan een aantal symptomen herkennen;

Veranderingen in het menstruatiepatroon

De menstruatiebloedingen kunnen heftig zijn, maar er zijn ook momenten dat je weinig bloedingen hebt. Ook menstrueer je erg onregelmatig.

Opvliegers

Je krijgt het opeens heel warm en begint te zweten. Veel vrouwen lopen dan ook rood aan. Opvliegers kunnen heel vervelend zijn, vooral in het bijzijn van anderen. Ze houden je 's nachts wakker, je hebt het vaak warm en begint uit het niets te zweten, waardoor je niet kan slapen.

Adviezen bij opvliegers
  • Slaap onder katoenen lakens.
  • Warme dranken en alcohol kunnen soms opvliegers uitlokken. Drink hier dus niet te veel van.
  • Draag katoen, zijde of wol. Deze nemen goed vocht op.

Plasklachten

De overgang zorgt voor afname van oestrogeen, en dat maakt het weefsel rond de blaas slapper. Vrouwen moeten vaker naar de wc, of kunnen het niet meer zo goed ophouden waardoor ze druppels of scheutjes urine verliezen.

Droogheid van de vagina

Het hormoon oestrogeen zorgt ervoor dat het slijmvlies van de vagina vochtig en in goede conditie blijft. Omdat er een hoeveelheid oestrogeen afneemt bij de overgang zorgt dat er dus voor dat de vagina droger wordt. Ook wordt de vagina gevoeliger en kan het gaan jeuken en afscheiding veroorzaken.

Adviezen bij vaginale droogte
  • Bespreek dit met je partner.
  • Het duurt soms wat langer voordat de vagina vochtig wordt, neem dus wat meer tijd bij het voorspel met vrijen.
  • Oestrogeencrème kan goed helpen tegen de droogte.

Algemene klachten

Gejaagdheid, sneller moe, slapeloosheid, hartkloppingen, vergeetachtigheid, gebrek aan zelfvertrouwen, depressies, spierpijn en tintelingen in handen en voeten.

Hoe ontstaat de overgang, en hoe gaan we hier mee om?

De voorraad eicellen raakt op tussen de leeftijd van 45 tot 60 jaar. Het duurt gemiddeld vier jaar voor de menstruatie definitief wegblijft. De overgang is een natuurlijk proces, dit maakt iedere vrouw mee. Veel vrouwen vinden het lastig hiermee om te gaan.

  • Praat er over met leeftijdsgenoten; Deze is aan te raden. Om er over te praten, zul je dingen veel beter begrijpen en het ook accepteren.
  • Gezond eten; Gezond en gevarieerde voeding ondersteunt het veranderingsproces.
  • Stoppen met roken; Dit is natuurlijk altijd goed om te doen.
  • Veel bewegen; Regelmatig wandelen of fietsen of een andere sport is altijd goed. Dit houdt je spieren soepel.
  • Voldoende nachtrust; Ga op tijd naar bed.
© 2014 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
Eisprong en ovulatie herkennen: wanneer ben je vruchtbaarEisprong en ovulatie herkennen: wanneer ben je vruchtbaarHoe herken je de eisprong? Hoe herken je de ovulatie? Wanneer is jouw meest vruchtbare periode van je cyclus aangebroken…
De menstruatiecyclusNagenoeg alle vrouwen hebben er tussen de 35 en 40 jaar mee te maken. Iedere maand opnieuw. Er is al veel over gesproken…
De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?De menstruatie blijft uit, wat is er aan de hand?Vrouwen menstrueren omdat in zevenentwintig dagen in het baarmoederslijmvlies niet een bevrucht eitje is gaan nestelen.…
Bronnen en referenties
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/overgangsklachten-in-de-overgang/

Reageer op het artikel "Overgang, menopauze, einde vruchtbare periode"

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 06-08-2014
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!