InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Wat te doen als je hypochondrie hebt

Wat te doen als je hypochondrie hebt

Wat te doen als je hypochondrie hebt Hypochondrie, of de angst voor ernstige ziektes, is een van de meest bespotte psychologische stoornissen die mensen kunnen hebben. Vaak worden hypochonders gezien als aanstellers. Toch is het een ernstige stoornis die onbehandeld voor erg veel problemen kunnen zorgen, zowel voor de persoon die hypochondrie heeft, als voor zijn omgeving. In dit artikel wordt gekeken wat hypochondrie is en wat iemand met hypochondrie kan doen om zich beter te voelen.

Wat is eigenlijk hypochondrie

Hypochondrie is een overmatige, ziekelijke angst voor ziektes. Hypochondrie wordt vaak misbegrepen en gezien als aanstellerij, maar niets is minder waar. Hypochondrie is een ernstige psychologische aandoening die alleen met (professionele) hulp onder bedwang gehouden kan worden. Mensen met hypochondrie kunnen vaak heel duidelijk aangeven welke ziekte ze denken te hebben en welke symptomen dit bewijzen, ondanks dat uit medisch onderzoek niks blijkt. Hypochondrie, ook wel ziektevrees genoemd, is onderverdeeld in de somatoforme stoornissen, wat zoveel betekend dat de hypochonder daadwerkelijk lichamelijke klachten heeft die geen aantoonbare oorzaak lijken te hebben. Dit zorgt er dus voor dat een hypochonder daadwerkelijk "ziek" kan zijn, zonder een ziekte te hebben. Hypochondrie komt voor onder alle leeftijdsgroepen en ongeveer net zo vaak bij mannen als vrouwen.

Mensen met hypochondrie zijn erg veel bezig met het controleren van hun lichaam. Daarnaast hebben ze vaak een gigantisch hoog stress-niveau wat voor nog meer klachten kan zorgen.

De vicieuze cirkel waar een hypochonder zich in bevindt

Karel is een hypochonder, al enige tijd is hij bang dat hij huidkanker heeft. Dit omdat hij een plek op zijn arm heeft zitten. Hiermee gaat Karel naar de huisarts. Deze geeft aan dat de plek op zijn arm een onschuldig moedervlekje is en dat hij zich niet druk hoeft te maken. Dit stelt Karel enigszins gerust, maar eenmaal thuis aangekomen begint hij toch weer te twijfelen. Hij besluit op het internet te zoeken naar meer informatie. Dit zorgt ervoor dat hij ervan overtuigd raakt dat de huisarts het mis had en zo is Karel weer terug bij af.

Het klinkt vreemd, maar ondanks dat een hypochonder vaak naar de huisarts gaat met zijn of haar klachten, trekken ze de mening van de huisarts meestal in twijfel.

Wat moet je doen als je Hypochondrie denkt te hebben?

  • Bespreek het met je huisarts, deze kan kijken of je inderdaad kunt spreken van een overmatige angst voor ziektes of niet. Daarnaast kan de huisarts je desgewenst doorsturen naar een psycholoog.
  • Ga naar een goede psycholoog. Alleen deze kan je echt de juiste professionele hulp bieden die je nodig hebt.
  • Wanneer je angsten voor ernstige stress heeft gezorgd kan een huisarts voorstellen om bepaalde medicijnen te gaan slikken. Deze medicijnen onderdrukken de angstgevoelens en kunnen voor een heleboel rust zorgen. Let er echter wel op dat dit slechts een middel is om de angst en stress tegen te gaan, maar dat het niet de kern aanpakt. Combineer het gebruik van deze middelen altijd met een behandeling met een psycholoog.

Dit zijn de belangrijkste stappen die je moet nemen. Daarnaast is er nog een hoop dat je zelf kunt doen om je beter te voelen.

  • Verbeter je voedingspatroon. Vermijd fast-food en eet veel groente en fruit. Niet alleen is dit gezond het kan ook je minder angstig maken.
  • Ga sporten. Hoewel een hypochonder vaak bang is dat sport slecht voor hem is vanwege de ziekte die hij denkt te hebben, is niks zo goed voor de psychologische balans als sporten. Het wordt ook wel de "natuurlijke anti-depressiva" genoemd
  • Ontspan. Dit kan op gigantisch veel manieren. Misschien vind je meditatie prettig, misschien vind je het prettiger om een warm bad te nemen. Zolang het je ontspant en je gedachten even van je angsten afhaalt is het goed.

Hypochondrie gaat vaak gepaard met stress, vandaar dat ontspanningsoefeningen een behoorlijk positief resultaat kunnen boeken. Hier een aantal ontspanningsoefeningen.

Ademhalen

Vaak onderschat, maar een groot gedeelte van de bevolking haalt "verkeerd" adem, door goed adem te halen is je ademhaling dieper en zorgt het voor een ontspannender gevoel. Belangrijk is dat je een zogeheten buikademhaling leert. Om te controleren of je een buikademhaling of een borstademhaling hebt doe dan het volgende:
  • Ga op je rug liggen
  • Leg een hand op de borstkas en een hand op de buik
  • Haal nu rustig adem
  • Wanneer de hand op je borst meer omhoog gaat dan die op je buik heb je een borstademhaling

Door je in te beelden dat je door je navel ademt in plaats van door je mond kun je de buikademhaling oefenen. Belangrijk is dat je borst vrijwel niet omhoog gaat en je buik juist heel veel.

Meditatie

Altijd gezien als nogal zweverig. Toch heeft recent onderzoek aangetoont dat regelmatig mediteren erg goed voor je gezondheid is.
  • Ga ergens rustig zitten of liggen, zorg voor een rustige omgeving met zo min mogelijk afleiding.
  • Sluit je ogen en haal rustig adem, je hoeft niet speciaal langzaam te ademen, laat je ademhaling rustig zijn gang gaan.
  • Verbeeld dat bij iedere uitademing je lichaam zich meer en meer ontspant.
  • Wanneer er een gedachte in je opkomt merk deze dan op en laat hem los. Ga met je aandacht weer terug naar je ademhaling.
  • Ga hiermee door voor zo'n twintig minuten tot een half uur.

Muziek

Niks is zo ontspannend als in een comfortabele stoel te gaan zitten en te luisteren naar lekkere rustige muziek. Bach's Air en Händel's Watermuziek worden altijd gezien als één van de meest ontspannende nummers ooit. Maar natuurlijk kan het zijn dat je geen fan bent van klassieke muziek, hoef je natuurlijk jezelf niet te dwingen om persé naar klassiek te luisteren, in vrijwel iedere muziekstijl zijn ontspannende nummers te vinden.
  • Drum & Bass fan? Probeer dan Circles van Adam F
  • Jazz fan? Probeer dan Charlie Parker's Summertime
  • Blues fan? Probeer dan Muddy Water's I feel like going home

Zo is er voor bijna iedere muziekstijl wel een rustig nummer te vinden. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, Punk, Gabber, Hardcore, zijn allemaal muziekstijlen die hiervoor niet zo geschikt zijn. Zoek dan rustige muziek die je toch leuk vindt waar je af en toe rustig bij kunt gaan zitten.
© 2008 - 2019 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hypochondrie: ben ik echt ziek?Hypochondrie: ben ik echt ziek?Als je een griepje voelt aankomen, word je alerter. Je let meer op je lichaam en probeert veranderingen in de gaten te h…
Hypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is een angst voor ziekte, letterlijk ziektevrees. Mensen die hypochondrie hebben zijn steeds bezig met het…
De hypochonder, altijd ziek of toch niet!De hypochonder, altijd ziek of toch niet!Sommige mensen kunnen het zich niet voorstellen, maar er zijn mensen die bij ieder pijntje denken dat ze een ernstige tu…
Hypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaalHypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaalSommige mensen raken bij de minste en geringste verandering van hun lichaam in paniek. Ze controleren ook vaak de huid e…
Cyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetCyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetMensen die op het internet op zoek gaan naar medische informatie hebben een grote kans om uit te komen op een ernstige a…

Reageer op het artikel "Wat te doen als je hypochondrie hebt"

Reacties

John, 29-06-2015 17:18 #17
Met ziektes bezig niet direct, maar met de dood de hele dag en dat al 40 jaar kom er maar niet van af, bang om dood te gaan, heeft iemand dit ook, heeft het te maken met hyphogondrie? mvg john

Olivia, 14-10-2014 18:29 #16
Ik heb hier ook last van en het lijkt wel of het steeds erger wordt sinds ik ben afgestudeerd en thuis zit (op zoek naar werk) Omdat ik niet 24 uur bezig ben, ben ik obsessief bezig met mijn lijf. Bij elke pijntje zit ik rechtop in mijn stoel, ik ben de halve dag bezig met googelen naar symptomen en dan overtuig ik mezelf ervan dat ik een of andere enge ziekte heb en ik controleer minstens een keer of drie per dag m'n hele lijf op rare knobbels of iets dergelijks. Ik weet wel dat het tussen mijn oren zit want als ik wél bezig ben met bijvoorbeeld koken of hardlopen heb ik nergens last van, maar zodra ik op de bank zit begint het weer. Dus ik probeer vooral bezig te blijven! Het zal ook wel iets genetisch zijn want mijn moeder heeft ook jaren gehad dat ze iedere week bij de dokter zat.

Trix Eversen, 14-08-2014 20:14 #15
Heb hier ook last van. Laat ik bij 't begin beginnen. Half maart ben ik heel erg verkouden geweest en de "kwaal" duurde naar mijn idee te lang. Ging toen aan iets ernstigs denken en dit leverde meer opstapelende spanning op. Dit resulteerde in oorsuizen, wazig zien en (bijna) flauwvallen. Wilde 't eerst zelf oplossen en ben 'n dagboekje gaan bijhouden. Wat voel ik precies, hoelang is 't al aan de gang (moest ook hierdoor helder gaan denken. "t Duurt al veel te lang voor iets ernstigs, dus 't kan geen kwaad" Dit schrijven helpt mij goed. Als ik weer in 'n dip zit, pak ik m'n dagboekje d'r bij en lees m'n opbeurende berichtjes. Gewoon geen zorgen meer maken en lekker genieten is m'n motto.

Sisey, 24-05-2014 12:46 #14
Heee, ik heb het denk ik ook! Ik had 2 maanden geleden een knobbeltje in me borst, ben naar de dokter gegaan en die zei dat er niks erg was, en idd het knobbeltje is alweer weg.
Maar nu denk ik de hele tijd als ik pijn voel dat ik borstkanker, of als ik hoofdpijn heb dat ik tumoren heb. Tis erg vervelend ik ben er de hele dag mee bezig, me vriend vind het vervelend maar helpt me wel.

Ik durf soms ook niet op de fiets te gaan omdat ik bang ben voor een aanrijding. ik ben 20 jaar en mijn moeder zei ook al dat het zou kunnen hebben. Sommige mensen worden gek van me, en dat snap ik! Ik vraag zowat elke dag aan iedereen kun je ff aan me borst voelen of ik een knobbeltje voel.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik wil er van af, en met mensen praten die me snappen?!

Esmee, 23-09-2013 15:17 #13
Hallo
Ik ben een meisje van 13 jaar en ik ben heel erg bang dat ik kanker krijg, ik had 1 blauwe plek en begon al meteen te denken dat ik kanker had. ik denk er voortdurend aan ik voel me soms ook heel slap? Weet misschien iemand hoe dat kan? En ligt het aan de puberteit?

Gvs, 28-08-2012 16:45 #12
Hallo allemaal,

Vandaag was voor mij een hele openbaring. Tijdens een college van mijn opleiding werd hypochondrie besproken. Het leek wel of het voorbestemd was.

Twee geleden heb ik een lange periode rond gelopen met de gedachten dat ik onvruchtbaar zou zijn. Heb hier lang mee rond gelopen en over lopen piekeren. Ik ben toen na enkele maanden ''gerust'' gesteld doordat de huisarts mij heeft nagekeken. De gedachten hebben mij echter tot op de dag van vandaag bezig gehouden 'Wat is als ik ontvruchtbaar ben en ik hiermee niet optijd bij een specialist ben?'

Deze gedachten zijn echter twee maanden omgeslagen in veel ernstigere klachten. Ik en mijn partner besloten op vakantie te gaan naar de caribbean. Op internet gekeken hoe het daar was en wat denk je, lees je alleen maar verhalen van mensen die daar in het ziekenhuis terecht komen, infecties oplopen enz. Niet alleen het internet maakte mij bang, ook een kennis vertelde dat haar vriend daar is opgenomen en dat dit geen pretje was. Tickets waren al geboekt ben dus uiteindelijk wel gegaan, maar vanaf dat moment haal ik de raarste dingen in mijn hoofd…

Het senario dat ik daar in het ziekenhuis terecht zou komen is werkelijkheid geworden. Tijdens de vakantie veel te gefixeerd op mijn lichaam. En jawel, ik ging naar drie dagen aan de diarree. Ik was in paniek. Met als gevolg: daar naar het ziekenhuis. Uiteindelijk medicijnen meegekregen en mocht (gelukkig) gewoon naar huis. Vanaf het moment dat ik thuis ben voel ik van alles: druk in op mijn borst, steken zowel links als rechts rond mijn navel, opgeblazen gevoel, drukklachten rond mijn maagstreek, kloppende kniegewrichten en brandende huid. Daarnaast heb ik net een huis gekocht, een nieuwe baan en moet ik mijn opleiding afronden. De huisarts wijdt dit alles dus aan stress en een opgelopen infectie op vakantie die stand houdt. Ik vertrouw dat niet: ik denk aan maagkanker of darmkanker. De huisarts heeft laten weten dat dit hoogst onwaarschijnlijk is, omdat er dan andere klachten zouden moeten zijn.

Nu ik dus lees wat hypochrondrie is en na de uitleg in het college vandaag is er een lampje gaan branden. De symptomen die worden omschreven passen in mijn rijtje. Dit steld mij gerust en helemaal met de gedachten dat ik ook gewoon veel stress heb. Even rustig aan doen en bij een foute gedachten, die op het moment veel voorkomen, op mijn ademhaling gaan letten…

Ik ben erg benieuwd of er mensen nog meer tips hebben over een eventuele behandeling en of er ook mensen zijn die hier zelfstandig zijn uitgekomen? Laat het weten alsjeblieft. Ik wil hier namelijk zelf proberen uit te komen, zonder medicatie en psygoloog.

Groetjes GvS

Marije, 16-06-2012 00:56 #11
Sharon: Ga naar de huisarts. Je ouders moeten niet zeggen dat jij het niet hebt. Praat er met je huisarts over. Wellicht kan hij/zij je in heel veel dingen gerust stellen.

Sharon, 18-05-2012 19:54 #10
Ik denk ook dat ik het heb. Ik ben een meisje van 16 jaar. Last van hyperventilatie ( wat ze zeggen ) ik voel rare hartkloppingen dan denk ik dat ik weer wat aan me hart heb, ik hoor iets over kanker ik denk dat ik kanker heb en zo gaat het maar door. Het beheerst mijn leven en kan niet lekker uitgaan. Maar mijn ouders zeggen alleen maar je hebt het niet. Zijn hier medicijnen voor?.

Geke, 16-11-2010 15:37 #9
Heeej, ik heb ook hypochondrie, eigenlijk al jaren maar ik ben net na een hele lange tijd naar de huisarts geweest en ik moet zeggen, het is een opluchting als een huisarts verteld dat je hypochondrie heb. Niet iedere keer als je bij de huisarts komt dat er word gezegd ''nee mevrouw maak je maar niet druk er is niets aan de hand''. Irma ik heb ook al een tijdje mailtjes van Geert en ik moet zeggen dat werkt echt wel! Er zijn dingen waar ik mezelf niet in herken maar ook zeker een hoop dingen waar ik me wel in herken. Idd HET IS EEN HELLL! maar we moeten er allemaal mee om leren gaan! en dat is een heel proces maar het moet! ik wens jullie heel erg veel succes!

Irma, 20-07-2010 12:21 #8
Ook ik heb hypochondrie, en ik ervaar het als een hel, het is bij mij al zeker 10 jaar geleden begonnen maar langzaam werd het erger, 3jaar geleden is mijn broer overleden, en van af die tijd heb ik mijn angsten lopen voeden waardoor het nu zo groot is geworden dat ik niet meer helder kan denken, ik volg wel therapie via geert die heb ik gevonden op int.en gelukkig heb ik veel steun aan mijn man en vrienden, ik heb hun wel goed uitgelegd wat er aan de hand is en wat er in mijn omgaat als ik iets niet vertrouw in mijn lichaam, zodat ik niet als aansteller wordt gezien, ook ik heb in het ziekenhuis het meeste laten checken zoals mijn darmen hart en maag, nu dat ik weet dat het goed is nu denk ik weer dat ik overal bulten heb zitten, dus is het ene gecontroleerd dan komt het andere weer om de hoek kijken, om gek van te worden, en het enigste wat je denkt is komt hier ooit een einde aan, wel is het fijn om te lezen dat er nog meer mensen zijn die er last van hebben, zodat ik niet de enigste ben, daar trek je eigen maar aan op, als de therapie helpt van geert laat ik het jullie weten misschien kan ik er een ander er ook mee blij maken, groetjes irma:-(

Bajram Ismailov, 25-05-2010 02:06 #7
Hey ik ben bajram ik heb ook angsten ik heb het all anderhalf jaar het is uit het niets gebeurd was een jongegn uit mijn land die had kanker is overleden ik heb het gehoord eerst dacht ik van jah zal wel maar toen kwam het gedachten hey dat kan bij mij ook gebeuren en sins dien begon iknaar mijn lichaam te kijken pijn in mijn borst ik dacht gelijk hartaanval odzo toen ging ik naar de doter om te kijken wat er was hij stelde mij gerust komt aleen door stress zij de docter ik werd gerust gesteld maar als je nou eenmaal thuis ben begint het weer toen kreeg ik ook andere klachten met darmstoornissen ik dacht gelijk darmkanker nu is het nog steeds zo ik elkde dag naar docter hun zijden op jou leeftijd kan da ni het komt door de stress zijden ze weer gerustgesteld maar die angsten komen steeds weer op het is hopeloos wat moet ik doen het kan ni meer zo ik ben nog maar 18 jaar soms is het angst weg maar komt weer opnieuw nog zo jong en nu al zorgen maken om nikss kan niet gekker worden

Koko, 07-02-2010 23:55 #6
Hallo ik wil even een vraag stellen aan Chantal, je verteld dat je moeder haar hele leven al spygish ziek is geweest, en dat ze uiteindelijk is overleden. waar is ze dan aan overleden, want ik heb dus deze ziekte omdat ik bang ben voor stress en bang ben voor een hartsstilstand, ik wet bijna al zeker dat je moeder daar aan is overleden, weer word het bevestigt dat ik er dus maar beter op voor bereid kan zijn, ik had deze angst ik hoop echt zo snel mogelijk dat ik er van af kom

Chantal, 26-01-2010 20:56 #5
Ook ik heb al enkele maanden last van hypochondrie met maag en darmstoornissen, gepaard met paniekaanval en angst om dood te gaan, controle van mijn lichaam, eten en drinken. Mijn moeder is mijn hele jeugd psychisch ziek geweest en uiteindelijk is ze eraan overleden. Als oudste van drie kinderen leefde ik mijn hele jeugd in stress en angst. Wanneer ik tot rust kom steken dergelijke klachten de kop op alsof ik steeds tegen de klok moet leven of mijn aandacht verleggen om klachtvrij te zijn. Ik heb gelezen dat cognitieve therapie een aanrader is en ga hier zo snel als mogelijk werk van maken. Het is een hel.

Coranda, 09-11-2009 21:59 #4
Mijn zus heeft al jaren de ziekte, het is nu zo erg dat ze al maanden niet meer eet omdat ze denkt dat ze niet meer kan slikken en denkt dat ze gaat stikken, ze heeft overal al gezeten in diverse instellingen. Doktoren weten zich er ook geen raad meer mee, mijn zwager en ouders zijn ten einde raad.

Jana, 07-08-2009 07:33 #3
Al vele jaren last van hypochondrie, jarenlang behandeld maar het steekt steeds weer de kop op, ook vroeger voor zieke moeder veel angst gehad en veel stress. Nu ben ik gelukkig getrouwd, fijn gezin en geen enkele probleem, behalve mijn 'klachten'. Nu veel last van kriebel in keel, vlgs huisarts door slokdarmontsteking na last van maagzuur, pffff het blijft een gevecht.

Peter Herman van Ierland, 21-04-2009 22:00 #2
Ik ben een hypochonder en dat verpest mijn leven en dat van mijn vriendin. 's-morgens heb ik er het meest last van en 's avonds als het buiten donker is dan gaat het meestal wat beter. Het hypochonderen gaat bij mij over dodelijke ziektes.
Waar komt het vandaan? Al vanaf dat ik klein was zorgde ik altijd voor mijn zieke moeder die van last had van migraine.
Mijn vader was een zenuwlijder en was altijd bezig met pillen en bier en een combinatie hiervan. Dat resulteerde in een gedrag naar mij toe als dat ik nooit met hem over mijn hypochondrie kon praten. En als je er niet over kunt praten dan wordt het alleen maar erger.
Het is nu 22 uur. Het is lekker donker buiten. ik ga een paar uurtjes leven.
groeten van Peter

G. van Putten, 16-09-2008 22:02 #1
Ik heb een vrij erstige vorm van hypochondrie, met veel angsten en hartkloppingen. Ik heb het artikel gelezen, en ik ga hier mee aan de slag, hopende dat ik het onder knie krijg. Reactie infoteur, 16-09-2008
Succes! Ikzelf heb er best veel werk aan gehad (ook met veel angstaanvallen enzo), maar met genoeg doorzettingsvermogen kun je er doorheen komen.

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: 16-09-2008
Subrubriek: Leven
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!