InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Zonnebrandolie, een belangrijke factor

Zonnebrandolie, een belangrijke factor

Zonnebrandolie, een belangrijke factor Als je zonnebrandolie insmeert wordt je beschermd tegen de schadelijke UV-straling. Dan krijg je geen huidkanker. Afhankelijk van de gevoeligheid van je huid neem je een hogere beschermende factor. Dat is zon beetje kort gezegd waarom een groot deel van de bevolking koopt en smeert.

Is het waar

Zoals tegenwoordig een trend is wordt alles wat eerst goed was als slecht gezien en wat slecht was is ineens goed. Zo zijn er onderzoeken, die nadat je erover hebt gelezen, zorgen dat je je niet meer durft in te smeren. Ze zeggen dat de zonnebrandolies slecht zijn voor je gezondheid.

Waar moeten we bang voor zijn

Er zitten hormoonverstorende stoffen in zonnebrandolie. Deze kunnen bij grotere hoeveelheden zorgen voor een verminderde vruchtbaarheid, ontwikkelingsstoornissen, astma, schade aan lever en schildklier en kanker. Dat kun je nuanceren want de hoeveelheden van de schadelijke stoffen die er in zitten zijn te gering om de hiervoor gevreesde schade te veroorzaken. Een andere stof die er in zit blijkt bij proefdieren de groei van huidkanker te versnellen.

Wat moet er niet of wel inzitten

Zitten er uva en/of uvb-filter, titaniumdioxide, tinosorp of zinkoxide zonnefilters en anti-oxidanten in de zonnebrandolie dan is het aan te bevelen. Vermijd SD alcohol, parfum en oxybenzone.

Spray

Een spray lijkt makkelijk maar kijk uit voor de verneveling die ingeademd kan worden.

Aanbevolen door het volk

Velen smeren zich in met olijfolie, Prep, P20 of Aloe. Of deze middelen de toets der kritiek kunnen doorstaan weet ik niet, maar ze worden vaak genoemd.

Consumentenbond

De consumentenbond overweegt zn onderzoek weer eens over te doen. Letten ze voorheen meer op de beschermingsfactor, ze zullen nu ook meer naar de ingrediënten gaan kijken.

Waarom niet op voorschrift van de huisarts

Iedereen weet van de bezuinigingen in de gezondheidszorg en door de belastingdienst. Maar waarom wordt zonnebrandolie niet voorgeschreven door een huisarts. Er bestaan zoveel verschillende soorten. Je mag van een huisarts verwachten dat hij/zij weet welke de beste is. Misschien scheelt dat weer behandelingen tegen huidkanker.

Waarom in de zon zitten

Mensen willen met een kleurtje terugkomen van vakantie, als een soort bewijsmiddel. Maar wat heb je er aan. Het is er zo weer af, je kan er huidkanker van krijgen en sommigen krijgen er echt zon bruin lederen hoofd van. Je kan de tijd dat je in de zon ligt ook aan andere nuttiger dingen besteden en zo al die nare bijzaken voorkomen.

Oud uit zien

Naarmate mensen ouder worden snakken ze ernaar dat ze jonger geschat worden dan ze zijn. Smeer dan met de juiste middelen en ga van jongs af aan niet te lang in de zon zitten.
© 2010 - 2019 Boxzoo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Sneller afvallen met behulp van anti-oxidantenSneller afvallen met behulp van anti-oxidantenTijdens sommige maanden van het jaar vliegen de kilos eraan. Maar hoe kunnen we deze kilos snel weer kwijtraken? Sommige…
Huidkanker door de zonHuidkanker door de zonSinds een aantal jaren beseft men steeds meer dat een langdurige blootstelling aan zonlicht zeer schadelijk kan zijn voo…
Waarom is de zon zo schadelijk voor onze huid?Je hoort tegenwoordig overal dat je je goed moet beschermen tegen de zon. Dit is zo omdat je huid anders sneller kan ver…
Antioxidanten en vrije radicalen - Gevolgen voor het lichaamAntioxidanten en vrije radicalen - Gevolgen voor het lichaamAntioxidanten zijn belangrijk voor de gezondheid. Anti-oxidanten beletten dat vrije radicalen schade aanrichten en anti-…
Bronnen en referenties
  • Internet, Spits

Reageer op het artikel "Zonnebrandolie, een belangrijke factor"

Infoteur: Boxzoo
Gepubliceerd: 28-06-2010
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!