InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Glasgow coma schaal

Glasgow coma schaal

Glasgow coma schaal De Glasgow coma schaal is een meetmiddel waarmee men de mate van bewustzijn bij mensen met hersenletsel kan meten. De Glasgow coma schaal is opgebouwd uit scores voor het openen van de ogen, de motorische reactie en de verbale reactie.

Glasgow coma schaal

Verlies van bewustzijn, ook wel coma genaamd, is de staat waarin de ogen niet geopend worden (ook niet als reactie op pijnprikkels), er geen herkenbare verbale reactie is en men niet in staat is bevelen op te volgen. Bewustzijnsverlies treedt doorgaans op na directe schade aan of het dysfunctioneren van de hersenstam. De Glasgow coma schaal is ontwikkeld om de mate van bewustzijn bij personen met traumatisch hersenletsel te meten. Men beoordeeld drie functiegebieden met punten, welke optellen tot een totaalscore, de Glasgow Coma score. De totale score geeft een indicatie van de ernst van het hersenletsel:
  • Mild hersenletsel: een score van 13-15
  • Gemiddeld hersenletsel: een score van 9-12
  • Ernstig hersenletsel: een score van 8 of lager

Ogen openenScore
Spontaan4
Wanneer men aangesproken wordt3
Bij pijnprikkels2
Geen1
Motorische reactieScore
Men kan bevelen opvolgen6
Men kan aangeven waar men pijn heeft5
Men trekt het lichaamsdeel terug bij pijnprikkels4
Men buigt het lichaamsdeel bij pijnprikkels3
Men strekt het lichaamsdeel bij pijnprikkels2
Geen1
Verbale reactieScore
Men kan een helder gesprek voeren5
Verwarde spraak4
Woorden3
Geluiden2
Geen1

Het is onduidelijk hoe goed de scores op de drie functiegebieden van de Glasgow coma schaal bij kunnen dragen aan het formuleren van een prognose. Enkele onderzoeken stellen dat de score op 'motorische reactie' de beste voorspeller is van herstel.

Voordelen en nadelen van de Glasgow Coma schaal

Het grote voordeel van de Glasgow coma schaal is dat het een universeel classificatiesysteem is waarmee men de ernst van letsel kan meten. Hierdoor kunnen specialisten gemakkelijker met elkaar communiceren doordat zij hetzelfde bedoelen met bijvoorbeeld 'ernstig hersenletsel'. De betrouwbaarheid van de Glasgow coma schaal is echter van een aantal factoren afhankelijk. Zo bestaat er geen vast tijdstip waarop men gebruik maakt van de Glasgow coma schaal. Zo kan het gebeuren dat de ene persoon direct bij binnenkomst in het ziekenhuis beoordeeld wordt met behulp van de Glasgow coma schaal, terwijl een ander pas na enkele uren onderzocht wordt. Hierdoor zijn de scores onderling niet vergelijkbaar waardoor de waarde ervan voor wetenschappelijke doeleinden sterk verminderd is. Daarnaast kunnen externe factoren de testscore beïnvloeden. Sommige mensen worden kunstmatig in coma gehouden of krijgen bewustzijnsveranderende medicijnen toegediend, waardoor de Glasgow coma schaal geen betrouwbare weergave van het bewustzijn is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Anderson, V., Northam, E., Hendy, J. & Wrenall, J. (2001) Developmental Neuropsychology: a clinical approach

Reageer op het artikel "Glasgow coma schaal"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 17-12-2010
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!