InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Schaam jij je omdat je te dik bent?

Schaam jij je omdat je te dik bent?

Schaam jij je omdat je te dik bent? Heb jij een geheim leven met je tv en het internet? Leef jij eigenlijk in totale afzondering? Heb jij een zeer laag zelfbeeld? Heb jij je totaal teruggetrokken uit het sociale leven? Zijn de enige mensen die je nog ziet je collega´s? Krijg jij vaak het – goedbedoelde – advies om “gewoon even” af te vallen en gezonder te leven?

Angst

Het is een stukje angst als jij je schaamt voor jezelf omdat je te dik bent. Je bent bang dat:
  • Hij (of zij) niet verliefd op je is omdat jij te dik bent,
  • Hij (of zij) geen vriendschap met je wil omdat je te dik bent,
  • Durf jij geen vaste relatie aan omdat je bang bent dat je afgewezen wordt?
  • Durf jij niet te solliciteren omdat je bang bent dat je nieuwe werkgever je te dik vindt?
  • Durf jij geen professionele hulp in te schakelen omdat je bang bent dat je te dik gevonden wordt?
  • Durf jij niet naar de sportschool te gaan uit angst?
  • Durf jij geen boodschappen te doen uit angst dat mensen je na staren?
  • Durf jij niet uit (eten) te gaan, bang dat je niet in de stoel past?
  • Heb jij een grondige hekel om kleren te moeten kopen?

Te dik?

Ben jij te dik? Of denk jij dat je te dik bent? Geef jij de schuld van al je persoonlijke ellende aan het dikzijn? Te dik zijn kan een ruim begrip zijn. Jij ervaart jouw gewicht als te zwaar, terwijl anderen jou niet als te dik zien. Er is een heel belangrijk verschil tussen echt te dik zijn en je te dik voelen. Het zelfbeeld van mensen die zich te dik voelen, zal iedere dag lager worden.

Overgewicht

Mensen met obesitas hebben echt overgewicht. Vaak zullen ze alleen hun collega´s onder ogen komen en liegen over hun sociale leven. Ze schamen zich vaak zo, dat ze zichzelf thuis opsluiten na het werk. Ze willen liever niet in contact komen met anderen. Ze eten liever alleen op de bank hun verdriet en pijn weg met een grote zak chips. Behalve hun verdriet en pijn, zal gezondheidsklachten toenemen.

Je zelf afschermen

Mensen die zich te dik vinden, mensen die te dik zijn en mensen die echt overgewicht hebben, zullen zich steeds meer afzonderen. Dikke mensen zullen zich steeds meer en vaker terug trekken uit het sociale leven. Het begint dat ze niet meer op de foto willen en zien zichzelf liever niet meer in een spiegel. Ze leven liever in totale afzondering van de rest van de wereld, dan dat ze de confrontatie aan moeten gaan met slanke mensen die ze uitlachen. Ze leven liever in totale afzondering:
  • Dan moeilijke situaties aan te moeten gaan,
  • Dan dat andere mensen hen schaamteloos aanstaren,
  • Dan dat ze gênante vertoningen moeten meemaken.

Dieet

Maar al te vaak helpen diëten niet, hebben mensen met overgewicht problemen met het bekende jojo effect. Lukt afvallen niet meer?

Stress

Als jij je schaamte omdat je te dik bent, zal dat ene hoop stress volle situaties voor je opleveren. Stress die je liever weg eet, dan dat je de pijnlijke en ongemakkelijke gevoelens van de stress moet ondergaan. Voedsel gebruik je om ongemakkelijke en pijnlijke gevoelens weg te eten. Kan je nog afvallen als je zoveel stress ervaart?

Boodschap

In onze westerse maatschappij is slank zijn de norm. Slank zijn wordt als schoonheidsideaal gezien. Dat toont zich vooral in het feit dat er (vrijwel!) nergens rekening wordt gehouden met dikke mensen. Dat er geen rekening wordt gehouden met dikke mensen is voor hen funest: zij zonderen zich nog meer af want de boodschap is duidelijk: Dikke mensen zijn verkeerd.

Bewegen

Kleine beetjes bewegen zou voor iedereen met overgewicht of voor die mensen die denken dat ze te dik zijn, al kleine stapjes in de goede richting betekenen! De voordelen van dagelijks meer bewegen is behalve voor het gewicht ook een uitstekend middel tegen stress.

Mediterrane dieet

Behalve kleine beetjes gaan bewegen, wat kan je nog meer doen? Probeer het voedsel te gebruiken dat de zuidelijke Europese landen gebruiken, zoals gebruik meer:
  • Olijfolie,
  • Tomaten,
  • Knoflook,
  • Ui,
  • Mineraal water,
  • Verse vis,
  • Noten.

Gezondheid

Niemand hoeft dikke mensen te vertellen dat ze moeten afslanken of beter aan hun gezondheid moeten denken. Alsof ze dat nog niet gedaan hebben! Gezond leven door gezond te eten komt ieders gezondheid ten goede, ook van hen die dikker zijn. Slankere mensen kunnen, misschien goedbedoeld, zeggen tegen een dikker iemand:” Je moet gewoon gaan afslanken en gezonder gaan leven.” Gewoon even? Gewoon doen? Dikkere mensen weten al langer dat “gewoon doen” geen “gewoon doen” is, voor hen is het een complete nachtmerrie die ze moeten doorstaan in eenzaamheid.

Wat nu?

We zijn op een punt gekomen dat we vast zitten.
  • Als diëten niet meer helpen,
  • Als bewegen geen zin lijkt te hebben,
  • Als afvallen niet meer helpt,
Wat helpt dan nog wel?
  • Door eerst te beginnen te werken aan jezelf.
  • Door eerst je zelfbewustzijn wakker te schudden.
  • Door te weten wie jij bent en wat jij wilt.
  • Door je zelfvertrouwen op te bouwen.
  • Door eerst aan jezelf te werken, door eerst te leren van jezelf te houden, kunnen we stapje voor stapje uit jouw nachtmerrie komen.
Gerelateerde artikelen
Maagballon en afslankenMaagballon en afslankenWanneer geen enkele poging tot afslanken helpt kan je een alternatief overwegen. Een van de voorbeelden hiervan is de ma…
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
Afvallen zonder streng dieetAfvallen zonder streng dieetAfvallen is niet makkelijk. Vaak wordt een dieet gebruikt om van het overgewicht af te komen. Lijnen moet ook vol te hou…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/58149-het-mediterrane-dieet-kookboek.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/69139-gezond-leven-voor-een-betere-gezondheid.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/71389-vrouw-en-voeding-een-te-hoog-cholesterolgehalte.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifestyle/35013-kwf-kankerbestrijding-gezonde-leefregels-tegen-kanker.html
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1758/te-dik
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2438194/2011/05/28/Te-dik-zijn-is-geen-ziekte.dhtml

Reageer op het artikel "Schaam jij je omdat je te dik bent?"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 17-10-2011
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!