InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Maagballon en afslanken

Maagballon en afslanken

Maagballon en afslanken Wanneer geen enkele poging tot afslanken helpt kan je een alternatief overwegen. Een van de voorbeelden hiervan is de maagbalon. De maagballon wordt gebruikt om de maag te verkleinen, hij krijgt dus een kleinere inhoud. De ballon wordt via de slokdarm in de maag geplaatst om daarna overgewicht tegen te kunnen gaan. Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen voor het afslanken met een maagballon.

Kiezen voor een maagballon

Niet iedereen slaagt erin om voldoende af te slanken door middel van een dieet. Helaas vallen sommige mensen helemaal niet af maar komen juist bij wanneer ze een dieet gaan volgen. De maagballon kan hier wel een oplossing voor zijn. Een maagballon zweeft eigenlijk in de maag rond waardoor er sneller een vol gevoel optreedt. Hierdoor kan je gewoonweg minder eten. De maagballon zorgt tevens voor een trager voedseltransport van de slokdarm naar de maag. Eigenlijk geeft een maagballon een bepaald doel en dat is het minder kunnen eten. Je zult automatisch de porties kleiner maken en je lichaam zal gaan wennen aan deze nieuwe situatie. Natuurlijk is je maag ook sneller leeg waardoor je sneller in het juiste ritme kan komen. Drie grote maaltijden per dag en twee gezonde tussendoortjes.

Als je voor een maagballon gaat kiezen dan zal je ook rekening moeten houden dat je een tijdlang onder begeleiding van een diëtist en een arts zal blijven staan. Ten minste voor de eerste zes maanden na het plaatsen. Beiden zullen je begeleiding geven met betrekking tot het voedingsadvies maar ook de afslank resultaten en je gezondheid. Bijna altijd zal de maagballon na zes maanden verwijderd gaan worden. Dit is dus geen blijvende optie zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij een maagverkleining of een maagband. Er is voor een maagballon dan ook geen operatie nodig.

Maagballon: voor wie?

Indien je tussen ze 15 en de 20 kilo teveel aan gewicht hebt, en dit uit vetten bestaat, kan je in aanmerking komen voor het plaatsen van een maagballon. De arts zal dit berekenen met een speciaal ontwikkelde weegschaal. Daarnaast wordt je getest op gezondheid.

De maagballon is ook een geschikte keuze voor mensen die met een normaal dieet geen gewicht kunnen verliezen of mensen met een extreem overgewicht die een operatie niet aandurven. Een maagballon is relatief veilig en omkeerbaar. Dit kan een groot voordeel zijn voor mensen die enkel een steuntje nodig hebben om daadwerkelijk te kunnen gaan afslanken.

De alternatieven voor een maagballon?

Een gezonde levensstijl is het eerste alternatief wat je moet overwegen in plaats van een maagballon. Daarnaast meer gaan bewegen en eventueel gaan sporten. Maar, indien dit niet of nauwelijks helpt, kan je kiezen voor een maagband. Tevens is er de optie voor een maagverkleining. Zowel de maagband als de maagverkleining zijn operaties en zijn blijvend. Een maagband zorgt voor een afsluiting van een deel van de maag, bij een maagverkleining wordt ook een deel van de darmen aangepast aan de nieuwe situatie. Hou er dus rekening mee dat de maagband en de maagverkleining meer risico's met zich meebrengen dan een maagballon.

Lees verder

© 2010 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met een maagbandAfvallen met een maagbandHet plaatsen van een maagband kan voor ongezond dikke mensen een laatste redmiddel zijn, wanneer andere methodes niet he…
Kan je vermageren zonder dieet?Kan je vermageren zonder dieet?Wie zonder dieet wil vermageren kan kiezen uit meerdere methoden, variërend van dieetpillen tot eetlustremmers, liposuct…
De maagballon: operatie en mogelijke gevolgenDe maagballon: operatie en mogelijke gevolgenDe maagballon is minder bekend dan de gastric bypass en maagring, maar is daarom niet minder belangrijk. De ballon wint…
De maagverkleining ofterwijl de Gastric BypassEen maagverkleining wordt ook wel een Gastric Bypass genoemd. Een Gastric Bypass is een operatieve ingreep wat u helpt m…

Reageer op het artikel "Maagballon en afslanken"

Reacties

Ans, 15-12-2017 19:11 #3
Ik heb op woensdag 13.12.2017 een maagballon laten plaatsen bij de Boerhaave Kliniek in Amsterdam. Superaardige arts, Dr. Elte en zijn assistenten. Voelde er niks van. Medicatie meegekregen tegen misselijkheid en pijnen. Nu zijn we 2 dagen verder, voel de ballon niet zitten maar ik verdraag niet veel vocht. Heb 2 dagen niks gegeten en een paar slokjes water gehad. Begreep dat het a.s. maandag beter zal gaan. ik begon op 95 kilo, ben nu 92.7 kg en ik ben 1.65. Ik klaag niet en ik ben er erg blij mee. Hopelijk kom ik onder de 75 kilo dat is mijn streven. Ongeveer 20 kilo

Evita, 20-10-2013 23:20 #2
Ik heb net een maagballon laten plaatsen onder een lichte roes. Paar dagen erg afgezien maar nu in orde en kan kleine porties eten. 5kg kwijt op een week.

Wilma, 14-01-2013 10:27 #1
Is er iemand bekent met een maagballon en zo ja hoe was het toen ze dat in gebracht hebben en heb je resultaat? gr.Wilma

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 05-10-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!