Zijn pillen en andere middelen tegen veroudering zinvol

Zijn pillen en andere middelen tegen veroudering zinvol Nóg zijn de ultieme pillen tegen veroudering er niet, maar iedereen kan iets doen om zijn genetisch potentieel voor een lang en gezond leven te verbeteren. Want veroudering heeft iets te maken met genetisch materiaal. Ook wetenschappers over de hele wereld hebben het tot hun ambitieuze doelstelling gemaakt om een van de laatste grote vraagstukken met betrekking tot de mensheid te beantwoorden: hoe kunnen we oud worden en toch jong blijven?

Veroudering tegengaan door aangepaste levensstijl en voedingsgewoonten

Een ding staat volgens de onderzoekers vast: we worden allemaal geboren met genen van verschillende kwaliteit. Cruciaal is echter hoe iedereen zijn genen door levensstijl en voedingsgewoonten verzorgt en onderhoudt:
  • Een kleine onbeduidende worm kan de wetenschappers bij hun onderzoek helpen. De onderzoekers hebben deze worm genetisch gemanipuleerd. Nu wordt hij zes keer zo oud als zijn natuurlijke soortgenoten en blijft zo fit als een hoentje. Toegepast op mensen zou dat overeenkomen met een leeftijd van 500 jaar;
  • En aan vliegen op hun beurt, werden uit rode druiven gewonnen stoffen toegediend. De leeftijd van de beestjes werd erdoor met een derde verlengd.

Kunnen we veroudering stoppen of vertragen?

Of het nu gaat om wormen, vliegen, muizen of mensen: genen verouderen of worden beschadigd. Hoe kunnen we deze processen beïnvloeden of zelfs stoppen? Dat zijn niet alleen interessante vragen voor de onderzoekers, het biedt ook aanknopingspunten voor handige zakenlieden.

Pillen tegen veroudering

Succesvolle anti-aging-programma’s die zich kenmerken door uitgebalanceerde voeding en een gezonde leefwijze, zijn inspannend en tijdrovend. Dat kan veel eenvoudiger. Althans dat beloven veel anti-aging producten op de markt. De vraag naar pillen en drankjes die de eeuwige jeugd beloven, groeit gestaag. Alleen al op het gebied van consumentengoederen voor wellness en gezondheid wordt er in ons land jaarlijks voor miljoenen omgezet. Maar juist de producten die het meest beloven, moeten met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt. De meeste daarvan leveren niet wat ervan verwacht wordt. Onderstaand worden enkele van die veelbelovende middelen onder de loep genomen.

Goji-bessen uit China

Goji-bessen uit China bezitten naar verluidt veel anti-oxidanten die zich binden aan zogenaamde vrije radicalen in het lichaam en zo dus de veroudering moeten tegengaan. Een positieve uitwerking bij mensen is echter nooit vastgesteld. Volgens sommige wetenschappers zijn de bessen niet beter of slechter dan gewone rozijnen. Bovendien zitten de vermeende wondervruchten vaak vol met bestrijdingsmiddelen, óók de biologisch geteelde.

Met Aloë Vera voor altijd jong?

Een Aloë Vera-drankje van de firma "Allcura" adverteert met de slogan "Forever Young" (voor altijd jong). Maar de fabrikant kan geen onderzoeksresultaten van het beweerde verjongend effect overleggen. De leverancier van het product in de VS had de slogan simpelweg zomaar aan het product toegekend. Bovendien moet men er bij dit product ook rekening mee houden dat Aloë Vera allergene potentie bezit en dat er aan het sapje conserveringsmiddelen zijn toegevoegd. Sommige mensen zijn daar uitermate gevoelig voor.

Drink je mooi met Q10

“Drink je mooi" zegt het etiket op NAIS-Q10 Anti-aging drankjes, waaraan het Co-enzym Q 10 is toegevoegd. Volgens deze wervingstekst “kan” het vruchtendrankje in staat zijn om het verouderingsproces te vertragen. Maar een wetenschappelijk bewijs is er niet! Misleiding dus? Nee, de fabrikant blijft bij zijn verklaring, zij het op basis van twijfelachtige argumenten: door de toevoeging “kan” is er geen sprake van een voldongen feit, zegt men in een verklaring.

Anti-aging-business drijft voor een groot deel op de cosmetica-industrie

Anti-aging drijft voor een groot deel op de cosmetica-industrie. Er is nauwelijks een crème op de schappen van de drogist te vinden, die niet kreet "anti-aging" bevat. Miljoenen euro’s geven consumenten uit voor cosmetica-producten met vermeende wonderstoffen zoals:
  • Retinol;
  • Q10;
  • Hyaloron.
Zonder uitzondering beloven ze: “rimpels weg terwijl je slaapt, direct resultaat!”

Meer pillen = meer risico

Maar wie jong wil blijven, hoeft zich niet alleen te verlaten op sapjes en crèmes, hij kan zich ook mooi slikken. Met anti-aging pillen, die niets anders zijn dan gewone voedingssupplementen. Ook die pillen beloven wonderen! Maar het nut van verjongingscapsules als Hyaloron bijvoorbeeld, is nooit wetenschappelijk bewezen. Ook wordt Hyaloron, dat eigenlijk door het lichaam zelf wordt geproduceerd, niet geabsorbeerd door de darm.

Voedingssupplementen alleen bij vastgestelde tekorten

Voedingsdeskundigen raden daarom aan om voedingssupplementen zoals ijzer, magnesium of kalium, alleen dán te nemen, als er een tekort bestaat dat werd vastgesteld door een arts. In het algemeen kan men zeggen: alles wat het lichaam zelf produceert, hoeft men niet extra te nemen. En alles wat het lichaam niet zelf produceert, zoals sporenelementen en mineralen kan men via de voeding opnemen.

Zijn medisch middelen tegen veroudering in de vorm van pillen zinvol?

Als vrij verkrijgbare producten niet helpen om het verouderingsproces te vertragen, hoe zit het dan met medicamenten in de vorm van pillen? Wel, zeer omstreden in de wetenschap zijn hormonale therapieën voor anti-aging doeleinden. Door het toedienen van hormonen zoals oestrogeen of testosteron kan immers het risico op borstkanker of prostaatkanker toenemen. Jarenlang werden hormonen op grote schaal ingezet tegen ziekten. Bewezen effecten had dat niet.Tegenwoordig gaat het bij gebruik van hormonen hoofdzakelijk om de verbetering van levensvreugde en levenskwaliteit (bijvoorbeeld bij ernstige stemmingswisselingen) of om puur cosmetische effecten (strakkere huid of voller haar). Hormonen kunnen het leven niet verlengen en geen ziekten voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering is velen van ons een doorn in het oog. Huidverjonging klinkt ons beter in de oren. Om huidveroudering bi…
Overmaat stress versnelt verouderingOvermaat stress versnelt verouderingDe strijd tegen veroudering en de strijd tegen rimpels kunnen we goed aanpakken door de grote hoeveelheden stress en wer…
Ubiquinol tegen snelle veroudering: werking & voordelenUbiquinol tegen snelle veroudering: werking & voordelenOuder worden is voor niemand leuk: je lichaam verliest aan kracht en weerstand, en mogelijk gaat ook je geest er aan het…
Theorie oorzaak van het ouder wordenTheorie oorzaak van het ouder wordenOuderdom, ouder worden en veroudering, welke theorie is aanvaardbaar als oorzaak van het verouderingsproces? Welke facto…

Tien verrassende redenen waardoor u niet kunt slapenTien verrassende redenen waardoor u niet kunt slapenHaast iedereen weet dat koffie drinken, roken, stress en piekeren redenen zijn voor een slechte nachtrust. Naast de gebr…
Door deze gewoonten blijf je er langer jong uitzienDoor deze gewoonten blijf je er langer jong uitzienVraag jij je ook wel eens af waarom de ene vrouw er op haar veertigste nog jong en fris uitziet, terwijl de andere er op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zijn pillen en andere middelen tegen veroudering zinvol"

Reactie

Christel, 25-06-2017 19:58 #1
Goede avond, dus er bestaat eigenlijk geen enkele pil tegen rimpels, ook niet die collageen drankjes?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 05-06-2020
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!