InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Overmaat stress versnelt veroudering

Overmaat stress versnelt veroudering

Overmaat stress versnelt veroudering De strijd tegen veroudering en de strijd tegen rimpels kunnen we goed aanpakken door de grote hoeveelheden stress en werkstress in ons leven flink te verminderen. Overmaat aan stress geeft een versnelde veroudering. Een betere anti rimpel behandeling dan leren omgaan met stress is er niet. Hoe voorkom je stress? Hoe kan je goed leren omgaan met stress zodat het verouderingsproces vertraagt? Hoe ga jij om met stress? Zie jij in elke tegenslag een gelegenheid om sterker te worden? Een overzicht:

Overmaat stress versnelt vroegtijdige veroudering

Een overmaat aan stress en werkstress in het leven van ieder mens veroorzaakt:
  • Vroegtijdige veroudering,
  • Versnelling van het ouder worden.

Stress is een oerreactie om te overleven

Stress is een oerreactie om te overleven. We leven echter niet meer in primitieve tijden, waardoor onze fysiologische stressreacties obsoleet zijn geworden. Met andere woorden: de opgebouwde spanning in ons lichaam door stress (overspannen) kan niet meer afgeleid worden. Hierdoor bouw je stress op in spieren en organen.

Goed omgaan met stress

Hoe ga jij om met stress? Vang je elke tegenslag in het leven laconiek op? Zie je in elke tegenslag een gelegenheid om sterker te worden en verwelkom je de stress met open armen? Namelijk: achter alle grote successen wereldwijd gaan enorm veel tegenslagen schuil...

Oplossing stress: leer van de stress, wordt sterker en blijf jong!

Oplossingen voor stress is de kracht van de stress in ons lichaam om te zetten in motivatie of fascinatie. Los stress op door niet in de put te raken na iedere tegenslag, maar pak die tegenslag beet en zie het als een gelegenheid om sterker te worden, om van de stress te leren en te groeien. Een betere huidverjonging door goed om te gaan met stress is er niet! Zie stress als een uitdaging, leer van de tegenslagen, groei van de tegenslagen en raak niet in de put door tegenslagen!

Blijf jong, overwin stress

Stress versnelt het verouderingsproces schrikbarend hard. Om stress te overwinnen, om het verouderingsproces te vertragen, moeten we de stress omzetten in positieve drijfkracht. Als voorbeeld geven we de vergelijking van stress als een nucleaire kerncentrale.

Overwin stress: stress als een nucleaire kerncentrale

Een nucleaire kerncentrale kan enorm veel energie geven. Voorwaarde van deze enorme hoeveelheden energie is dat het koelingssyteem van de kerncentrale (de mens) goed werkt, anders gebeuren de grootste rampen. Zelfs kleine lekken kunnen desastreuze gevolgen hebben (burn out). Om dit te voorkomen moeten we goed zorgen voor een aantal ingebouwde veiligheidskleppen zodat het koelingssysteem optimaal werkt.

Koelingssysteem en de veiligheidskleppen van stress: ontspanning

Stress geeft de mens energie. Stress kan de mens enorm veel energie geven. Door een goed koelingssyteem te hebben, halen we de voordelen van stress boven water. De mentale weerbaarheid en de stressbestendigheid nemen enorm toe en het verouderingsproces vertraagd door de ingebouwde veiligheidskleppen van ons koelingssyteem tegen stress goed te hanteren.

Voorkom stress, voorkom vroegtijdige veroudering

Een overmaat aan stress in ons leven versnelt het ouder worden. Veel stress en werkstress zorgt voor een vroegtijdige veroudering. Door stress te voorkomen, door stress te overwinnen en door beter om te gaan met stress zorgen we dat de vroegtijdige veroudering vertraagt. Door een levenswijze en een levensstijl aan te nemen waar de volgende zaken in verwerkt zijn, zijn we beter bestand tegen stress, hanteren we de stress goed en vertragen we het verouderingsproces:
  1. Humor en het vermogen tot relativeren: Relativeer de stressproblemen en grijp elke kans aan om flink te lachen!
  2. Een goede en gezonde voedingswijze: eet gezond, geniet van elke maaltijd en kauw bewust het voedsel.
  3. Afwisseling van activiteiten: beweeg na veel denkwerk en zitwerk!
  4. Realistische doelstellingen: onrealistische doelstellingen kunnen je het gevoel geven dat je een mislukkeling bent!
  5. Word bewuster van de effecten in het lichaam, controleer dagelijks de spieren op gespannenheid.
  6. Leer te ontspannen door ontspanningsoefeningen, meditatie, yoga, TM of door power naps.
  7. Goede ondersteunende relaties zijn een ware steun in de rug.
  8. Energie, leef met passie!
Gerelateerde artikelen
Tegen huidveroudering: tomatenpureeTegen huidveroudering: tomatenpureeOp de markt verschijnen altijd weer anti-rimpelcrèmes en anti-verouderingsmiddelen. Het ene middel tegen huidveroudering…
Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering is velen van ons een doorn in het oog. Huidverjonging klinkt ons beter in de oren. Om huidveroudering bi…
Anti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsRimpels zijn een onvermijdelijk gevolg van ouder worden. Helemaal voorkomen dat je huid veroudert is onmogelijk maar er…
Anti aging tips die werken, hoe blijf je mooi?Anti aging tips die werken, hoe blijf je mooi?Wie wil er nou niet zo lang mogelijk mooi blijven? Stress is een van de grootste boosdoener die ons er volkomen uitgeblu…
Bronnen en referenties
  • Vitaliteit! Geheimen van mensen die bruisen van energie - Ralph Bakker en Roy Martina - Uitgeverij Bigot en Van Rossum bv Baarn

Reageer op het artikel "Overmaat stress versnelt veroudering"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-11-2009
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!