InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Voeten en hoge hakken

Voeten en hoge hakken

Voeten en hoge hakken Eigenlijk is voeten en hoge hakken geen goede combinatie. Dat is niets nieuws en toch lappen we het nogal eens aan de laars. Hoge hakken zijn mooi, sexy, maken je langer … en noem de voordelen maar op. Maar we weten natuurlijk ook dat er nogal wat nadelen aan zitten. Het is niet alleen een onnatuurlijke vorm voor de voet, het kan – bij veelvuldig gebruik – de voet ook misvormen en klachten aan andere onderdelen van het lichaam opleveren. Wat zijn exact de consequenties?

Voeten en de rol van de vrouw versus die van de man

Nog even los van het feit of de vrouw graag op hoge hakken loopt, menig man vindt de kittig lopende vrouw op hoge hakken (dat gaat bijna als vanzelf) erg prettig om te zien. Het is een soort onderdeel van de rolverdeling, althans voor menig man of vrouw.
Als vrouw ga je net iets anders lopen met hoge hakken aan en dat oogt toch iets vrouwelijker. Dit alles neemt niet weg dat er niet erg veel vrouwen meer zijn die noodgedwongen / verplicht op palen worden gezet, tenzij het vanuit het werk is. Denk aan de modellen op de catwalk of fotomodellen in magazines.

Wat doet de hoge hak met de voet?

Terug naar de basis … wat doet de hoge hak met de voet van de vrouw? We lopen allemaal wel eens een blaar op de voeten op. Dat overkomt menig man én vrouw en is niet specifiek gerelateerd aan de hoge hak. Anders wordt het als je echt pijn aan de voeten krijgt. Als je te lang op hoge hakken loopt, schuiven je voeten als het ware naar voren en is de balans – die de voeten toch vormen voor het lichaam – ver te zoeken. Als dit één keertje het geval is, is er nog niet zoveel aan de hand. Het wordt anders als dit regelmatig het geval is.

Lichaam onder druk

Het klinkt mogelijk overdreven, maar eigenlijk zet je met hoge hakken het lichaam onder druk. Bedenk dat als je met je hakken omhoog gaat, je kuiten er misschien wel mooier uit komen te zien, maar je je lichaam in een vreemde houding brengt. Je enkels, knieën en heupen komen onder druk te staan en kunnen enig moment gaan “protesteren”. Maar ook je tenen kunnen bij veelvuldig gebruik zelfs misvormen.

Het lastige is dat de voet zich altijd probeert aan te passen om “de klappen” op te vangen en je voelt pas na langere tijd wanneer er iets echt verkeerd is gegaan in het opvangen van de klappen. Met andere woorden … je moet dit voor zijn.

Zorg voor de voet

  • Holle voeten
  • Platvoeten
  • Hamertenen
  • Likdoorns
  • Klauwtenen
  • Eeltknobbels
  • Hielspoor
Dit staat nog los van problemen op andere plaatsen in het lichaam zoals rug- of spierklachten (het kan zelfs een hernia of ischians opleveren) en hoofdpijn.

Bron: Wokandapix, PixabayBron: Wokandapix, Pixabay

Verzorging voeten

De voet die misvormd is, krijg je niet meer normaal. Je kunt de voet goed verzorgen en wellicht iets corrigeren, maar de oorspronkelijke stand krijg je niet meer. Meestal wil dat ook zeggen dat er elders in het lichaam iets heeft plaatsgevonden, maar dat neemt niet weg dat verzorging altijd goed is. Los van wassen en eelt binnen proportie houden, is masseren geen overbodige luxe. Behalve dat het prettig aanvoelt, ontspant het en is het een weldaad voor de spieren in de voet en enkel. Je maakt de voet als het ware sterker en dat geeft weer kracht om het lichaam te blijven dragen.

Tot slot

Af en toe hoge hakken dragen is geen enkel probleem. Meestal de voet in de normale stand houden en de enkel vrij, geeft de benodigde bewegingsvrijheid voor de voeten. Let hierop en laat je voeten zo nu en dan vertroetelen door een specialist. Eigenlijk is dat geen overbodige luxe als je je bedenkt dat de voeten ons een leven lang moeten dragen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Anemieke Cornelisse - voetreflextherapeut: www.annemiekecornelisse.nl
  • Afbeelding bron 1: Wokandapix, Pixabay

Reageer op het artikel "Voeten en hoge hakken"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!