InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Gezondheid: Een platte buik

Gezondheid: Een platte buik

Gezondheid: Een platte buik Een platte buik als uiterlijk aspect (zeker tijdens de warme zomermaanden), maar een platte buik is ook goed voor de gezondheid. Spieren worden anders belast en je houding wordt beter. Het komt alleen niet vanzelf, je moet er wel wat voor doen. Dat doen wil ook zeggen dat je het vol moet houden … en bij voorkeur leuk gaat vinden. Dan wordt het allemaal een stuk gemakkelijker. Enkele oefeningen per dag of per twee dagen, die leiden tot die plattere en gezonde buik.

Gezondheid

Iedereen moet het doen met het lichaam wat hij/zij gehad heeft, daar is niets aan te veranderen. Wat je wel zelf in de hand hebt, is hoe goed je met je lichaam omgaat. Hoe gezond je eet en leeft en wat je allemaal doet om je lichaam in conditie te houden.

Voeding

Een gezond lichaam in conditie heeft natuurlijk ook met de eetgewoontes te maken. Voorkom snacken en zorg dat er bijvoorbeeld op het aanrecht of op een fruitschaal gemakkelijk te eten gezonde snacks liggen. Een appel of sinaasappel op een fruitschaal is een, maar die moet nog gewassen en/of geschild worden. Te denken valt aan:
  • Verse aardbeien
  • Kleine snoep- of cherrytomaatjes
  • Mini paprika’s of komkommertjes
  • Trosjes bessen of bramen
  • Pruimen
  • Kleine geraspte worteltjes
  • Radijsjes

Leg er een glazen stolp overheen om het ook vers te houden en pak er af en toe wat van. Grote kans dat je zo al deels op je twee stuks fruit en twee ons groenten per dag komt. Bovendien kan het voorkomen dat je slechte dingen gaat snacken als je even iets wilt eten.

Aan de buikspieren werken

Behalve een platte buik, wat behalve jezelf ook andere mensen op prijs kunnen stellen, zorgt een platte buik ook nog voor een goede houding en belast je je rug minder. Om meerdere redenen dus zinvol om met oefeningen aan de slag te gaan. Overdrijf niet, maar pas het in een leefschema, zodat je de oefeningen ook regelmatig kunt doen.

Russian Twist

Ga op de grond zitten en leun met je bovenlichaam iets naar achteren. Blijf in balans terwijl je je buik aanspant. De borst vooruit en de rug rechthouden. Vouw de handen voor de borst naar elkaar toe en draai met je bovenlichaam nu volledig naar links en dan weer naar rechts. Doe het rustig, forceer niet, maar kijk wel hoever je kunt komen. Probeer het twee minuten vol te houden.

Onderrug helling

Ga op je buik liggen en leg je handen op je voorhoofd. Je kijkt naar de grond. Hef je bovenlichaam nu even op en houdt dit een paar seconden vast. Kom weer rustig terug naar je bijna oorspronkelijke stand, want je moet net niet je bovenlichaam helemaal op de grond leggen. Om vervolgens opnieuw je bovenlichaam op te heffen. Doe dit gedurende een minuut of wat afwisselend. Kan je het langer, dan is dat goed, anders rustig opbouwen.

Crunch

Ga op de rug liggen met gebogen knieën en zet de voeten plat op de grond. Je boven- en onderlichaam moeten een hoek van zo’n 45 graden maken. Zet nu je handen achter je hoofd met de ellebogen naar buiten wijzend. Span je buik aan en breng je hoofd en schouders iets omhoog. De schouderbladen moeten van de vloer zijn. Deze houding even vasthouden en dan terug naar de begin stand. Herhaal deze oefeningen een 3-tal keer en is iets meer haalbaar, doe het doen. Maar forceer niets.

Plank

Met het gezicht naar de grond leun je op je onderarmen en je tenen. Je lichaam moet in een lijn zijn (schouders, billen en enkels). Span de buik aan en zorg dat de rug recht blijft. Deze houding één minuut volhouden. En als dat nog niet haalbaar is, voorzichtig opbouwen van 15 naar 30 naar 45 en vervolgens naar 60 seconden. Deze oefeningen is er een die je tussen andere oefeningen door kunt doen.

Tot slot

Voel de buikspieren, daarmee niet gezegd dat je een wasbordje moet hebben. Maar getrainde buikspieren zijn erg waardevol voor een gezond lichaam. Bovendien helpt het om het lichaam goed in vorm te houden.
Gerelateerde artikelen
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Het buikje: soorten en een strakke buik creërenHet buikje: soorten en een strakke buik creërenHet schoonheidsideaal is een strakke, platte buik. Toch hebben veel mensen een dikke buik, bijvoorbeeld een bierbuik. We…
Een platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik willen we allemaal wel. Voor de meeste mensen is dit niet weggelegd: door voeding, zwangerschap of ziekt…
Snel afvallen rond je buikSnel afvallen rond je buikVeel mensen willen maar wat graag het vet kwijt dat rond de buik zit. Logisch, want dit is dé plek waar vet veelal wordt…
Een platte buikEen platte buikWie wil geen platte buik, maar door omstandigheden is de platte buik geen platte buik meer. Wat te doen als we de platte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheid: Een platte buik"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!