InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Houtmassage: heerlijk ontspannen via houttherapie

Houtmassage: heerlijk ontspannen via houttherapie

Houtmassage: heerlijk ontspannen via houttherapie Een houtmassage of een houttherapie massage werkt ontspannend en geeft je nieuwe energie. Deze massagevorm is van oosterse origine, meer bepaald in Colombia. De houtelementen uit de natuur zorgen voor een aangename en ontspannende sfeer. Houttherapie geeft een goed gevoel en is bovendien erg voordelig voor de gezondheid. Houtmassage werkt vetafslankend, pakt cellulitis aan en kan ingezet worden als gezichtsbehandeling. De houtinstrumenten zijn minder belastend voor de handen van de therapeut, dit in tegenstelling tot een gewone massage. Bepaalde wellness-centra bieden houtmassages aan om hun klanten optimaal te laten genieten.

Wat is een houtmassage?

Houtmassage vindt zijn oorsprong in de Oosterse wereld. Enkele therapeuten en alternatieve genezers hebben houtmassage en zijn vele onmiskenbare voordelen op de kaart gezet. Het zijn de houtinstrumenten die zorgen voor nieuwe energie. Houttherapie is ontspannend, modellerend en revitaliserend. Het nut van houtmassage kan worden gemeten aan de verbetering van de interne structuur van de huid en het weefsel. Houtmassage wordt daardoor meer en meer populair in de westerse wellness-wereld.

De geschiedenis van houttherapie

De geschiedenis van houtmassage gaat een paar eeuwen terug. Men maakte van deze therapie gebruik in het Verre Oosten. Therapeuten pikten deze techniek terug op en verfijnden hem, met als doel deze techniek in te zetten in de alternatieve geneeskunde en voor wellness-mogelijkheden. Hout, in combinatie met bepaalde lichaamscontactpunten, zorgt voor een energetisch effect. Houtmassage vermindert spierpijnen, stress en andere ongemakken. Therapeuten uit het Oosten gaan er dan ook van uit dat houtmassage zorgt voor een perfect evenwicht tussen lichaam en geest.

Behandelingen met een positief effect op het lichaam

Houtmassage werkt vetafslankend

In de Oosterse en Zuid-Amerikaanse landen zijn vrouwen vertrouwd met de houtmassage die vetreducerend werkt. De houtinstrumenten zijn aangepast aan de verschillende lichaamsdelen voor een optimale lichaamsstimulatie. Vetophopingen in de buik- en taillestreek, net als in de heupen of aan de armen en benen, kunnen behandeld en verminderd worden door de stimulering van de huid met houtmassage-instrumenten.

Houtmassage pakt cellulitis aan

Na een tiental houtmassage-behandelingen zijn er positieve resultaten merkbaar voor de aanpak van cellulitis (sinaasappelhuid). Een behandeling moet dan wel twintig tot zestig minuten duren. Optimaal is om twee sessies per week na te streven. Een houtmassage helpt ook bij de verbetering van de lichaamsvormen en de structuur van het bindweefsel.

Houtmassage als gezichtsbehandeling

Gezichtsbehandelingen met houtinstrumenten worden positief onthaald. De belangrijkste reden is omdat deze behandelingen ook een positief resultaat opleveren. Houtinstrumenten verbeteren de collageen- en elastineproductie. Dit is van groot belang om de oorspronkelijke stevigheid van de huid terug te krijgen. Andere voordelen van een gezichtsbehandeling met houtinstrumenten zijn een verbeterde bloedcirculatie, een betere spiertonus en een verminderde hoeveelheid vet op de onderkin. Indien je verwondingen of huidinfecties hebt, dan stel je de gezichtsmassage beter even uit.

Houtmassages in wellness centra

Heel wat wellness-centra hebben houtmassages opgenomen in hun aanbod, naast de gewone klassieke massages. Houtmassages worden populairder en vinden hun intrede in de westerse wereld. Het wellness-centrum Thermae in Grimbergen (België) biedt volgende houtmassages aan.

Rug (duurtijd van 25 minuten)

Bij deze massage wordt de rug gemasseerd met verschillende houtinstrumenten. De massage is heel gevarieerd, door de verschillende vormen van instrumenten. Deze massage heeft als doel de bloedcirculatie te stimuleren en de huid te verwennen. De therapeut kan de spieren heel diep masseren.

Aangezicht (duurtijd van 25 minuten)

Bij een massage van het aangezicht gebruikt men instrumenten die speciaal worden gebruikt voor de spieren en de huid van het aangezicht. Het doel van deze massage is om een strakke huid te verkrijgen, door het verhogen van de collageen- en elastineproductie. Daarnaast wordt de bloedcirculatie verbeterd en tracht men het vet aan de onderkin weg te werken.

Volledige lichaam (duurtijd van 50 minuten)

Deze vijftig minuten durende sessie wordt beschouwd als een ontspannende lichaamsmassage. Men masseert het hele lichaam, telkens met andere instrumenten die geschikt zijn voor specifieke lichaamsdelen. Doel van deze massage is een goede bloed- en lymfecirculatie en een verbeterde spiertonus. Na enkele sessies zal je merken dat je figuur gecorrigeerd wordt. Uiteraard is ook deze massage volledig pijnloos.

Lichaam en hoofd (duurtijd van 80 minuten)

Deze massage is eigenlijk een volledige behandeling van het lichaam én het hoofd. Met de verschillende instrumenten masseert men alle spieren en wordt cellulitis aangepakt. Door de extra massage van het aangezicht, ben je na 80 minuten volledig ontspannen en klaar om er weer stevig tegenaan te gaan.
Gerelateerde artikelen
Wellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness arrangement en weekend. Wellness betekent ontspannen. Overal in het land is wel een wellness-centrum te vinden.…
Cellulift endermologie - Ervaringen en resultatenCellulift van Elysée Electro is een massageapparaat dat cellulitis helpt te verminderen en te verwijderen. De activiteit…
Hoe kun je cellulitis verminderen?Cellulitis is eigenlijk niet meer dan een ophoping van vet. Iedereen kan last hebben van cellulitis niet alleen op ouder…
Cellulitis: hoe kom je er vanaf?Cellulitis ontstaat als het bindweefsel tussen de vetruimtes en de huid dunner of zwakker wordt. Het gevolg is dat je ee…
Cellulitis, wat kan je eraan doenCellulitis, wat kan je eraan doenCellulitis is de schrik van iedere vrouw. Niemand is blij met een sinaasappelhuid, het is een typische vrouwenkwaal. Cel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rhythmuswege, Pixabay
  • Thermae.com, http://www.thermae.com/grimbergen/nl/home, 5 november 2015
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151027_01940604, 5 november 2015
  • Beautybizz.be, http://www.beautybizz.be/houttherapie-massage-een-gift-voor-het-lichaam/, 5 november 2015

Reageer op het artikel "Houtmassage: heerlijk ontspannen via houttherapie"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!