InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Betere zithouding en minder rugpijn met de Backjoy Posture

Betere zithouding en minder rugpijn met de Backjoy Posture

Betere zithouding en minder rugpijn met de Backjoy Posture Zit je veel en heb je last van klachten van de onderrug, het stuitje of de zitbotten? Deze klachten zijn vaak het gevolg van een overbelasting door veel zitten, eventueel verergerd door een verkeerde zithouding. Wanneer je op een comfortabele stoel zit is de verleiding groot om hier lekker in te gaan hangen. Doordat je rug inzakt krijg je echter een verkeerde drukverdeling die al snel tot pijnklachten kan leiden. De Backjoy Posture is een kunststof kuipje dat je op je stoel kan leggen en die ervoor zorgt dat je automatisch een betere zithouding aanneemt. Hierdoor kunnen rugklachten en pijn aan het stuitje voorkomen en verminderd worden.

Backjoy Posture

Klachten als gevolg van te veel (verkeerd) zitten

Wie veel zit kan als gevolg hiervan diverse klachten ontwikkelen waarvan de belangrijksten rugpijn en stuitpijn zijn. Wij vinden het heel normaal dat iemand met een kantoorbaan acht uur per dag op een bureaustoel zit en enkel een paar keer per dag opstaat om naar het toilet te gaan, te lunchen en koffie te halen. Onderzoek uit 2016 wijst uit dat Nederlanders gemiddeld 8,7 uur per dag zitten. Jongeren spannen de kroon met gemiddeld 10,4 uur per dag zitten. Zo langer zitten is echter bepaald niet goed voor het lichaam. Veel zitten kan volgens onderzoek leiden tot overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekte en vervroegde sterfte. Naast deze langetermijnproblemen kunnen zich ook meer acute klachten voordoen. Zo kan als gevolg van veel zitten pijn in de onderrug, het heiligbeen, het staartbeen (stuitje), de zitbotten en het bekken optreden. Gaan verzitten lijkt dan niet of zelfs averechts te werken en veel mensen belanden op deze manier bij de fysiotherapeut of moeten pijnstillers gebruiken om de werkdag door te komen.

Een oplossing van dit probleem zou in veel gevallen zijn om minder te gaan zitten. Dit kan bijvoorbeeld door jezelf te dwingen om zeker elk half uur op te staan en te bewegen. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van een verstelbaar bureau dat je in staat stelt om staand te werken. Dit is echter lang niet voor iedereen een optie. Vaak staat de aard van het werk niet toe dat aanpassingen worden gedaan aan de werkplek of is een werkgever niet in staat of niet genegen om hier kosten voor te maken.

Backjoy Posture: kuipzitje corrigeert het bekken en de wervelkolom

Als grote aanpassingen aan de werkplek of het dagelijkse ritme niet mogelijk zijn dan kun je ook middels een kleine investering de kans op rug-, bekken- en stuitklachten verkleinen en bestaande klachten verlichten. De Backjoy Posture is een innovatief kuipvorming zitje van kunststof dat je op elke stoel of zitting kunt leggen. Wanneer je hier op gaat zitten zorgt het ervoor dat je rug minder doorzakt en je rechtop blijft zitten zonder je hiervoor te hoeven inspannen. Zonder dat het oncomfortabel wordt dwingt de Backjoy Posture je in de juist zithouding en voorkomt zo druk op je wervelkolom en stuitje. De kuipvorm van het zitje kantelt je bekken wat naar voren en activeert je core-spieren waardoor deze sterker worden. Je wervelkolom neemt dan een ideale s-curve aan.

Bron: Backjoy.comBron: Backjoy.com

Correct gebruik van de Backjoy Posture

Als je de Backjoy Posture niet correct gebruikt werkt hij niet goed. Het is dus belangrijk dat je deze vanaf het begin gebruikt zoals hij bedoeld is. Zorg er daarom voor dat wanneer je gaat zitten, je stuitje net boven de rand van de achterkant van het kuipje blijft. Deze moet goed aansluiten bij je billen. Je test dit eenvoudig door te kijken of het nog mogelijk is om je vingers tussen je billen en het het kuipje te doen. Is dit nog mogelijk, schuif dan verder naar achteren in het kuipje.

Ga rechtop zitten en voorkom dat je erin gaat hangen. Wanneer je correct gaat zitten zul je merken dat dit geen moeite kosten en je automatisch 'actief zit'. Hou tijdens het zitten beide voeten op de grond en voorkom dat je bijvoorbeeld met je benen over elkaar gaat zitten. Als het goed is zijn je knieën in 90 graden gebogen. Het is mogelijk dat je de eerste week wat last krijgt van spierpijn. Dit is echter niet gek wanneer je altijd een verkeerde zithouding hebt gehad en je wervelkolom nu de ideale s-curve aanneemt.

Bron: Kazuhiro Keino, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Kazuhiro Keino, Flickr (CC BY-2.0)

Neem je zitje overal mee naartoe

De Backjoy Posture is overal te gebruiken. Of je nu op een bureaustoel, in de auto, in het vliegtuig, in een restaurant of in een kerkbank zit, je kunt deze overal op leggen. Alleen op een erg zachte ondergrond zoals een zachte bank geeft de Backjoy niet het gewenste effect doordat je zo ver in de ondergrond zakt dat hij je houding niet meer corrigeert.

Omdat het kuipje gemaakt is van kunststof is deze eenvoudig met een vochtige doek af te doen. De Backjoy Posture is verkrijgbaar in diverse kleuren waaronder rood, blauw, groen, geel, oranje en fuchsia. Als je van plan bent om hem veel mee te nemen naar verschillende locaties dan kun je kiezen voor een neutrale kleur zoals zwart of bruin. Er bestaat ook een Backjoy Pro Gel. Deze heeft een toplaag van memory foam voor extra comfort. Dit is vooral een aanrader voor wie ook klachten heeft van de zitbotten.

De standaardafmeting van de Bakjoy Posture is 38 x 33 x 9 cm. Deze is gemaakt voor mensen met een lichaamsgewicht tussen de 55 en 125 kg. Voor kinderen met een gewicht tussen de 25 en 55 kg is er ook een mini-uitvoering. Deze heeft een afmeting van 30 x 28 x 9 cm.

Waar is de Backjoy Posture verkrijgbaar?

De Backjoy Posture is in Nederland verkrijgbaar in een aantal webshops en wordt tevens verkocht door enkele winkels gespecialiseerd in medische hulpmiddelen. In sommige gevallen kun je deze daar ook uitproberen. De prijs varieert tussen de 39 en 50 euro (prijs voor het laatst gecheckt in 2019).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoel en werkplek goed instellen: advies en tipsStoel en werkplek goed instellen: advies en tipsMensen zitten tegenwoordig steeds meer, ook op het werk. Het is een feit dat grote delen van de werkende bevolking een v…
Pijn in de onderrug: oorzaken en tips bij lage rugpijnPijn in de onderrug: oorzaken en tips bij lage rugpijnPijn in de onderrug is een van de meest voorkomende aandoeningen aan de rug, vooral omdat er zoveel verschillende oorzak…
Pijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje of staartbeen komt vaak voor tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. Een van de redenen…
Pijn aan stuitje of staartbeenPijn aan stuitje of staartbeenHet stuitje of staartbeen vinden we onderaan de wervelkolom. Boven de bilspleet is deze voelbaar. Bij het zitten onderst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Backjoy.com,
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2016/Nederlanders_zitten_veel_jongeren_het_meest
  • http://www.rugklachtenheemskerk.nl/backjoy-nu-uit-voorraad-leverbaar/
  • http://www.backjoy.com/backjoy-sitsmart-posture-plus-back-lumbar-support-sciatica/SITSMART.html#start=1
  • Afbeelding bron 1: Backjoy.com (http://www.backjoy.com/backjoy-sitsmart-posture-plus-back-lumbar-support-sciatica/SITSMART.html)
  • Afbeelding bron 2: Kazuhiro Keino, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Betere zithouding en minder rugpijn met de Backjoy Posture"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-07-2019
Subrubriek: Lifestyle
Special: Rugpijn en stuitpijn
Schrijf mee!