InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan stuitje zonder val: oorzaken en behandeling

Pijn aan stuitje zonder val: oorzaken en behandeling

Pijn aan stuitje zonder val: oorzaken en behandeling Pijn aan je stuitje zonder val. Pijn aan je stuitje is meestal het gevolg van een val of een ander trauma, maar dit hoeft niet de oorzaak te zijn. Een zeer staartbeen of os coccygis, zoals het onderste deel van de wervelkolom heet, kan ook nog op andere manieren ontstaan. Zo kan bijvoorbeeld door een ontsteking van het botvlies of door een verkeerde zithouding een branderige en zeurende pijn optreden die steeds erger wordt. Mensen met een zittend beroep zijn hier met name vatbaar voor.

Pijn aan stuitje zonder val

Stuitje, wat is het?

Het onderste deel van de wervelkolom wordt in de volksmond ook wel stuit of stuitje genoemd. Het bestaat uit drie tot vijf aan elkaar gegroeide wervels die door een gewricht van kraakbeen zijn bevestigd aan het heiligbeen, het grootste bot van de wervelkolom. De onderkant van je stuitje kun je voelen, net boven de billen. Het stuitje is een aanhechtingspunt voor diverse spieren, vandaar ook dat je er flink last van kunt hebben bij een breuk, kneuzing, ontsteking of overbelasting. Zodra je een van de spieren die eraan verbonden zijn aanspant of ontspant dan kan dit pijn veroorzaken. De medische term die gebruik wordt voor pijn aan de stuit is coccygodynie.

Oorzaken van pijn aan de stuit

Zoals gezegd is de meest voorkomende oorzaak van pijn aan het stuitje een trauma. Een val op een gladde vloer, een val van de trap of een blessure opgelopen tijdens het sporten. Ook een bevalling kan in voorkomende gevallen leiden tot deze klachten. Maar dan weet je wat de oorzaak is. Opmerkelijker is het wanneer je opeens last krijgt van pijn aan het staartbeen zonder dat je je kunt herinneren dat je gevallen bent of je je gestoten hebt. In dat geval zijn er een aantal mogelijkheden.

Ontsteking van het botvlies

Het beenvlies of periost rondom het stuitje kan geïrriteerd of ontstoken raken. De meest voorkomende oorzaken hiervan zijn overbelasting en te veel druk op de plek. Mensen die hier last van krijgen omschrijven de pijn veelal als branderig en zeurend. Het goede nieuws is dat zo'n ontsteking meestal vanzelf overgaat. Door zitten op de pijnlijke plek wordt de pijn echter wel erger en het zijn juist de mensen met een zittend beroep die dit overkomt. Het beste kun je daarom proberen om je stuitje zoveel mogelijk te ontlasten door bijvoorbeeld een wigkussen met stuituitsparing te gebruiken of de gewone bureaustoel te vervangen door een kniestoel. Wanneer de ontsteking ernstig is kan de huisarts antibiotica voorschrijven om het herstel te bespoedigen.

Verkeerde stand stuitje

Als gevolg van overbelasting en een verkeerde zithouding kan de stand van je stuitje veranderen. Als het te veel naar links of rechts staat kan dit ernstige pijnklachten opleveren. Deze zijn met name voelbaar wanneer tijdens het zitten de bilspieren worden aangespannen en bij het opstaan.

Gezwel of cyste

Een andere oorzaak van pijn aan het staartbeen is de aanwezigheid van een gezwel, cyste of fistel. Voor een arts is het niet lastig om deze oorzaak te vinden. Een dergelijk gezwel is namelijk eenvoudig klinisch vast te stellen doordat je het uitwendig goed kunt voelen. Een met etter gevuld abces kan door een arts worden opengemaakt om de rommel eruit te laten lopen. Het is wel belangrijk dat je hierbij medische hulp zoekt om te voorkomen dat het geïnfecteerd raakt. Dit dat geval kun je er ook koorts en andere ziekteverschijnselen bij krijgen.

Gewrichts- of spieraandoening
Pijn aan het stuitje zonder dat er sprake is geweest van een val of ander trauma kan ook te maken hebben met een gewrichts- of spieraandoening. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan:
  • (Ontstekings)reuma
  • Artritis
  • Bekkeninstabiliteit
  • Verzwakking van de bekkenbodemspieren
  • Beknelde zenuw
  • Slijtage van de heupen
  • Piriformis Syndroom (probleem met een diepe bilspier)
  • Ziekte van Bechterew
  • Syndroom van Ehlers Danlos
  • Fibromyalgie

Wat kun je doen aan een pijnlijk stuitje?

De behandeling van een pijnlijk stuitje verschilt per oorzaak. Wanneer het probleem te wijten is aan een van de bovengenoemde oorzaken dan kan de huisarts of fysiotherapeut een passende remedie adviseren. Soms is het namelijk nodig een ingreep te ondergaan of medicatie te gebruiken. Is het probleem een gevolg van een verkeerde zithouding, dan kun je er zelf iets aan doen.

Als je pijn aan je stuitje hebt bij het zitten dan is het belangrijk de zithouding aan te passen zonder daarbij de rug of nek anderszins te overbelasten. 'Gewoon' anders gaan zitten levert al snel spierpijn in de onderrug of schouders op omdat je andere spieren dan op een onnatuurlijke wijze aanspant. Op deze manier verplaats je het probleem alleen maar en het kan bovendien leiden tot vermoeidheid en verlies van concentratie. Het is daarom aan te raden een ander soort stoel of een wigkussen te gebruiken.

Daarnaast kun je ook de hulp van een manueel therapeut inschakelen die een cursus 'Coccygodynie - Uitwendige correctie van het os coccygis' heeft gevolgd. Het betreft een techniek ontwikkeld door orthopedisch manueel therapeut Meine Veldman uit Bilthoven. Hij behandelt maandelijks circa 40 patiënten met 'stuitjesklachten' en de betreffende therapie kan helpen bij het oplossen van de pijnklachten.

Wigkussen (met stuituitsparing) gebruiken

Een (in ieder geval tijdelijke) oplossing is het gebruik van een balkussen of wigkussen, al dan niet met stuituitsparing. Door dit kussen op je bureaustoel of autostoel te leggen neemt je rug een betere houding aan en wordt je stuitje ontlast doordat er minder gewicht op drukt. Ze zijn tevens te gebruiken in een rolstoel. Wigkussens zijn er ook met stuituitsparing. Let er wel op dat er dan geen verzakking optreedt want in sommige gevallen kan dit de pijn verergeren. Wellicht kun je hierover om advies vragen bij een fysiotherapeut. Wigkussens en balkussens zijn online al te koop vanaf een prijs van circa 25 euro. Wil je je zithouding zo corrigeren dat er minder druk op het staartbeen komt dan kun je er ook voor kiezen om gebruik je maken van een Backjoy Posture. Deze zijn al verkrijgbaar vanaf circa 30 euro (2018).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje of staartbeen komt vaak voor tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. Een van de redenen…
Pijn aan stuitje of staartbeenPijn aan stuitje of staartbeenHet stuitje of staartbeen vinden we onderaan de wervelkolom. Boven de bilspleet is deze voelbaar. Bij het zitten onderst…
Pijn aan stuitje: symptomen en oorzaken van gekneusd stuitjePijn aan stuitje: symptomen en oorzaken van gekneusd stuitjePijn aan het stuitje is een vervelende klacht met meerder mogelijke oorzaken. Pijn aan het stuitje na een val of trauma…
Gebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlastingGebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlastingOnderaan het bekken heeft ieder persoon een klein uitsteeksel zitten, in het verlengde van de ruggengraat. Het beentje b…
Botvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingBotvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingEen botvliesontsteking of beenvliesontsteking is een overbelastingsreactie op een plaats waar een spier of pees aan een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn aan stuitje zonder val: oorzaken en behandeling"

Reacties

Anita, 27-10-2018 08:56 #4
Ik had last van mijn stuitje ik denk door een verkeerde zithouding. Toevallig deed mijn partner een mc kenzie oefening (liggen op de buik steunen op ellenbogen) vanwege zijn hernia. Ik deed de oefening ook zomaar voor de grap niet met mijn stuitpijn in gedachten. Maar tot mijn verbazing verdween mijn stuitpijn als sneeuw voor de zon! Ik weet niet hoe het kan maar was zo blij.

Roos, 04-01-2018 13:38 #3
Beste Mimke
ik loop ook al enige tijd ( 5 jaar) met ernstige rugklachten en net als jou niet te verklaren op mri.
wat zou kunnen is dat het met je heiligbeen of stuitje te maken heeft, dat is bij mij na enig onderzoek ook naar boven gekomen als de boosdoener en ik loop er ook al 5 jaar mee, niet kunnen werken etc.
kijk eens of je een afspraak kan maken met een fysiotherapeut en evt foto's kan laten maken van je stuitje/ heiligbeen
ik hoop dat je er iets aan hebt

met vriendelijke groeten,

Mimke, 03-11-2016 19:08 #2
Hallo, ik heb een zittend beroep en al 5 jaar pijn bij het gaan zitten en recht staan! Na een nachtje slapen is de pijn verdwenen tot ik half uurtje gezeten heb en dan is de pijn er weer! Zelfs diep inademen doet pijn! MRI en botscan geven geen bewijs dat er iets mis is. Osteopaat en acupunctuur helpen niet. Wie kan mij helpen? Kan op het ogenblik niet gaan werken.

Verlaat, 30-10-2016 12:04 #1
Kan er bij een pijnlijk stuitje ook bloed vrij komen bij het naar de wc gaan?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugpijn en stuitpijn
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!